Annons:
Etiketthälsa
Läst 890 ggr
Leon1973
5/30/14, 4:39 PM

Hälsokontroll

Gör ni regelbundna hälsokontroller av era katter?

Jag var inne hos veterinären idag och kollade vad det kostar, en vanlig kontroll kostar ~500:- och om man vill ta blodprover också så är det 850:- extra, men då kollar de lever och njurvärden också vilket kan vara bra.

Men man kunde också göra en "seniorkoll" för 1200:- och då ingår blodproven.

Simba är varken sjuk eller visar tendens att må dåligt, men jag vill hans bästa och är mån om att min kompis ska må bra och leva länge.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
5/30/14, 7:29 PM
#1

Det som kan vara bra att kolla en gång per år är tänder och tandsten. Detta är väldigt vanligt att dessa raser får problem med tandsten och om man har otur forl.
Om han inte har tagit tandsten någon gång så kan det vara värt att åka in och göra det. Se till att du går till en veterinär som gör borttagningen med ultraljud och gärna polerar tänderna efter.
Att ta övriga blodprover ser jag ingen anledning till så länge han mår bra och är blank i pälsen, masken är fin (inga glasögon) och äter som han ska.

/Elisa

catcult
5/31/14, 9:10 AM
#2

Jag instämmer med kalindas, det är jättebra att passa på att göra en vanlig hälsokoll en gång om året när man ändå är inne för vaccination – i synnerhet om man har en katt som inte tillåter tandborstning.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Upp till toppen
Annons: