Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3825 ggr
johannaandersen
2014-05-02 14:55

Nino inlagd med okänd diagnos...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varning för långt inlägg men jag behöver skriva av mig om det som hänt… Igår fick jag åka in till Västra Djursjukhuset i Göteborg med min lilla Nino…. Jag var helt inställd på att bara få lite medicin och sedan åka hem med min lilla älskling igen, men inte nog med att han fick vara kvar över natten utan nu blir han även kvar under helgen… Gråter

Det började i onsdags morse med att jag märkte att han haltade lite på vänster bakben. I övrigt var han precis som vanligt så jag hade lite uppsikt över honom och åkte sedan till jobbet. När jag kom hem var han sämre, det verkade som att båda bakbenen var dåliga! Men han har fallit och haltat lite förut och det gick över snabbt de gångerna så jag bestämde mig för att avvakta.

Men igår morse insåg jag att vi måste åka in på en gång, oavsett röd dag eller inte. Nino kunde nästan inte gå alls på bakbenen utan med hasade sig fram på rumpan. Men hela tiden sedan det började har han precis varit som vanligt, ätit och druckit bra, gått på lådan (dock med lite besvär att ta sig upp i den), jagat kompisen Cheri's svans, gosat och inte sagt ifrån alls när vi klämt och känt efter.

Även veterinären drog och kände, jag höll i framdelen på katten och hon drog där bak, vände upp och ner, klämde över rygg och ben… utan att hitta något annat än att musklerna kändes lite stela. Nino kurrade förnöjt genom hela undersökningen :) tempen okej, lungor och hjärta okej… veterinären var förbluffad och hade ingen aning om vad det skulle kunna bero på. Helt unika symptom enligt henne. 

Idag hörde de av sig och ville behålla honom över helgen. De har testat att ge bedövning för att utesluta smärta men han har inte kunnat röra sig bättre ändå, de har röntgat utan att hitta någonting. Nino äter med god aptit, går på lådan och är hur kelig som helst men idag hade även frambenen börjat bli likadana! Så nu ska de ta prover och se om det skulle kunna vara någon muskelinflammation eller något virus. De undrade om han varit ute något och kanske hade kunnat få en fästing och det är fullt möjligt eftersom att jag har haft honom ute en hel del nu när det varit så fint väder ute! Dessutom bodde han på pensionat för två veckor sedan ihop med ett par andra katter som kanske hade kunnat föra över något, vem vet.

Mitt intryck är att Nino inte verkar så bekymrad om det själv och knappt märker att något är galet. Innan vi åkte in igår försökte han fortfarande springa och busa med Cheri, hoppade upp och ner på möblerna trots att han ibland fick släpa sig upp när benen inte bar och gosade så nöjt i mitt knä när jag drack kaffe. Men självklart såg det inte alls bra ut när han hasade sig fram, precis som om benen var alldeles stela och inte gick att böja ut. Hur kan det hända över bara en natt? Vad sjutton är det han råkat ut för? Har någon har talas om något liknande eller om någon katt som blivit så dålig på grund av en fästing, om det nu skulle kunna vara det?

Matte är så klart väldigt orolig och ledsen och vill inget hellre än att Nino ska komma hem till mig igen….  Gråter😢Gråter

Annons:
johannaandersen
2014-05-02 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden kom inte med i förra inlägget… här är min fina Nino…

Proktologi
2014-05-02 15:12
#2

Men Gud! Jag håller tummarna för er och att det blir bättre! Det är aldrig kul att vara orolig. Håller alla tassar för er här hemma!

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Missannas
2014-05-02 15:29
#3

Nej vad jobbigt Johanna :-( håller tummarna allt jag kan för att det är något som kan behandlas bra och att han får komma hem fort. Berätta gärna hur det utvecklar sig. Styrkekramar!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kitte
2014-05-02 15:34
#4

Stackars er! Usch vad jobbigt sådant här är, vi får verkligen hoppas att allt kommer att gå bra och att Nino får komma hem till er snart igen, vi håller alla våra tummar och tassar här.

MissMaven
2014-05-02 16:40
#5

Fruktansvärt! 😕

Kan det vara blodpropp, aortatrombos? Det låter som att det kan vara det. Vissa katter kan få blodpropp som kan sätta sig i aorta där den förgrenas ut i båda bakbenen. Det kan behandlas med heparin hos de flesta. Men veterinärer har kanske redan uteslutit det?

Lycka till, håller tummarna för Nino! ❤️

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

carinbrack
2014-05-02 16:51
#6

Håller tummar!

Annons:
lynxlo
2014-05-02 16:54
#7

Nej, så hemskt! Håller tummarna hårt för er och hoppas ni kan få någon klarhet under helgen. Styrkekramar!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Leon1973
2014-05-02 18:15
#8

Håller tummarna för er

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-02 19:12
#9

Vilken otäck upplevelse! Funderar också på om det kan vara en blodpropp eller hjärnblödning. 🤔
Men hoppas att det är nåt som antibiotika hjälper på.
Håller tummarna att han blir bra igen!

/Elisa

alltidsiames
2014-05-03 07:20
#10

Var det efter vaccinet?

johannaandersen
2014-05-03 08:24
#11

Tack för alla styrkekramar och alla tassar och tummar som hålls för Nino!! 🌺 Idag ska jag åka dit och hälsa på honom och det känns väldigt skönt att få se honom igen! Först visste inte sköterskan om det skulle vara en bra idé eftersom att det kunde göra honom orolig men så hade veterinären bestämt att Nino är så gosig, glad och utåtriktad ändå och inte alls den typen av katt som är rädd och orolig eller trycker i ett hörn så hon trodde att det skulle vara helt okej. Vad glad jag blev av att höra det!

Än så länge har jag inte hört ifrån dem idag och de kanske väntar med att ringa eftersom att vi ändå ska komma dit. Eftersom att även ena frambenet också började bli stelt igår så skulle de testa med kortison ifall det kan röra sig om en muskelinflammation samt ta och skicka iväg en massa olika prover (som de tyvärr inte får svar på förrän början på veckan.) Svarar han inte på kortisonet skulle de högst troligtvis fortsätta med antibiotika. Känns som att de testar allt de kan komma på och jag är så glad att vi satte oss i bilen och åkte dit med honom trots att det är nästan en timmas resa dit och röd dag och allt, det finns många bra veterinärer här ute där jag bor men de har inte tillgång till röntgenapparater och liknande så det känns verkligen som att han är i goda händer!!

#5 #9 Blodpropp eller hjärnblödning var precis det jag också tänkte på men det uteslöt de nästan på en gång eftersom att han är precis lika glad och gosig som vanligt och inte visar några som helst tecken på att ha ont. Och det är faktiskt otroligt skönt att han inte har ont i alla fall, även om det är det som är det mest konstiga med det hela! Läste på internet att katter kunde få muskelnedbrytning i samband med njursjukdomar, men han är ju bara 1,5 år, har ätit och kissat helt normalt och veterinären kände inget onormalt med organen… det är så otroligt konstigt alltihop, precis som om han fått "frusen skuldra" fast frusna ben istället.

#10 Vaccineringen gjordes i januari, kan det ha något samband tror du även om det var så länge sedan?

kalindas
2014-05-03 08:52
#12

De brukar ju inte alltid ha ont om de har hjärnblödning.🤔 Är det en propp så kan det nog göra ont. Men inte hjärnblödning.
Vet våran hund fick det och hon var lika glad och sprang som vanligt omkring och ville leka, men hon ramlade hela tiden på sidan och förstod inte varför.
Fast hon var ju 14,5 år när hon blev sjuk och inte 1,5.

Håller tummarna att de hittar felet!

/Elisa

alltidsiames
2014-05-03 10:48
#13

Vet inte vad man ska tro. Var det inget med leder, bara muskler?

Annons:
Missannas
2014-05-03 12:48
#14

#11 Vad skönt att du ska få hälsa på honom. Hoppas kortisonet hjälper, det låter ju positivt att han inte har ont och att han inte verkar vara ledsen, även om situationen naturligtvis är otäck. Vi fortsätter med tumhållningen tills Nino är hemma och mår bra igen.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2014-05-03 13:06
#15

Om veterinären inte redan har gjort det. Säg till att de ska ultraljuda hjärtat!
Nästan allt jag hittar på nätet om paralyserade ben (om de inte är diskbråck) handlar om blodpropp och hjärtproblem. Alla hjärtproblem syns inte på röntgen.
Hittade även dessa sidor bland många andra.
http://www.vetmedclinic.com/?p=273
http://www.buzzle.com/articles/paralysis-in-cats.html
http://www.petmd.com/cat/conditions/neurological/c_ct_paralysis

/Elisa

Garmabias
2014-05-03 13:36
#16

Håller också tummarna för Nino och att allt löser sig till det bästa!!

Felicula
2014-05-03 14:29
#17

Så klart du ska hälsa på honom. En klok sak lärde jag mig om besök när Sadie var dålig. De kom med henne till mig, och de kom och hämtade henne, så att det inte var jag som gick. Djuren märker sånt, och så fort de sa det insåg jag hur klokt det var. Så man ska inte gå och säga till att man åker, utan vänta på att de kommer in och hämtar katten. Lycka till med utredningen och hoppas han blir helt bra igen. Kram!

tuska
2014-05-03 20:33
#18

 Håller tummarna för Nino, skulle det vara cirkulationsrubbningar är det inte så bra, hoppas medicineringen hjälper.  Förstår din oro, fy så jobbigt.

johannaandersen
2014-05-03 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har jag nyheter om Nino!

Från och med igår har han fått hög dos kortison och har svarat bra!!! 😃 Jag hälsade på honom innan veterinärerna fått tid att ringa mig och jag märkte på en gång att han var lite bättre; från att ha hasat sig fram med böjd rygg nästan så som en kanin så kunde han idag i alla fall kunde ta några små vingliga steg med raka ben! Och han var så glad att få gosa lite med husse och matte, verkade lite vinglig men helt klart pigg! 

Veterinären ringde senare och berättade att han även fått lite bedövning eftersom att han börjat visa tecken på att ha ont igår. Hon påminde oss att även han är lite bättre är situationen dock fortfarande väldigt allvarlig och att de fortfarande inte riktigt vet vad det är förrän de får svar på proverna på måndag, men eftersom att han svarat så bra på kortisonet så tror de att det kan röra sig om en mycket aggressiv autoimmun muskel- eller ledinflammation. Alltså att immunförsvaret vänt sig mot kroppen och skadar den istället för att försvara den, hon jämförde det med till exempel reumatism. De är som sagt fortfarande inte säkra eftersom att de inte sett något så allvarligt förut, men hon var helt positiv till att det i alla fall går framåt och inte bakåt så att säga! 😃 Ni må tro att jag är glad!!!

Sedan vet man ju inte vilka spår detta kan lämna, om musklerna eller lederna kan få permanenta skador eller om det kan bli något som är återkommande. Det kanske till och med är något HELT annat. De har kvar honom tills måndag i alla fall och veterinären ska ringa imorgon eftermiddag med en ny uppdatering om läget. Hon lade till på slutet att hon själv haft tre siameser och att hon tyckte att han var sååå fin och gosig…. 🤗 hehe!

#15 Kalindas, läste lite på sidorna du länkade till, Nino var aldrig helt paralyserad och kunde både hasa sig fram och till och med hoppa upp och ner i sängen på natten, även om han ibland fick hänga och släpa sig upp sista biten. Benen blev stelare och stelare så att han liksom inte kunde sträcka ut dem. Veterinären sa idag att både njurvärden var bra och att hjärtat lät bra, tycker du att jag ska be om ett ultraljud i vilket fall?

#17 Det lät faktiskt väldigt klokt! Denna gången bad jag min sambo gå ut och säga att Nino verkat få nog med gos, han gick in i buren igen självmant och la sig tillrätta medan jag kliade bakom öronen, och då kom sköterskan och hämtade honom. Jag kände också att om, OM det inte skulle gå bra, så har jag varit där och myst med honom lite i alla fall…

En glad Nino i mattes knä med husse som klappar ❤️ hoppas, hoppas, hoppas att han får komma hem snart!

lynxlo
2014-05-03 21:11
#20

Underbar bild på er fina Nino, blir alldeles tagen! 

Vilken fantastisk katt som går igenom denna pärs med "glatt humör", så duktig och tapper han är! 

Jag skulle säga som Elisa, har hört en handfull berättelser om hjärtfel sita året och alla involverade stela eller svaga ben, men katterna har då snabbt blivit sämre och så verkar det ju tack och lov inte vara med Nino. Hoppas nu att proverna ger tydliga svar, och så skönt att han är i goda händer under tiden! Håller tummar och tassar för allt vad tygen håller, tänker på er och goa, fina Nino! ❤️❤️❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2014-05-03 21:17
#21

Vi håller också tassar och tår för lilla Nino.❤️

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2014-05-03 22:18
#22

Härligt att han svarar på kortisonet! 😃
Då hoppas vi att det är någon typ av autoimmunt som går över och som förhoppningsvis inte återkommer!

Är ju aldrig fel att kolla hjärtat, men eftersom han svarar på kortison så är förhoppningsvis inte det boven i dramat.

Underbar bild! Jag minns hur lyckliga mina katter var när jag hämtade dem. Hoppas han inte blev för olycklig när ni åkte.

/Elisa

[SE* Qjou´z]
2014-05-04 07:55
#23

Hoppas det går bra för er Nino, håller tummarna ❤️

MijmuPix
2014-05-04 09:22
#24

Vilken tapper liten kämpe han är! Jag håller tummarna för att veterinärerna snart vet vad som är fel och Nino snart får komma hem igen!

flis
2014-05-04 09:26
#25

Jag håller också tummarna att det går bra för din misse.

Har haft en katt med hjärtfel, Hcm. Han fick problem med bakbenen, haltade och blev kall om fötterna pga blodcirkulation, men hade inte ont. Början till propp sa vet. Din katts symtom verkar annorlunda. Många katter idag verkar ha dåligt immunförsvar och det är så trist.

Missannas
2014-05-04 12:06
#26

Åh vilka bra nyheter, det går åt rätt håll! Duktiga Nino som klarar detta så bra, tror han litar på att matte gör det som är bäst för honom.

Jag har haft en oriental som dog av akut hjärtsvikt/hcm, han fick en propp i ena bakbenet och det gick inte att ta miste på att han hade rejält ont, men det verkar ju Nino inte ha alls. Visserligen så skadar det ju inte att ta ett UL på hjärtat, men gör vad du och veterinären i samråd anser är bäst för Nino.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
2014-05-04 16:25
#27

Så bra det trolig er noe fixbart - jeg håper det bare går rett vei fremover for dere, så blir han nok snart frisk igjen :-)

Jeg har hatt en kattunge som fikk infeksjon inne i selve benet. Han begynte å  halte på bakfoten og så hovnet den opp i dobbel størrelse. Han var bare 7 uker, så det var før vaksinering.

Dem vurderte amputasjon, hvis ikke dreneringen skulle hjelpe.

I våres tilfelle ble kattungen i hu og hast levert inn på en klinikk, og dem måtte borre hull i benet og få tømt ut all væsken. Ble der et par dager på overvåkning og fikk jevn varme fra en kuvøse. Så ble han satt på en lang antibiotikakur og han ble frisk som en fisk :-)

Masse god bedring hos dere :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
amandahurtigh
2014-05-04 19:19
#28

Håller tassar för Nino här hemma!! Krya på dig

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

johannaandersen
2014-05-05 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Goda nyheter! Nino är hemma!! 😂

Veterinären ringde igår och meddelade att Nino blivit så bra av kortisonet att han nästan var helt återställd och bara fortfarande gick lite stelt på bakbenen, så hon tyckte att jag lika gärna kunde fortsätta ge honom kortison själv istället för att han ska behöva ligga inne. Tror aldrig att jag kommit ut i bilen så snabbt! 😃

Eftersom att han har fått Metadon sedan i fredags skulle jag vara uppmärksam på om han skulle få ont när det går över, men jag har klämt lite försiktigt och han säger inte ifrån utan är mest trött och gosig. Vill bara ligga i knät hela tiden! Slutdiagnosen blev "akut och för oss mycket ovanlig form av mer generell muskelinflammation, framförallt de stora muskelgrupperna bakben, överarmsmuskulatur och ryggsträckarna påverkade." Så nu kör vi på kortisontabletter i två veckor och ska på återbesök på fredag!

Tack alla som hållit tummarna och kommit med råd! Ska komma ihåg det där med hjärtat, kan bara bra att tänka på i framtiden om han skulle få liknande problem igen. Tänk att stela bakben kan vara så många olika sjukdomar? Och tänk vad skickliga veterinärer det finns! 👍 Och vad skulle man göra utan försäkring, phu..

Nino har inte gjort många knop sedan kom hem men det är klart att han är trött. Fast det är rätt gott att bli bortskämd med massor av gos från både husse och matte också å andra sidan! ;) Hihi. Nino hälsar så gott till allihopa!

Leon1973
2014-05-05 21:13
#30

Så skönt att han är hemma igen och han svarade bra på kortisonet…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

alltidsiames
2014-05-05 21:28
#31

Åh vilka goda nyheter! Då andas vi ut. Puh. Vi bär varandras sorger och glädjeämnen här.

MissMaven
2014-05-05 22:18
#32

Åh, så glad man blir! Välkommen hem, finaste Nino, vi har tänkt på dig! ❤️

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-05-05 22:22
#33

Skönt att han är hemma! 😃
Har tänkt på honom och undrat hur det gått. Om han får Metacam kan han bli lite slö och apatisk av medicinen, men det är inte fel att han får det ett tag. Bra att han svarar på kortisonet.
Om han ska äta kortison en längre tid och ni åker på återbesök, ta ett sockerprov så värdena inte är för höga. 
Håller tummarna att han blir bra nu och slipper få tillbaka det!

/Elisa

lynxlo
2014-05-05 23:50
#34

UNDERBART! ❤️Det var ju en mystisk slutdiagnos, men tack och lov att det inte var något värre, blir så glad! 

Längtar redan efter fler bilder på den omhuldade konvalescenten! Gosa järnet nu!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2014-05-06 05:42
#35

Härligt 🙂en extra gos från oss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Siameshona
2014-05-06 07:37
#36

Underbart!! hoppas fina Nino piggar på sig snabbt nu!!

Garmabias
2014-05-06 09:01
#37

Vilka glädjande nyheter!! Så skönt att Nino är hemma igen och mår bättre🙂

kitte
2014-05-06 09:24
#38

Åh vilka glada nyheter! Så skönt att Nino är hemma igen!❤️🙂

Missannas
2014-05-06 10:29
#39

Åh så UNDERBART! Krya på dig Nino ❤️

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

berthagenn
2014-05-06 10:49
#40

underbara nyheter jag blir så glad för er skull!!! ❤️

Lejonhjarta
2014-05-06 17:42
#41

Å så goda nyheter!! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: