Annons:
Etikettomplacering
Läst 2264 ggr
Kattass
2014-04-24 13:10

Omplacera Xanthos..?

Hej alla! Några känner nog igen mig, jag var tidigare ganska så aktiv här på forumet, men nu var det ganska så länge sedan jag var här sist. Jag har två katter, en cornish rex och en siames, Xanthos. Han finns här i lite gamla trådar. Han har bland annat varit månadens katt och finns även med i någon fototävling vill jag minnas. Tror det var sommarbilder. :-) Jag har sedan sist flyttat och alldeles nyligen fått ett litet barn. Vi bor nu fyra personer och tre katter i en villa på landet. Min Xanthos trivs inte. :'( Han trivs inte med min sambos honkatt och nu med vårt lilla barn har det blivit betydligt jobbigare för honom, så jobbigt att jag känner att det inte går längre. Han springer, springer, runt, runt och jamar, jamar. Stressar han upp sig riktigt så kissar han på ställen han inte ska. Jag har provat Feliway, men det hjälper inte. Zylkene är nästa försök, men som jag känner min katt så tror jag inte att enbart det hjälper honom, och jag har inte möjlighet att göra mer än jag redan gör. Jag känner mig uppgiven. Då vi varit bortresta har han bott hos mina föräldrar, där mår han bra, varken jamar, springer eller kissar på fel ställen. De har inte möjlighet att ge honom ett varaktigt hem. Kanske han kan få ett fint liv hos någon annan? Det smärtar mig förfärligt att jag inte kan få honom att må bra längre. Jag är verkligen fäst vid min katt, men han måste få må bra, och vi andra också. Kollar här om det finns någon lösning för honom… Vi bor i Blekinge. Xanthos blir 10år i november.

Annons:
kalindas
2014-04-24 13:26
#1

Det är väldigt jobbigt när de reageras så på stress och förändringar. Tyvärr är det inte ovanligt för dessa raserna. 😕
Skulle själv vara väldigt rädd att placera om en såpass gammal katt. Själv hade jag nog övervägt att låta en katt som är såpass gammal och stressad att få somna i mattes famn. Hur jobbigt de valet än hade varit. 😕
Men om han är 100% frisk annars, så kanske det kunde fungera i ett hem där det inte finns andra katter, för kommer de både nytt hem och ännu mera nya katter, så är risken att han även där mår dåligt och börjar kissa. 😕
Så om du ska leta hem, så sätt honom på foder (jag har avtal jag kan skicka) hos en pensionär som är hemma alltid och där det är lugnt. Ev. en kattunge senare om han skulle sakna sällskap. 
Men gör en ordentlig hälsokoll på honom, för är han sjuk eller känslig så kan flytt göra det värre.

/Elisa

Kattass
2014-04-24 13:43
#2

Elisa, Jag vet, det är avlivning jag ser som mitt andra, och kanske mest realistiska alternativ. Men måste testa här också, om inte annat så för mig själv. Tänk om det ändå finns ett bra hem hos någon ensam, precis här i närheten, som jag inte vet om och som dyker upp här. Annars får jag se alla de bra åren jag fått med min katt och möta det där tunga det innebär att avsluta.

kalindas
2014-04-24 13:55
#3

Jo, ibland får man göra de tunga besluten. 😕

Hoppas det dyker upp något perfekt hem till honom. Men om det gör det, så sätt honom som sagt på foder i minst ett år. Så du ser att det fungerar.

/Elisa

Missannas
2014-04-24 14:57
#4

Så tråkigt :( 

Hoppas det finns ett bra och passande hem åt din fina Xanthos. Det finns ju en hel del folk som söker just omplaceringskatter, hoppas de inte låter sig avskräckas av att han visar att han inte trivs. Eftersom han visar ett annat beteende när han blir passad av dina föräldrar så kommer det säkert gå bra i ett nytt, lugnare hem utan småbarn och flera andra djur.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

tuska
2014-04-24 21:03
#5

  Fina Xanthos  =(   Kolla hans hälsan, det kan ligga sjukdom bakom symtomen.  Känner igen detta beteende.För inte så länge sedan fick jag ta bort min unga katt, samma symtom, ett ultraljud visade cystor på njurarna och katten mådde så dåligt av stress, som bara blev värre och värre.

Liljekatten
2014-04-25 11:28
#6

Jag har skickat ett pm till dig, Kattass.

Annons:
info@houseofellen.se
2014-04-28 15:49
#7

Jag råkade läsa ditt inlägg om din siameshane och jag blev så berörd. jag omplacerade två siameser för ett par år sedan. Det var inte mina katter men jag hade två ungar från dem. Det gick dock jättebra till slut. Den ena var mamma till Alice som jag har på min bild. Hennes mamma  blir 10 år i sommar och bor hos en vän till mig. Han avgudar henne och hon bor som ensamkatt. Siameser är ju känsliga för förändringar men får de bara lugn och ro brukar det lösa sig. Tyvärr lever inte mina siameser längre de gick bort alldeles för tidigt i sjukdom därför blev jag extra berörd över inläggen och jag hoppas innerligt att du hittar ett lugnt hem till honom.

Felicula
2014-04-29 10:08
#8

Tio år är inte en gammal katt! Så klart den kan hitta ett nytt hem. Jag tycker inte att man ska avliva som alternativ om det inte är en uttalad sjukdom. Kolla med veterinären och fortsätt annonsera. Hoppas det löser sig!

Kattass
2014-05-05 13:12
#9

Xanthos har nu vandrat över regnbågsbron till de för evigt gröna ängarna…

berthagenn
2014-05-05 13:22
#10

RIP Xanthos

kalindas
2014-05-05 15:10
#11

#9
Tråkigt att höra. 😕
RIP vackre Xanthos

/Elisa

Leon1973
2014-05-05 20:13
#12

Verkligen synd att jag inte såg denna tråden innan, jag hade kunnat tänka mig att testa ta in honom här.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-05 20:38
#13

#12
Det hade inte funkat med din hane. Inte en så gammal katt. Hade bara stressat honom mer.

/Elisa

Annons:
Leon1973
2014-05-05 21:11
#14

Ja, kanske sant.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

lynxlo
2014-05-06 00:43
#15

😕Vila i frid Xanthos 😕

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Siameshona
2014-05-06 07:38
#16

Så sorgligt.

Garmabias
2014-05-06 09:10
#17

Så oerhört sorgligt…RIP Xanthos🌈

kitte
2014-05-06 09:28
#18

Vila i frid Xanthos 🌈

berthagenn
2014-05-06 10:20
#19

R.I.P. Xanthos 🌈

Upp till toppen
Annons: