Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2343 ggr
Tainted123
2014-03-22 16:10

Dubbla huggtänder och inflammation

Hej! Det finns ju en del trådar om att katterna har dubbel uppsättning huggtänder när de ska tappa mjölktänderna så det verkar ju inte vara helt ovanligt, men nu ser jag att tandköttet blivit svullet på ena sidan också.. Har försökt vicka lite på tänderna men alla sitter lika hårt, vet inte vilka som är nya. Det blir veterinärbesök om det inte gått över i veckan, har ni koll på om Agria täcker tandproblem? Någon som vart med om samma problem? Ska man försöka leka lite dragkamp eller bara låta henne vara? Än så länge äter hon som hon ska och är pigg i övrigt som tur är!

Annons:
Tainted123
2014-03-22 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tog precis en bild, kass kvalitet med ipaden men bättre än inget kanske.. Det är underkäken, ser ut som en lite mörkare blåsa typ. Dubbletten av tanden är precis på insidan av käken bakom den andre.

kalindas
2014-03-22 18:55
#2

Tycker munnen ser normal ut. Hur gammal är katten?

/Elisa

alltidsiames
2014-03-22 20:05
#3

Det kan ta nån vecka och de kan lukta apa ur munnen. Jag brukar köpa torkad kyckling till hund så får de jobba ordentligt. Det finns små strippar till katt men de sätter de lätt i halsen.

kalindas
2014-03-22 20:28
#4

#1
Den nya huggtanden i överkäken kommer framför bebistanden och då brukar den ramla bort efter en liten stund. Om hon inte verkar väldigt påverkad eller har jätteont, skulle jag nog låta det vara och kanske undvika att vicka på tänderna.

/Elisa

Tainted123
2014-03-23 07:41
#5

Hon är drygt 4 månader. Men blåsan är inget att bry sig om då? Den jar ju inte funnits förr.. Överkäken har jag inte sett några nya huggtänder påväg på ännu.

kalindas
2014-03-23 07:44
#6

#5
Kan ju vara för att du varit där och rört henne i munnen. Om det är en vätskefylld blåsa så bör ev- veterinären tömma den. Men annars så kan du låta den vara en stund. Kan ju bli svullet för att du är där.
Ang. hennes ålder så brukar inte tänderna vara färdiga förrän omkring fem månader, så låt du de sköta sig själv.

/Elisa

Annons:
Tainted123
2014-03-23 11:03
#7

Okej, jag avvaktar helt enkelt. Tack!

Upp till toppen
Annons: