Annons:
Etikettfoder
Läst 1769 ggr
Leon1973
2014-05-02 10:45

Hur badar ni era katter?

1. Hur går ni tillväga när ni badar katterna?
2. Hur ofta badar ni dem?
3. Vilket schampoo använder ni? Har läst någonstans att vanligt "no tears" schampoo som man har till barn är okej, men stämmer detta?

Jag testade lite med Mesen igår och kunde utan problem lägga honom ner i vasken, testade att låta kranen rinna med ljummet vatten på hans mage och han brydde sig inte och fortsatte spinna. kliade honom under hakan och fortsatte att låta vattnet rinna ganska länge innan han förmodligen insåg att han låg i ett bad men han fick inte panik och skulle därifrån. Efter en stund fick han nog och jag hade inget schampoo så jag tyckte inte det var lönt att fullborda badet utan torkade av honom och lät honom vara sen. Men jag kan ibland se att han har lite mjäll i pälsen så ett bad skulle nog vara lägligt.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Felicula
2014-05-02 11:04
#1

Jag badar bara inför större utställningar som SW eller norgeresor, minst en vecka före utställningen så att "fluffet" hinner lägga sig. använder schampo som är anpassat för katt och som även dämpar fettsvans hos hanar som får det (annars är yes diskmedel bra för detta). jag stänger in mig i duschkabinen med foppatoffflor (för att de är i plast och täcker fötterna, om katten "startar" och ser till att varmvattnet är framspolat ordentligt. Sedan närmar jag långsamt en mild stråle mot katten, låter den gå ur om den vill, och fortsätter när den är lugn. Har även hängt en liten plastpåse med mutor på dörrhantagets insida. Sen tvättar jag då med mjuk massage och spolar av. Katten får hela tiden gå omkring fritt inne i kabinen och den ska vara lugn. Jag tvättar dem aldrig på vintern, för även om de är inne är luften kallare, och torkar dem noga och ser till att det finns värmedyna att ligga på efter badet också (sådan som återstrålar kroppsvärmen, inte elektriska dito). Ska du inte på någon stor utställning och det inte finns medicinska skäl, så finns det ingen anledning att tvätta din kategori4-katt, de sköter sin päls utmärkt själva, gäller även långhåren. Dock kan det vara bra om de kan det hela, som när Opus kröp in i påsen med grillkol … då blev det bad :P

Proktologi
2014-05-02 11:17
#2

Idag badar jag en gång i månaden samt klippa klor och fixa för att träna inför utställning och prova mig fram på schampoo/balsam. Provade "tassarnas" och det funkar okej på både långhår och korthår. Först klipper jag klorna (en klo i armen är inte så skönt). Sen börjar jag spola vatten (lagom värme, liiite varmare än 37•) med lagom mjuk stråle och håller i katten medans jag spolar av. Sen schamponerar jag allt förutom huvudet på katten och låter värka i ca 1 min, sen sköljer jag eller upprepar beroende på hur fettig pälsen är. Efter sköljningen så sätter jag i balsam som ovanstående och sen är det bara att skölja, skölja, skölja. Sen virar jag in katten i en stor handduk och rengör öronen med en våtservett som man torkar barnrumpor med. Jag har ingen fön så mina får självtorka. Funkar bra om man ger sig fan på det ;) min förra siames badade med mig i badkaret. Hon gillade att bada. Mina 2 nu är väl rätt vana. Det är inget de tycker om men dom vet att det måste göras.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

kalindas
2014-05-02 19:07
#3

Badar bara vid behov. Men om han har mjäll så köp lite mjällschampo till katt hos veterinären. Skadar ju inte att bada några gånger då och då.

Vad ger du han för mat?
Kan vara den som ger honom mjäll.

/Elisa

GunillaSverkersson
2014-05-03 21:34
#4

Jag badar mina i badkaret. Blöter ner katten genom att låta den stå på botten. Ställer katten på golvet och har i schampo eller bara balsam (jag tror att man ska ha svaga schampon, människo går nog bra, har bara kattschampo på de långhåriga katterna, eller inför utställning om hannen har fettsvans). Jag har en hink med vatten i som jag tar vatten i ett L-mått och sköljer ur schampot när katten står på golvet. Sedan sätter jag ner katten i badkaret igen och sköljer helt rent från schampo. Detta funkar bra på alla mina, jag tror att de inte gillar duschen.Detta blir ett väldigt lugnt sätt. Snake spann sist när jag satt ner honom i badkaret även om han inte gillade när jag tvättade huvudet med tvättsvampen🙂

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Leon1973
2014-05-03 22:00
#5

Han får bozita blötmat och Royal Canin (siamese)

Jag ska till djuraffären och köpa kattschampoo sen ska han få joina mig i badkaret, han är alltid där ändå när jag badar så att få dit honom blir inte svårt.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-03 22:26
#6

#5
Köp Orijen till honom istället. De flesta får superfin päls av den maten.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: