Annons:
Etikettavel
Läst 1158 ggr
Lejdet
2014-04-09 21:36

Chipkastrera riktig kastrat?

Läste ett inlägg på fb där det diskuterades superloinchip på fd. avelshanar som trots riktig Kastrering inte slutar att strila och yla.

Någon här som har erfarenhet av detta?

Hur länge brukar beteendet sitta kvar efter riktig Kastrering? Min Oden är nu kastrerad på riktigt sedan 3 veckor ca, antar att det är för kort tid för att hormonbalansen ska ställas om, men har ju också min omplacerade Casper som har varit kastrat i minst ett år som fortfarande strilar ibland i sitt nya hem och är väldigt revir-lysten.

Annons:
kalindas
2014-04-09 23:47
#1

Du kan säga till de nya ägarna att de provar med en p-spruta eller p-piller till att börja med. På vissa katter så hjälper det och tar ner den värsta hanigheten.
Har inte provat att chippa en kastrathane, men haft funderingar när det gäller mina föräldrars Siameshane med attityd.
Testade p-spruta och de värsta våldtäktsförsöken på den andra Siamesen lugnande sig.
Beror ju mycket på om de kissar av stress eller hanighet.

/Elisa

Attacks
2014-04-10 12:43
#2

Jeg vet om en huskatt jente som måtte chippes etter Kastrering. Der hadde nok dyrlegen misset en bittebitte liten bit, så katten hadde løpetids tendenser. Hun ble mobbet av andre katter og hadde det ikke bra.

Med chip ble hun en helt ny katt med selvtillitt.

Så jeg vil tro det kan ta noen ganger toppen på kastrerte hannkatter også. Men er ikke selvprøvd :-)  Men noen kastrater uansett kjønn vil nok alltid være litt fertile i hodet.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: