Annons:
Etikettkattprat
Läst 1142 ggr
[lucii]
2014-04-10 00:22

Dömer vi andra kattägare för fort?

Jag vet flera gånger jag har lagt upp en bild i en grupp på Facebook och det har inte tagit lång tid innan andra redan bestämt sig något som inte ens har med bilden att göra.

Bilden på Gloria i kläder är ett ganska bra exempel på det. Jag hade bara skrivit "dagens outfit". Nästa dag jag loggade in hade inlägget fått en hel del kommentarer. En del hade redan bestämt sig för att Gloria mådde psykiskt dåligt och att jag var djurplågare. Det fanns även personer som började munhugga varandra och det hela påminde mig mer och mer om varför jag sällan lägger upp bilder där. 

Det var ingen som frågade varför jag hade satt på henne kläder eller någonting. Utifrån en bild var det klart och tydligt. Det var SYND om Gloria! 

När jag sedan förklarade kort om varför, upphörde kommentarerna att strömma in förutom några få från personer som ville svara kort på det jag hade skrivit.

Jag har även hört om uppfödare som fått byta ras helt och hållet pga att andra fått för sig saker och sen spridit det vidare.

Är vi verkligen så här snabba på att döma ut andra kattägare? Eller är man bara så här hård mot andra för att det finns en skärm emellan?

Annons:
JontaK
2014-04-10 00:50
#1

"Är vi verkligen så här snabba på att döma ut andra kattägare?"

Jag skulle vilja påstå att folk generellt är väldigt "duktiga" på att döma ut andra människors bilder, texter och åsikter på nätet. Detta gäller särskilt på Facebook, Twitter och liknande.

En tragisk utveckling som ofta är extra tydlig då det handlar om djur.

Lejonhjarta
2014-04-10 01:25
#2

Jag la ut en bild på min kull ihop med deras far, som hade blöja på sig då han är fertil. Sicket liv det blev!! Förklarade att det fanns 2 alternativ för honom. Antingen eget rum eller blöja på ihop med oss andra. Och då han är mkt social kille så var det första inget alt för honom… Men men, ja känner honom, det gör ingen annan och dom verkade tillslut fatta när jag röt till!

kalindas
2014-04-10 08:55
#3

Vet inte om det är mitt inlägg här du tog illa vid dej. För jag menade absolut inte att anklaga dej att du var elak mot din katt! Därav blinkningen och den glada gubben.
Känner väldigt väl igen minen på katten då jag själv ibland drar på dem roliga kläder. :-)
Så det var absolut inget ment utan skulle vara en skämtsamt inlägg.

Sen är det jättetråkigt att du blir påhoppad på FB, speciellt när du inte skadar katten med en snygg tröja. :-)

/Elisa

[lucii]
2014-04-10 10:36
#4

Bilden på Gloria var bara ett exempel och det handlade bara om Facebook kommentarerna, Kalindas. 😉

Men det finns så mycket mer människor och kattägare kan få för sig utan att känna en. 

Det värsta tycker jag är att många inte vågar fråga innan de bestämmer sig vad de ska tycka om saken. 

Men jag hoppas alla här inne tänker på att det är inte alltid som man tror. och vi bits inte av en liten fråga. 🙂

kitte
2014-04-10 10:44
#5

Usch vad tråkigt att det ska vara så här 😕

Attacks
2014-04-10 12:40
#6

Ikke noe bry seg om, det da. Kat IV er i hvert fall på kaldere årstid noen riktige frysepinner svært mange av dem. Og så lenge et dyr,uansett hva slags trives med klær, så har det jo ikke noe å bety. Mine er ikke vandt med det, men vi har da noen outfit vi også for fotografering til festilige stunder.

Jeg har tatt på klær på vinterkattunger som skal ut på reise.

Men ja, der finnes svært mange "eksperter" enten det er det ene eller det andre. Og dem har jo ikke sett noeting live eller kjenner katt eller eier. Bare å lukke ørene :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Carlitos
2014-04-10 13:14
#7

Ja, tråkigt men dumma och onödiga kommentarer! Tyvärr, finns det allt en grupp av människor som vill klanka ner på andra… jag själv har "klätt ut" mina katter å tagit roliga bilder, men det är ju bara för stunden.. och om jag sen vill ha en liten sticka tröja på min katt när vi är påväg till utställningen eller kommer att få stå ute i kö på att få gå in är MITT val. Ja, bry dig inte om dumma och onödiga kommentarer, sådan låter jag det gå förbi, jag kommenterar iINTE tillbaka i heller, varför ska jag förklara mig för någon som jag knapp känner?!!.. nä det lägger jag ingen energi på :)

berthagenn
2014-04-10 15:55
#8

Därför är det så skönt med detta forumet, här finns det jäkligt coola personer. Här inne har jag fått stöd i både sorg och glädje. Det har varit en livlina för mig faktiskt. 😃

Puss på er alla här inne, KÄRLEK! ❤️

Upp till toppen
Annons: