Annons:
Etikettavel
Läst 1817 ggr
Tainted123
2014-05-22 21:29

Snart könsmogen oriental, tilltänkt avelshona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vår lilla Ulla är snart 7 månader och min gissning är att hon snart kommer bli könsmogen. Hon är köpt för att vi tänkt avla på henne, och jag undrar nu vilka steg vi ska beta av för att göra detta rätt? Detta är en ny värld så om någon vill vara lite mentor är jag mer än tacksam! Nu på sommaren får hon vara ute (bor ute på landet där ingen biltrafik förutom vi som bor på gatan kör), så jag antar att det enda rätta är p-piller? Om jag förstått det rätt så ska hon vara minst 1 år innan man tar första kullen, men kan man börja med p-piller redan innan första löpet? Tänker så det inte blir några misstag när hon är ute.. Och, hur går man tillväga för att registrera ett stamnamn? Är det som med hundar att vissa steg ska klaras av djuret eller kan man bara regga ändå? Hon har ju superfin stamtavla sen innan så den vill vi ju inte kasta bort :) Tacksam för svar!

Annons:
AngelsCo
2014-05-22 21:36
#1

Det är ett val du får göra, om du vill sätta henne på p-piller eller inte. Jag säger inte längre mina honor på piller innan första kullen, och jag parar runt tio månader eller äldre, beroende på honan. Mina finaste kullar (mest felfria, lättaste, problemfria) har jag fått när honorna parats mellan 10-11 månader, och inte haft allt för många löp. Min egenuppfödda hona löpte hårt, ofta och igenom pillerna, så henne parade jag så fort jag vågade.

Sammanfattningsvis: det finns inga regler som kräver att honan är minst ett år. Det finns de som parar på andra löpet oavsett hur gammal katten är. Det finns de som vill att katterna ska vara minst 1 år, eller minst en viss titel. Det är ett val varje uppfödare gör. Varje val har för- och nackdelar.

Stamnamn registrerar du via din egna klubb. Jag är själv endast engagerad i SVERAK/FIFe och har därmed ingen koll på hur man ansöker om stamnamn i andra förbund, men inom SVERAK så går du med i en klubb, skickar en ansökan + betalning för stamnamnsregistrering till SVERAK och inväntar svar. När du fått din första egna kull har du möjlighet att göra ett prov för att bli diplomerad uppfödare, vilket kan användas i marknadsföringssyfte för att promota din egen uppfödning men innefattar också vissa rabatter.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-05-23 08:09
#2

I wcf går du med i en av våra kattklubbar och ansöker om stamnamn där.

Mewz
2014-05-23 08:34
#3

Tänk på att en katt mycket väl kan bli parad och dräktig trots p-piller och att det alltid är en risk att ha utegående katter oavsett hur mycket eller lite trafik det är.

Vid lån av hane är det även väldigt vanligt med FIV/Felv-test och det är ogjort om katten går lös ute.

I övrigt är det olika kring de olika förbunden. Enklast är kanske att be din honas uppfödare om support :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

RoxannaS
2014-05-23 19:58
#4

Skulle aldrig våga låta en renrasig katt med stamtavla gå på fria strövtåg ensam. Även om de är på landet. Så mycket värde i en sådan så de känns som en onödig risk.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lejonhjarta
2014-05-23 21:36
#5

#4 Förstår hur du tänker men samtidigt så är det "bara" pengar… Oavsett om katten är gratis eller kostar 10000 så är det ett liv. Tycker man skall vara lika rädd om ett liv oavsett om det livet kostat gratis eller massor.

Nu är visserligen mina lösa oavsett om dom varit gratis eller inköpta för dyra pengar. Men så bor vi åxå väldigt ödsligt så vi har minimerat riskerna och mina avelsdjur är ute ihop med oss när vi är ute.

Min mentor hittade jag i personen som ägde hanen ja parade med första gången. Nu har vi blivit ett gäng som frågar varandra om det är något. Min katts uppfödare var inte så aktiv och inte så villig på att hålla kontakt så jag hade tur som hittade en annan kanal. :-)

RoxannaS
2014-05-23 22:05
#6

#5 Såg väl inte värdet så för egen del. Utan för att andra kan utnyttja de och sno den och sälja den typ.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Tainted123
2014-05-23 22:26
#7

Ja visst har tanken slagit oss att hon kan bli tagen av någon eller skadad på annat sätt men vi anser att det är bättre för katterna att få vara ute i skogen och åkrarna här runt huset än instängd i tvättstugan bara för att vi vill ha luft och har dörrar och/eller fönster öppna. Vi diskuterade det mycket innan och det är ett medvetet beslut. Nog om detta.. Uppfödaren fick vi inte jättebra kontakt med, och jag har en del åsikter om hennes sätt så jag tar hellre råd från någon annan :) Vad ska man tänka på när man väljer vilken klubb man ska gå med i? Är det geografiskt område eller ska man se mer till vilka raser som är registrerade i klubben? Vi kommer förmodligen inte att åka på utställningar med henne. Finns det någon klubb ni kan rekommendera? Tänkte även ringa veterinären på måndag och rådfråga lite om p-piller.

kalindas
2014-05-24 09:53
#8

Om ni inte är intresserade av utställning så välj den klubb som känns bäst. WCF har ca 6-10 utställningshelger per år. Sverak har nog nästan varje helg. WCF är billigare, både när det gäller stamnamn och medlemskap. Men det är lika hårda regler där som i Sverak.
Var i landet bor du? De största WCF klubbarna finns i Halland och Uppsala. Men det är en nystartad i Småland och sen finns det även i Göteborg och Norge. Sverak har även de klubbar, tyvärr har jag dålig koll på dem.

Stamnamn i Hallandskatten - 600kr
Stamnamn i SNRF - 500kr
Stamnamn i Sverak - 1500kr

/Elisa

AngelsCo
2014-05-25 21:21
#9

Å andra sidan är ju fördelen att SVERAK har fler utställningar i Sverige per år i jämförelse med WCF. Sen ska man också vara medveten om att man faktiskt har valen TICA, CFA och GCCF också. CFA är ju inte superovanligt längre.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2014-05-26 08:10
#10

Och då måste jag ju inflika att det absolut är bra som uppfödare att ställa ut.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Lejonhjarta
2014-05-26 15:13
#11

#9 Men om man nu inte vill ställa ut eller åtminstånde inte frekvent så spelar kanske inte just denna delen så stor roll att Sverak har utställningar i mängder. :-) Och ja, det är bra att ställa ut katten för att få en hint om hur man skall välja i avel och att visa upp sig men det kan man ju åstakomma i alla förbunden.

Mewz
2014-05-26 20:05
#12

Vilket förbund man väljer beror kanske på vilken typ av katt man vill inrikta sig på :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

AngelsCo
2014-05-26 20:39
#13

Alltså, det är ju inte BARA utställningar som skiljer mellan förbunden. Rasstandarden skiljer sig mellan de olika förbunden. Har man en bra FIFe-katt kanske det är bättre att köra FIFe all the way. Har man en WCF-katt så är det inte så vanligt att man vinner lika mycket på FIFe-utställningar (i min erfarenhet, det finns NATURLIGTVIS undantag, plus att SVERAK idag inte släpper in så många andra förbunds katter på sina utställningar medan de flesta andra förbund släpper in FIFe-utställare). Om du tittar på Svenska Siamessällskapet och CFA har ju helt andra regler för siamesutfall efter orientaler än exempelvis FIFe.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
2014-05-26 21:03
#14

#13
Svenska Siamessällskapet finns inte längre, de var IDP och lade ner när IDP blev WCF. 
Personligen har jag inte sett någon större skillnad på exteriören på katterna som ställs ut i WCF och de som ställs i Sverak. Kanske var det så förr men inte längre. 

Sen måste det ju vara upp till den som blir medlem om man ska välja utställning, man kan marknadsföra och föda upp vackra katter utan att åka runt på massa utställningar.

/Elisa

AngelsCo
2014-05-26 23:46
#15

Ja, det är fullt möjligt att föda upp och sälja katter utan att ställa ut, men jag lovar att det är SÅ MYCKET LÄTTARE att sälja dem om man syns på utställning med någon snygg katt. Uppfödningen är ett varumärke som måste vårdas och synas, och det lättaste sättet att rikta ljus mot det är att ställa ut. 

Jag tycker nog fortfarande att det kan vara väldigt stor skillnad mellan olika organisationers standarder. TICA, CFA och GCCF är mil ifrån FIFes standard. Jag gillar CFA-standarden, men jag föder ändå upp FIFe-katter. GCCF verkar ju ha helt fantastisk storlek på sina katter!

Och vad det gäller WCF vs SVERAK så beror det ju helt på vilka linjer det handlar om. Det finns naturligtvis mediokra WCF-katter, precis som det finns mediokra SVERAK-katter. Det verkar bara vara lite mer uppmuntrat i WCF att inte ha "flashiga" katter. Å andra sidan är ju konkurrensen på FIFe-utställningar lite högre, också.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-05-27 00:19
#16

Finns både moderna och klassisk skönheter på WCF-utställningar med det beror nog på vad för domare man har vad som går bra just på den utställningen man ställer på… Det som gäller och det som bör gälla oavsett vart du ställer är ju den "liksidiga treangeln" och det är ju inte alltid flashiga katter uppfyller det tyvärr…

AngelsCo
2014-05-27 04:50
#17

Jag tycker nog att ganska många flashiga katter får mycket skit för att inte vara korrekta när de fortfarande är mer korrekta än en del mediokra katter som ägarna hyllar. Det handlar också om att se vad katten har för fördelar och nackdelar, och vad man vill och inte vill förstärka. Jag har avlat på katter som skulle kunna klassas som mediokra, och jag har avlat på katter som anses vara flashiga. Med varierande resultat. De som äger flashiga utställningskatter har oftast full koll på vad katten har för brister… men det var liksom inte min poäng. Min poäng var att varje förbund har olika rasstandarden, men också olika sätt att tolka rasstandarden.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: