Annons:
Etikettavel
Läst 1032 ggr
C-rex
4/16/14, 9:50 AM

Val av hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att ha hittat ett siames/orientalforum!

Har haft siames i 12 år, dessförinnan haft Cornish rex. 

Tänkte ta en kull (min första och kanske enda) till vintern/nästa vår om allt går som planerat. Tänkte behålla en eller två kattungar och skulle t.ex gärna vilja få fram siameser. 

Är det något särskilt viktigt jag bör tänka på ang. t.ex färgvalet av hane? Läste att man skulle undvika smoke/silver när det gäller att få fram siameser. Ser inte att där är någon smoke/silver i stamtavlan i hennes stamtavla?

Sen är det ju att kolla så de inte är närbesläktade, PRA-status, har trevligt temperament, friska och säkert mer som jag inte kommer på nu. 

Min katts stamtavla är: http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/377899

Annons:
kalindas
4/16/14, 10:44 AM
#1

Kul att du ska testa på att ta en kull. 🙂
Är det Orientalen eller Siamesen du ska para?

Ang. silver så är det enda du behöver tänka på att du inte använder en katt som är silver. Anlaget är dominant så har inte katter silver, så blir det inga silver.
När det gäller färg/teckning, så välj den hane du gillar färg och teckning på. Vill du ha mönstrade ungar så välj en mönstrad hane, samma gäller om du vill ha vitfläck.
För att få  sköldpaddor, måste du välja en röd hane. Vill du ha blåa så välj en blå hane eller creme och hoppas att honan bär på dillusionsanlaget. Bär båda på choklad, så kan du får choklad och lila också.
Exteriört så välj en hane som tilltalar dej och som stärker de ev. saker som du vill ha bättre på din hona. Du behöver inte väja den mest extrema eller välanvända hanen, utan ta heller en hane som är lite använd.
När det gäller inavel så har jag personligen en regel att det får vara max 3,12% inavel på 4 generationer. Helst mycket lägre än så. Men finns det samma katt på flera ställen. Kolla så det är en sund och frisk katt. 

Det viktigaste är dock hälsa och temperament. Välj en social, trygg och framåt katt. Undvik de nerviga och rädda. Tyvärr så går detta i arv och även om man kan få de nerviga linjerna trygga hemma. Så blir det aldrig riktigt bra.
Du måste även PRA testa din hona och är hon bärare får hon bara paras med PRA fria hanar. Är hon fri har du större valmöjligheter och kan även välja en hane som är bärare.
Sen är det de vanliga Fiv/felv testerna och allmän hälsostatus.

/Elisa

C-rex
4/16/14, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tusen tack för ditt utförliga svar!

Det är orientalen jag ska para. Siamesen är min snart 13-åriga kastrat.

Kanon med din färgförklaring :)

Ska bli mycket spännande med kattungekull. Ngt jag längtat länge efter. Bifogar en tydligare bild på Mimmi.

Lejonhjarta
4/16/14, 12:56 PM
#3

Å så vacker! Du skall inte använda en oriental istället å få fram fler vackra svarta? ;-)

kalindas
4/16/14, 3:04 PM
#4

#2
Jättevacker tjej! 😍

/Elisa

C-rex
4/16/14, 6:42 PM
#5

Tack 🙂

Jag har absolut funderat på oriental också :) Sen kom jag på att min snart 13-åriga siameshane nog tyvärr inte lever så länge till och att det hade varit roligt med siamesavkomma att behålla. 

Men egentligen spelar det inte så stor roll. Kan tänka mig att när man hittat en lämplig hane så är de andra faktorerna viktigare än färgen.

Upp till toppen
Annons: