Annons:
Etikettavel
Läst 2044 ggr
S*Cupcakes
3/19/14, 8:15 AM

Om attityden till avelshanar mm.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det slår mig då och då när jag i kontakt med andra och mina egna upplevelser inser att det är mycket som många uppfödare som själv inte har, eller aldrig hållit fertila hanar för eget bruk, eller utlån. För det är inte lätt.

Kostnaden för sanering pga strilande, bråkiga hanar som ropar på damer, meriterande av dem, stirrigheten en fertil hane kan få, våldtäktsförsök på kastrater och andra honor etc etc. Sammanfattningsvis är det ingen dans på rosor att hålla en fertil hane. Det kostar mer tid och pengar på städning, det sliter på ens psyke.

Och så då till dilemmat. Jag har själv två fertila hanar hemma, en jag äger med en annan uppfödare och inte lånar ut öppet, och en annan hane som jag kan tänka mig låna ut till rätt "hona" och person. Jag känner, och samarbetar med andra uppfödare som också de håller egna fertila hanar. De upplever nog samma sak som mig.

Och så; folk anser sig ha rätt att låna våra hanar ifrågasätta priset på parning (!) därtill. Själv anser jag att 1500/1500 för en katt i ovanlig färg, stamtavla (import) och väl meriterad ÄR ett bra pris? Men bara här i dagarna blev jag oerhört beklämd av att höra att det prutas!? Att detta pris var dyrt?

Och så blir jag så förbannad!! För vi som håller hanar har det inte lätt. Vi som dessutom lånar ut till de som aldrig haft, eller inte tänker skaffa en egen hane någonsin - vi köper inte dessa hanar för att ANDRA ska kunna bedriva uppfödning, utan för vår egen skull.

Så snälla, tänk på attityden mot oss hankattsägare.

Tacka sjutton för att färre väljer att inte låna ut alls när det gnälls på vår prissättning, vår ovilja att låna ut till kreti och pleti mm (restriktioner etc). Att ha hane är ingen dans på rosor och det är nästan så jag skulle vilja påstå att man inte upplevt allt vad uppfödning är om man aldrig haft en fertil hane. Det är som att plocka godbitarna ut kakan. Jag har haft fertila hanar av och till sedan 2006.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
Mewz
3/19/14, 8:27 AM
#1

Haha, snygg bildvinkel där 🤪

En följdfråga är ju vad är rimlig kostnad? Vad vill man betala för en parning kontra vad är det värt?  Vilka villkor vill man ha och är man beredd att ta tex skrivna avtal med ev vitesbelopp (vilket är ett måste för att kunna göra ett "case" av ev avtalsbrott)

Varför para alls? Vill man bara producera? Eller har man något mål?

Under mina år inom avel har lån av hane (inom Sverige) kostat allt från 4000 (klumpsumma vid parning på 90-talet) till 3000/språng + 3000/unge.

Min utrikiska parning får jag ge 400 euro för oavsett antal ungar. För två år sedan fick jag en parning för 300 euro/unge.

Jag själv har inget emot att betala extra för att få något extra. Man får vad man betalar för??

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
3/19/14, 8:29 AM
#2

Om jag vill ha en speciell hane så betalar jag det priset som hankattsägaren vill ha.
Skulle jag tycka det är för dyrt, så skulle jag aldrig få för mig att pruta, utan jag hade bara sagt.
"Det är lite för dyrt för min plånbok" och letat efter en annan hane. Eller hade jag snällt fått spara.

Det samma gäller ev. restriktioner, stämmer de inte vad jag vill så får jag antingen köpa mig en egen hane eller ta en som inte har de restriktionerna.

/Elisa

S*Cupcakes
3/19/14, 8:37 AM
#3

Ja, en följdfråga blir ju då:

Varför ta en kull där man inte, planerar att behålla något själv ens?

Varför låna en hane med nya linjer överhuvudtaget då?

Skulle jag låna en hane är det ju för att jag själv är ute efter den linjen eller något annat kvalitativt som jag anser den hanen besitter..

För varje kull jag tar, oavsett hur slutresultatet blir så ponerar jag ju att "den" katten kan födas som jag vill ha?

Men med den reflexiva utgångspunkten att "så tänker jag, behöver inte alla tänka så". Jag har däremot svårt att förstå vad man har för målsättning om man inte har som mål att behålla något efter sina kullar, utan bara producera?

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
3/19/14, 8:45 AM
#4

Såklart det finns en tanke bakom en kull. Få fram en ny färg/teckning eller bättra på typen. Däremot tar jag inte en kull alltid enbart från att behålla från varje. Men är det en katt som är speciell, så säljer den helst till avel/utställning. Dock säljer jag alltid först som sällskapskatt.
Det som jag tycker är spännande är hur resultatet blir i kombinationen jag gjort blir. Sen vill man ju gärna fortsätta att utveckla sin linje för att få nya resultat i nästa generation. Tror de flesta tänker så. 🙂
Men tar absolut inte kullar bara för att producera och tjäna pengar eller för att kattungar är gulliga.

/Elisa

Nilla
3/19/14, 8:48 AM
#5

Bra tråd, Jenny! :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
3/19/14, 8:54 AM
#6

 Man prutar aldrig på systembolaget, begravningsbyrån, eller parning av honkatt.   Att ha egen hankatt vore min önskan, men eftersom jag är " inneboende" hos Bosse, så är jag helt förbjuden att ha en fertil hane. han tycker det räcker med flickorna som kan strila lite här och där, oftast hinner jag att torka och springa med ättiksflaskan innan han märker av strilningen som blir här i huset speciellt denna årstid. Jag tror mina honor nu känner av våren ljuset som är, för de vänder upp rumpan för att markera sin närvaro titt som tätt, skillnaden är att lukten av urin inte är så påtaglig, men visst har jag sönderkissat för det är ju väldigt frätande på mina golvytor, ofta kissar dom runt fotöljen där jag sitter eller bakom soffan där jag ligger, förstår att de påkallar uppmärksamhet och revir kissar in mej.   Det är inte problemfritt att hålla många katter av honor men det skulle bli värre med en fertil hane i huset, då skulle jag få flytta med mina katter   =)

Annons:
S*Cupcakes
3/19/14, 8:58 AM
#7

Kalindas - nu föder ju inte du upp längre och frågan var mer allmänt riktad än till dig personligen.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Mewz
3/19/14, 9:00 AM
#8

#4 Där håller jag inte med.

Jag (personligen då, alla gör ju som dom själva anser passar deras situation bäst) skulle aldrig göra en parning om det inte var för att jag själv är ute efter något. Lånar jag in en katt utifrån så är det ju mest troligast för att jag vill ha den katten i min avel på ett eller annat sätt, utseende, hälsa, stam, färg, osv.

(sen kan det ju alltid vara att det inte blir som planerat men iaf min grundtanke är sådan)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

GunillaSverkersson
3/19/14, 9:13 AM
#9

Jag väljer att inte ta någon parningsavgift, för att slippa vara tvungen att ha min hane fertil för ev omparning. Jag tar 1500/kattunge vid 6 veckors ålder. Det känns ok för mig.  

Men detta att alltid spara en unge ur varje kull tycker inte jag är ett måste. Om man gör det måste man kanske också göra valet att omplacera sina vuxna katter. Jag har fullt hemma hos mig, så nu tänker jag på fodervärdar redan innan parning. Jag har inga restriktioner på mina kattungar och i dagsläget är det bara en kattunge-köpare  som ska avla vidare. Jag har sålt fyra där tanken har varit avel, men så har det inte blivit. Det är ju inte så lätt att ha kattungar, få tag i en hane , eller att ha egen fertil hane, som de flesta vet. 

Den personen som ska avla vidare sa det redan vid köpet, och jag gör mitt bästa för att stötta henne. Det är också ett sätt att avla vidare. 

Men som i mitt fall , jag har letat långhårshanar som är pra-fria och inte släkt med mina egna katter, så fans det ingen i Sverige denna vinter/vår, det kommer förhoppningsvis några till sommaren /hösten.  Så det är inte alltid att bara välja och vraka.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
3/19/14, 9:21 AM
#10

#7
Nej, jag föder inte upp just nu. Men jag är fortfarande uppfödare och anser att jag har full rätt att skriva min inställning till avel och hur jag tänker då jag avlar.

/Elisa

S*Cupcakes
3/19/14, 9:27 AM
#11

"Jag gör en parning för att jag hoppas på att få det jag önskar"  kontra "Jag parar för att ta en kull och sälja."

Missförstå mig rätt, det är så jag menar med att ha en tanke bakom en kull att behålla. Sen behöver inte nödvändigtvis det sättas i realitet, det kanske föds bara hanar, man kanske ville haft en hona, etc. 

Jag förstår inte, personligen, varför man vill låna en hane där man inte tänker behålla något själv. Varför låna in en hane, betala extra pengar med planen att sälja iväg allt? Och därtill då ha mage på att klaga på prissättningen för att "kattungarna kostar si och så när jag säljer dem" eller "restriktioner kan jag inte acceptera hur ska jag få mina köpare att gå med på det?"

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

S*Cupcakes
3/19/14, 9:29 AM
#12

#10 Du svarade på ett sånt sätt som att du just nu avlar aktivt och att frågan var riktad enbart till dig. Hur du tänkte när du avlade är självklart rimligt att diskutera och jag har inte bett dig att inte dela med dig av din åsikt, däremot ville jag förtydliga att frågan inte enbart riktade sig till dig utan kanske till mer aktuella uppfödare som inte har egen avelshane för tillfället. 

Men, vi glider sakta ifrån ämnet Avelshane mot "avel och dess målsättning" - vi kan fortsätta denna diskussion där - här snuddar vi vid ämnet då det rör avelshanar men vi glider nu ifrån avelshane till förmån för avelsfrågor, vi har ingen tråd rörande avelshanar men vi har en tråd gällande tänk kring avel. Så vi kan ju försöka hålla isär dessa, även om de glider ihop litet?

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Mewz
3/19/14, 9:35 AM
#13

#11
Det där förekommer dessutom inom alla raser, så det är ju verkligen inget unikt inom kat 4. (har ju hanar i tre olika raser idag)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
kalindas
3/19/14, 9:42 AM
#14

#8
Jag hör inte till de personer som på liv och död måste hålla på "mina linjer". Tycker det är kul att kunna sälja en bra och snygg katt (eller annat djur för den delen) till andra personer och att mina linjer går vidare på det viset. Jag blir glad när andra uppskattar och vill köpa mina katter.
Blir det ett bra djur i en spännande kombination jag gjort, så behåller jag djuret själv eller lämnar ut det på foder med plan att ta en avkomma från det djuret.
Men att bara hålla på linjer för min egen skull, det förstår jag inte nyttan av.
Sen kommer jag sälja sällskapskatter kastrerade om/när jag börjar föda upp igen och då begränsar jag ju användandet av linjer på det viset. 🙂

Men som jag skrev om avelshanar så hade jag inte tvekat att betala en full summa om det var en speciell hane jag ville ha. Det gäller även i nuläget då det inte finns nåt som säger att jag inte köper en katt till avel imorgon. 🙂

/Elisa

Mewz
3/19/14, 9:49 AM
#15

#14

Skrev inget om "mina linjer" eller begränsningar heller, så jag tror att du kanske missförstod?

Jag skrev att varje parning jag gör är för att jag själv är ute efter något, att para för parandets skull finns inte på min karta. Lånar jag en hane så är jag ju ute efter något speciellt, annars hade jag inte lånat hanen i fråga.

Sen kan det ju vara att det jag vill ha inte föds, men det kanske passar någon annan.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
3/19/14, 9:56 AM
#16

#15
Ok, kan hända att jag fattade fel. 🙂
Självklart är man ute efter nåt speciellt annars gör man ju inte parningen. Sen precis som du säger så blir det inte som planerat alltid.

Senaste kullen ville jag ha sliver classic tabby och de enda silverkatter jag fick var smoke. 😮
Nu behöll jag avkomman där ändå och hade det inte varit för sjukdomar så hade jag nog fått min silverkatt nu. 🙂

/Elisa

amandahurtigh
3/19/14, 10:25 AM
#17

Jag vet hur jävliga fertila hanar kan vara, har haft av annan ras i familjen förut! Ingemund är världens lättaste hane, men det känns som han snarare är ett undantag! Jag skulle betala vad det kostade om jag verkligen ville para med en viss hane, skulle själv bli lite bestört om någon ville pruta. Om man inte är beredd att betala vad det kostar tycker jag av respekt att man bara tackar nej. Det är ju ingen självklarhet att man får låna heller, jag själv skulle kolla vad det var för hona, om jag och uppfödaren har samma tänk kring uppfödning osv. Nån gång i framtiden så kanske Ingemund kan lånas ut, då till någon som verkligen vill ha just Ingemund och hans kvalitéer!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lejdet
3/19/14, 10:32 AM
#18

Bra tråd anser jag, även om den redan har spårat ur en del som alltid när något hett ämne diskuteras här;-)

Själv har jag valt att hålla mig med egna avelshanar och lånar ut dem väldigt restriktivt, gör jag det så "byter" jag parning med en annan uppfödare, tex. Broddans. 

Jag tycker inte att det är oskäligt att ta bra betalt för en fin hane, det är som sagt jättedyrt och jobbigt att hålla fertila hanar (fråga mig, jag har 6 st..) De sliter ner mitt hus och mina textilier pga. all städning och tvätt, för jag vill inte bo i ett stinkande hem. Som ensamstående tvättar jag minst 2 maskiner om dagen pga att jag byter ut alla filtar etc. i stort sett varje dag.

Att ha ett antal egna hanar ger mig stor valfrihet och ger mig möjlighet att köra två separata linjer som inte är släkt. Dessutom har jag bra samarbete med ett par andra långhårsuppfödare och har då ännu större urval av hanar och givetsvis de också eftersom de får låna tillbaka.

När det gäller kullar så sparar jag inte alltid en katt från varje kull utan det beror på hur de ser ut och är i temperament. Ibland blir det ju bekant inte som man har tänkt sig.

Personligen skulle jag absolut kunna betala ett väldigt högt pris för att få låna en hane som förbättrar mina linjer, däremot skulle jag aldrig låna en hane som är använd väldigt mycket. 

Den värsta upplevelsen jag haft var när jag lånade ut en hane en gång och honan blev sjuk hemma hos mig samma dag hon kom och behövde akut veterinärvård (kaskadkräkningar och fradga) och ägaren vägrade att hämta hem katten efter veterinärbesöket, hon tyckte att jag skulle ha kvar katten ytterligare någon vecka tills återbesöket och offra min tid och bensinpengar på att åka 12 mil till veterinären en andra gång… sen ville hon inte betala dietmaten jag hade köpt till hennes katt för det var onödigt tyckte hon….

S*Cupcakes
3/19/14, 10:40 AM
#19

#18 Så gräsligt!! Jag hade verkligen blivit orolig för mina egna katters skull också med tanke på att honan som kom var sjuk. Har själv haft en hane hemma på parning som jag fått åka till veterinären med och där var det iaf inga som helst problem med att ägaren stod för veterinärkostnaden. Men det är verkligen psykiskt jobbigt att ha en sjuk katt som inte är ens egen.. Tack vare att jag tog hem hanen så slapp han kastreras och kunde para ett par honor iaf innan han blev chippad och sedan kastrat.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

AngelsCo
3/19/14, 11:19 AM
#20

Varje uppfödare bestämmer vad man är villig att lägga på en parning, och om det priset inte överensstämmer med vad hankattägaren vill ha får man välja en annan hane. Jag har inte en ekonomisk möjlighet att para med en hane som kostar 3000 sek per kattunge, oavsett om jag skulle tycka att det var värt det eller ej eftersom jag hittills fått kullar om 5-7 ungar. 5*3000=15 000 SEK. Jag har helt enkelt inte riktigt möjlighet att ligga ute med de pengarna, så jag skulle få välja en annan hane. 

1500/unge tycker jag är ett bra pris för en ovanlig hane, import och inte allt för använd. Jag tycker också att det är rimligt att betala ett premium för att få använda ovanligare linjer. Jag tror helt enkelt att vi blivit bortskämda och vana vid att det ska kosta 1000+1000/unge. 

Jag tycker att det är läskigt att ha honor hemma. Tänk om något händer? Om någon blir sjuk? Eller vad som helst! Min sambo blev ganska illa biten av en hona (vilket förvisso var hans eget fel, men han är inte van vid andra människors katter etc) vilket resulterade i 1. en utgift (läkarbesök+medicin) och 2. ett inkomstbortfall. Ja, nu var det hans eget fel, men det hade inte hänt om vi inte hade haft honor hemma på parning. Plus att det är en jättestor risk att ta hem honor av risk för bakterier och virus. Och jag talar inte ens om att honan är sjuk, utan att en frisk hona har en annan bakteriekultur än vad som är hemma och *poff* så är alla katter sjuka.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Mewz
3/19/14, 11:27 AM
#21

En nyfiken fråga då :) Vad brukar kat4 ligga på?

1000/1000?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
3/19/14, 11:34 AM
#22

#21

Tror det ligger däromkring nu. En del tar även en fast klumpsumma med garanti för minst 2-3 kattungar per kull, annars omparning.

Jag hade en parningsavgift och pris per unge. Men hade även ett maxbelopp, så inte honkattsägaren skulle behöva betala per unge om den fick 7-8 ungar. Har för mig att maxbeloppet låg omkring priset för en katt eller lite högre.

/Elisa

AngelsCo
3/19/14, 11:36 AM
#23

1000/1000 har varit normalt länge. 1500/1500 för en ovanlig hane tycker jag är ett riktigt bra pris. Min senaste inlånade hane betalade jag 1200/unge för.

Jag sitter i en situation där jag hellre köper en egen hane än att lånar en hane för 15 000-21 000 SEK, så jag kanske liksom… så jag kanske ska undvika att uttala mig? Sen tror jag inte att jag kommer få så stora kullar i framtiden, om jag får kullar.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
3/19/14, 11:37 AM
#24

Och det enligt mig är billigt, så lågt har inte priserna varit på iaf mina övriga raser på många, många år, där det dessutom är krav på tester som blodgrupp, HCM osv. Varför ha ett maxtak? Speciellt som kattungepriset på kat4 ligger som övriga raser dvs ~8000?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
3/19/14, 11:41 AM
#25

#24
Jag hade ett maxtak för att vara snäll och blev själv väldigt glad om någon annan erbjud sig ett maxtak om jag lånade hane. 🙂
Kanske för det kan vara skönt att veta max vad jag behöver betala för parningen. Är lite av ett kontrollfreak. 😉

/Elisa

Missannas
3/19/14, 1:09 PM
#26

Intressant tråd! Jag betalade 1500/1000 när jag lånade hane till min första kull och 1500/1500 när jag lånade hane till min andra. Där tillkom även en hel del omkringkostnader eftersom vi valde en hane i Gävle (vi bor i Göteborg) men det var den hanen jag ville ha och det var värt det, fler gånger om. Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att pruta. Tycker det är respektlöst. Tycker man att det är för dyrt så får man välja en annan, (eller kanske höja pristet på kattungarna?) Jag tar få kullar och är väldigt kräsen med vad jag vill ha och inte, det är jag beredd att betala för. Drömmen är att ha en egen hane i framtiden men det är inget som jag har ork, tid eller plats med just nu vilket gör min avel helt beroende av de som kan tänka sig att låna sin hane till mig, dessa få ska man ju vara rädd om och tacksam mot.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
3/19/14, 1:11 PM
#27

Jag har lånat ut mina hanar när de var fertila och fick låna andras hanar, och det är jag tacksam för. Det fanns ett syfte med varje parning, som hade med avel att göra. Det blev inte alltid som man tänkt sig, men oftast blev det bra.

Pengarna är inte det primära när det gäller avelsarbete, tycker jag. Jag skulle betala vad som krävs för en hane som skulle vara bra match till mina honor. Och jag skulle låna ut min ev hane (just nu har jag ingen fertil hane hemma) till honor som jag anser är intressanta och som har en ägare som jag kan samarbeta med.

Personligen vill jag samarbeta med dem som har ett mål med parningar, på samma sätt som jag har, ser på avel och djurhållning på ett liknande sätt som jag gör, och jag skulle också se till att ev få någonting tillbaka i framtiden.

Det är inte lätt att avla fram katter som har super psyke, bra typ, toppen hälsa, superkontraster, korrekt mönster, fantastisk ögonfärg osv. Det får man oftast inte efter en generation. Även om man har tur, måste man få de egenskaperna att gå vidare till avkommor.

Och sedan vill jag upprepa det med liknande syn på djurhållning; jag vill samarbeta med dem som skulle ta lika väl hand om mina hanars avkommor som om de varit födda hos oss, sälja dem vidare till perfekta nya ägare och ge dem lika bra början i livet som vi skulle göra.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Mezzoluces
3/19/14, 7:20 PM
#28

Åh vad kul! Äntligen en bra härlig diskussion :-) Jag håller helt med här. Det är helt extremt (kan vara iallafall) jobbigt att hålla hankatter om de skriker, strilar, våldtar mm osv. Jag känner inte speciellt många människor heller som vill hålla hankatter instängda under långa perioder eller hålla dem fertila om de mår dåligt av sina hormoner (går ner sig) Det är absolut inget måste att låna ut sina hanar enligt mig och man sätter själv sina priser beroende på vad man själv vill ha ut av att låna ut sin hankatt. Jag tycker inte att det är acceptabelt att människor är otrevliga för att de inte får låna hane, tycker inte heller att 20000 kr är ett ok pris för att låna ut en hane. 1000/1500 tycker jag själv är ok och rimligt pris för att låna en hane. (Troligtvis för det är vad min ekonomi skulle klara av) För en långhårsuppfödare kan det vara lite knepigare att låna korthårshane, inte alla är positiva tyvärr. Men det är såhär det är…

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Garmabias
3/20/14, 8:30 AM
#29

Bra tråd! Instämmer här Cupcakes. Det händer ibland att man får ta emot sura kommentarer när man valt att inte vill låna ut sin hane. Samarbete i all ära men här går väl gränsen för öppenhet mot helt okända människor.

S*Cupcakes
3/20/14, 9:08 AM
#30

Summa summarum: utan oss som har avelshanar skulle de som inte har möjlighet att ha avelshane inte kunna föda upp katter överhuvudtaget. Så attityden gentemot oss som orkar ha avelshanar och dessutom är generösa nog att trots smittorisker, stress och prutningar låna ut dem - måste ändras.

Nu ska jag kolla på ny tapet till vardagsrummet - har en nerstrilad vägg bakom tvn…

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Asynjas
3/20/14, 9:12 AM
#31

Har precis varit hos en hane för första gången och blev förvånad över att det "bara" kostade 1500 kr det täcker ju knappt kostnaderna för ett Felv/FIV-prov. Hade hört att det skulle vara sååå dyrt med hane utifrån men jag kan inte tycka att 1500kr i språng är dyrt.

En eloge till de hankattägare som lånar ut sina hanar, med tanke på allt vad det innebär.

:-)

=) /Helle

www.asynjas.se

[lucii]
3/20/14, 10:24 AM
#32

Jag anser att det där med avel och utlåning av hanar är som med vänskap. "Ge och ta".  

Om jag vill låna en hane av någon är jag beredd att ge tillbaka också. Sen vad exakt ge tillbaka innebär kan man ju diskutera fram mer privat. Det finns ju olika former av "betalning". Vanligast är ju dock pengar (om man inte känner varandra sen innan).

Om jag får som jag vill en dag vill jag ha ett hus med inrett rum för en eller flera "pinknissar". Men bor man i lägenhet är det inte lika lätt. Så då är enda alternativet att hoppas på att man klickar med någon som har en snygg charmör till utlåning. 😃

tuska
3/20/14, 4:35 PM
#33

 Ett minne jag har… Min katt va en känd hona vars namn va Kosmha. Kanske inte jag va så känd som katten =)   När det va dags att para den honan fick jag nobben av två hankattsägare, det hade jag inte räknat med på den tiden. Idag vet jag lite bättre, att få låna en hane är bannemej inte det lättaste.   Heder till dem som vill låna ut och då får det kosta vad det vill.   Nu sitter jag här med en snygg lite grabb på 6 veckor som jag sen ev. får låna till en hona, då har jag ingen hona   skit också.  =)

AngelsCo
3/20/14, 6:53 PM
#34

Det har ju också varit gånger då folk tackat nej till fertila hanar för att de inte varit lika snygga som brorsan, trots att brorsan inte gått i avel. Jag tycker absolut inte att det är omöjligt att få låna hane, men det kan vara svårt att få låna WOW-hanen. Dem får man nästan föda upp själv, så att man har något att byta med…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
3/20/14, 9:43 PM
#35

Jag väljer gärna en avkomma eller en bror till wow-hanen (om jag nu absolut vill ha de linjerna). Detta för att bredda avelsbasen lite mer, då de inte blir exakt samma gener. För även om brodern skulle vara sämre typad, så är det inget som säger att han inte ger minst lika bra om inte bättre avkomma än den populäre hanen. 🙂
Vill man använda en viss färg eller mönster som är dominant, så kan man ju inte göra det valet. Men då får man ju även acceptera priset hankattsägaren vill ha, eller leta annan hane.

Just det här med att använda bröder, är väl en sak som kanske skulle få mig att avstå att kastrera kattungar. För man stoppar ju en hel linje om man inte har någon mer hane i kullen fertil om det händer nåt med den planerade hanen. Litet dilemma där… 🤔

/Elisa

AngelsCo
3/20/14, 10:43 PM
#36

Det handlar ju inte om en DÅLIGT typad hane (för det är aldrig önskvärt att avla på), men jag uppfattar ofta att människor blir lite blinda. Jag har själv haft en fantastisk kull och alla förfrågningar kom på de två bästa, trots att den sämsta fortfarande var bättre eller likvärdig generationen innan (som absolut inte var dålig, vare sig mamma eller pappa). 

Jag tycker att det är bra att folk inte lånar ut hur mycket som helst. Det visar på att man tar ansvar för sitt avelsarbete, för rasen och för djurets bästa. Djur ska inte behöva gå fertila hur länge som helst.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mezzoluces
3/21/14, 12:12 AM
#37

Saknar en like knapp! Så många inlägg jag vill "like:a" :-)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Lejdet
3/21/14, 10:51 AM
#38

#28 Haha, ja du om nån som har haft ditt sovrum mitt emellan alla mina ylande hanar vet ju hur det kan vara 🤫

Mezzoluces
3/21/14, 4:32 PM
#39

#38 otroligt att jag lärde mig sova genom dessa vrååål :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Missannas
3/24/14, 11:38 AM
#40

#37 Men det finns ju en like-knapp! 😃 fast den kallas "Bra inlägg".

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Wilycats
3/24/14, 2:07 PM
#41

Jag har alltid beundrat dem som orkar ha fertila hanar !

Jag hade en hane själv som efter att första parningen med en hona hade skett började strila jättemycket. Aldrig att jag skulle kunna stå ut med sånt en längre tid, man förstör ju sitt hem och blir galen då hanen skriker och jamar.. 😮

Om man skulle leva i ett jättestort hus och verkligen kunna ha "hanrummar" så varför inte då, men personligen anser jag att mitt hem är viktigare än min hobby. 🙂

Annons:
Attacks
3/24/14, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Litt OT, men vi har 3 gutter som alle er fertile nå, og verdens beste venner. Dem bor kun dem sammen hos min venninne og hennes 3 tenåringsbarn. Kun en av dem markerer og er bleie barn på dagtid. Den andre markerer kun i badekaret, og den tredje kan jo være slekter på sin pappa og aldri begynner.

På nettene sover pissenissen med minst en til kompis på badet, og der markerer han sjeldent.

Ved å ikke ha hann og hunnkattene sammen minsker det fertile stresset etter å ville ha en dame 24/7 for guttene våres i hvert fall :-)

Jeg personlig holder ikke hannkatter lenge fertile om dem hadde bodd i mitt hjem, for jeg har hannkattrom dersom jeg har en sprayer ( men jeg har  vært veldig heldig i alle år). Men min venninne ønsker slett ikke( noen ganger hormonelle)  hunnkatter,løpetider og kattunger og all hva det innebærer - så vi har det perfekt med å ha delt opp jenter her og gutter der :-) 

Innimellom er jo kattene her og der samlet/ eller delvis samlet hvis vi trenger kattepass for hverandre.

Legger ved en liten skjønn prinsesse som koser seg med pappan sin og hans kompiser midt i stua hos min venninne. Siste kullet mitt har vært litt hos gutta den siste tiden, så vi får maksimalt ro her hjemme for den nyeste generasjonen :-) ( Pissenissen ligger med bleie på seg).

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: