Annons:
Etikettavel
Läst 626 ggr
[lucii]
4/27/14, 11:05 AM

Tips och råd ang avelshane?

Detta är inte en kontaktannons utan mer en "jag behöver tips och råd" tråd.

Ja som de flesta vet är det inte helt lätt att hitta en hane till sin hona. En hane att para med alltså, inte köpa.

Ni som har mer erfarenhet än vad jag har kanske sitter på lite bra tips och råd kring detta? 

Hur ska man gå tillväga egentligen? Finns det några "knep" när man söker hane? Det är en sak att hitta EN hane och en annan att hitta en lämplig hane, som har det man söker.

Det skulle vara trevligt att få lite extra kunskap och åsikter kring detta. Jag är inte rädd för att ta kontakt med andra men det svåra är hur jag ska hitta till dem som avlar inom samma "typ".

/Luci

Annons:
AngelsCo
4/27/14, 2:00 PM
#1

Det jag brukar leta efter är en hane som jag gillar estetiskt och temperamentsmässigt, som kompletterar min hona, och som inte är för nära släkt. 

Det finns ett par olika sätt att välja avelsdjur. Antingen väljer man en hane som har alla de saker som min hona saknar (om jag skulle para Caila skulle jag leta efter en hane med låååååångt huvud, eftersom hon har lite kort näsa), eller så väljer jag en hane som förstärker de saker som jag har som är bra på min hona (så om jag skulle para Caila så skulle jag isf välja en hane med låååååååång kropp och höga ben, fin svans och fina ögon). Helst vill man ju hitta en hane som har allt, men det är inte alltid det går. Antingen väljer man att fokusera på att förstärka det bra man har, eller kompensera för de svagheter man har. Helst hittar man ju en hane som både förstärker allt det fina ens egen katt har OCH kompenserar för svagheterna men ibland får man välja vad man ska fokusera på. Man måste inte göra samma val varje parning…

Däremot ska man absolut titta på stamtavlan. Låg inavelsgrad och friska individer i stamtavlorna är viktigt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lucii]
4/27/14, 6:33 PM
#2

Tack S!

Jag funderar om jag får låna dig över en kanna te eller så? Min man kan faktiskt baka. 😉

AngelsCo
4/27/14, 7:44 PM
#3

Klart du får :)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Jossefina
4/27/14, 8:41 PM
#4

påminner om att min pärla finns till förfogande 🙂

AngelsCo
4/27/14, 10:10 PM
#5

Nu är Luciis tjej ett halvår gammal, så hon är ute i ganska god tid… Halvsyrran jag har hemma började löpa nu, 1,5 år gammal :P

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Jossefina
4/27/14, 10:15 PM
#6

aha! I see.. vi är här hur som helst, och så som Simon är har jag inga planer på att kastrera.

första kullen är förväntad runt 8 maj, då kan man se hur ungar kan bli med honom som pappi

Annons:
Upp till toppen
Annons: