Annons:
Etikettomröstning
Läst 3223 ggr
Missannas
6/1/14, 5:57 PM

Smittryck - undersökning!

Jag är nyfiken på hur ni, som föder upp och/eller har många katter, tänker och gör beträffande smittryck hemma.

Funderar ni över smittrycket, i så fall - hur går ni till väga för att hålla det nere? Hur ser era rutiner ut?

Svara på frågorna och kommentera gärna efter ni har fyllt i era svar 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Missannas
6/1/14, 6:01 PM
#1

Bry er inte om att det sker en rättning av svaren i slutet, det finns inget rätt eller fel svar utan den dyker upp automatiskt när man gör denna typ av undersökningar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
6/1/14, 7:13 PM
#2

Vi går ikke på utstillinger når vi har drektige katter/kattunger som er uvaksinerte. ( Vi går lite på utstilling generellt).

Alle katter som kommer inn til oss enten det er nye eller meget sjeldent på parring testes dem for det vi måtte ønske. Da kan vi i hvert fall unngå en del saker , eller ta tak i det før det  blir et problem i hele kattegruppen. :-)

Vi har en kattegruppe hvor der er sterkt vennskap - det minsker også stress.

Antallet katter i selve oppdrettet varierer,men alle bor ikke hjemme. Vi har ikke overstanselig mange. Det er ikke hyggelig for verken katter eller oss i hvert fall :-)

Da har jeg også deltatt i undersøkelsen. Lurte på om jeg hadde "støv på hjernen ( damm) :D Men jeg er visst ganske gjennomsnittlig.

Rengjøring av vann/matskål og kattetoalettene er veldig viktig :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
6/1/14, 9:24 PM
#3

Jag fick känslan att när det fasta kattantalet översteg fem stycken. Det var då problem med stress och smittor blev större.
Sett liknade fenomen hos flera här på SiF. Speciellt om man samtidigt skaffar katterna tätt.

/Elisa

alltidsiames
6/2/14, 8:33 AM
#4

Har stora lådor och då blir det missvisande att tala om antalet.

Missannas
6/2/14, 1:52 PM
#5

Intressant att ta del av era svar! De flesta av er vet det redan, men vill ni se svaren så klickar ni på "visa svar och resultat" efter att ni har gjort undersökningen. 

#4 Ja, det blir det ju men man kan ju kryssa "annat" och skriva i tråden som du 🙂

#2 Bra att du tar upp testning, utställning och stress. De två senare hade jag i åtanke men svårt att formulera frågor med flera svarsalternativ. 

Det där med att det går en gräns vid antalet fem katter känner jag ingen. Vi har just fem katter i åldersspannet 1-7 år. Även om vi senare skulle få plats och tid med en sjätte katt skulle jag nog dra mig för det mycket på grund av vad jag hört och läst om antalet fem katter och sambandet med stress och smittor. Calici ska ju tydligen vara en av de smittor som är mycket svårt att bli av med i en större grupp än fem katter, minns dock inte var jag har läst det. Dock tror jag att stress och smittryck kan vara högre i en grupp med färre katter som inte trivs ihop än i en harmonisk grupp som är större till antalet.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
6/2/14, 9:04 PM
#6

Jag tvättar inte leksakerna särskilt ofta, och jag våttorkar absolut inte hela mitt hem mer än en gång i veckan, men vi byter sängkläder, tvättar eller byter ut puffar regelbundet, torkar och dammsuger minst en gång i veckan. 

Men helt ärligt så har jag haft mest problem inte nödvändigtvis när min kattgrupp varit stor, utan när min kattgrupp innefattat katter som inte trivs ihop, eller när stressnivån är hög av annan anledning. Vi har ju ändå haft jättekullar och därmed överstigit min maxgräns för fasta katter. 

Vi har hur mycket lådor som helst (6 stycken till fyra katter), men det spelar ingen roll eftersom de vägrar använda mer än två annat än om de sover i sovrummet med oss (då använder de en tredje). Muppdjur.

Vi testar för lite "det vi känner för" lite "när vi känner för det", dvs jag testar för klamydia/herpes/tf/giardia en till ett par gånger per år utan att symptom finns. Beroende på hur mycket vi åker på utställning testar jag olika ofta. Sen är det ju också så att om jag ändå ska till veterinären kan de ju lika gärna slänga in ett extra prov, det kostar inte så många kronor mer. Ska jag ta blodprov på Tanten kan hon ju lika gärna testas för allt annat också, inte bara Tant-tester.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Missannas
6/2/14, 9:08 PM
#7

En fråga angående sanering av sandlådor, byter ni alltid sanden helt då? Alltså slänger ni sanden och tar ny eller återanvänder ni sanden? Eller slänger ni den bara om den ser ofräsch ut?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
6/2/14, 9:14 PM
#8

Vi har peewee och byter pellets helt samt gör rent lådorna med hett vatten och såpa. Ibland desinficerar vi dem också.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
6/2/14, 9:40 PM
#9

Har jag pelletsen så byter jag när det är mer sågspån än pellets (har inte peewee) och då skurar jag lådan. När jag har ökoplus så byter jag när sanden börjar minska och känns ofräsch, plockar såklart bort klumpar dagligen. Fyller aldrig på med ny sand utan skurar lådan och häller på helt oanvänd.

/Elisa

Lejdet
6/2/14, 10:32 PM
#10

Jag har mina 11 vuxna katter indelade i fem grupper och de har sammanlagt 9 kattlådor. Jag använder ökoplus,rensar lådorna två till tre ggr per dag och har alltid dubbla kattlådor så när jag byter sanden desinficerar jag de smutsiga och låter dem stå utomhus i väder och vind tills de ska användas. Hos kattungarna och hos hankatterna byter jag filtar dagligen. Som ensamstående tvättar jag minst två maskiner per dag…kanske lite hysteriskt? Leksaker tvättar jag om det går eller stoppar dem i frysen några dygn då och då. Vatten och matskålar diskas i maskin på 60 grader dagligen. Jag städar och tvättar i genomsnitt två timmar /dag. Jag sopar och våttorkar alla golv nästan varje dag. Kan inte göra mer än så känns det som? Nya katter sätts i karantän och testas och jag lånar ut mina hanar väldigt restriktivt. Jag har några katter som ska omplaceras snart då jag vill minska antalet till max åtta. Mina katter kostar mig drygt 7000 i månaden vilket inte är hållbart i längden.

Upp till toppen
Annons: