Annons:
Etiketthälsa
Läst 2242 ggr
MariaGusselby
3/15/14, 1:07 AM

Oriental och vikt

Hej Vi har två orientalherrar, kastrater, på lite drygt ett år. Helbröder. De har lite svårt att hålla vikten. Jag gick över på Hill's kastratfoder, men då blev ena brodern lös i magen. Tänkte då att jag provar att ge mest blötmat å gick över på mer av bozita, som de var vana med sedan innan. Båda fick diarre. Tänkte då att jag får väl prova nåt spannmålsfritt med mer protein å testade Acana. Samma resultat. Har nu gått tillbaks till Hill's vanliga torrfoder för vuxna för det funkar för magarna. Å tar bort maten på natten. Jag vet inte vad jag ska göra mer. De leker o aktiverar sig, å vi försöker busa runt dem också men….

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
Lejonhjarta
3/15/14, 1:12 AM
#1

Låt dom jobba för maten så tar det ju längre tid för dom att äta. Alltså inte fri tillgång utan ge dom lite klurigheter. Tex en skokartong med hål på sidorna i olika svårighetsgrad så dom får "fiska" ut sina bitar. Gömma lite torrisar runt om i huset/lägenheten… Bara fantasin sätter stopp för vad man kan göra men det är ett sätt att aktivera dom och samtidigt belöna med maten.

AngelsCo
3/15/14, 2:32 AM
#2

Jag förespråkar oftast blötmat, men inte bozita. Bozita är knepigt och vi har haft tillfällen när hela katteriet fått jättereaktioner på byte av smak (!). Generellt gillar vi dock bozita, även om vi föredrar mjau eller icas egna.

Det går att göra massvis med alternativ för sysselsättning och matpill om man vill ge torrfoder. Exempelvis kan man tejpa ihop toapappersrullar (rullarna utan pappret, då) i en pyramid och ställa på en platta, så att de får pilla. Det finns även massvis med färdiga fodergivare att köpa, men även aktiveringsleksaker som man fyller med mat. Då får de jobba lite för maten…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
3/15/14, 7:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det finns ett torrfoder som de går ner i vikt på. Det är Iams kyckling. Tyvärr tappar de även muskler på detta. Men som bantningsmat funkar den.
Sen håller jag med #2 ge Mjau burkmat om de äter det. Så går de ner i vikt.

Har precis köpt en sådan här till mina katter att äta torrisar på. Nu kan de inte bara äta för ätandes skull.

/Elisa

jillan
3/15/14, 8:28 AM
#4

Hade också Hills kastratfoder när mina blev kastrater, men mina gick bara upp av den maten!

Det som funkar hos oss är applaws torrfoder & pussi blötmat (de äter inget annan blöt mat))

Nebel
3/15/14, 6:51 PM
#5

Jag har också problem med att hjälpa mina killar ned i vikt. Ger övervägande del våtfoder men har inte kunnat neka Samuelgubben en minimimängd torrfoder. Upplever dessvärre att de bara blir kraftigare & kraftigare. Använder stimulansboll och bräda ibland men bör kanske låta dem arbeta för maten varje gång? Funderar även på att byta torrfoder, ger Orijen nu men upplever att Samuel åt mindre av tex Applaws. Undrar vidare om någon provat Ekanubas "bantningstorrisar"? #3 Vilken smart pryl! Var har du hittat den och ger du allt torrfoder i den?

MariaGusselby
3/15/14, 7:37 PM
#6

Problemet här har ju varit att de är så känsliga i magen att jag vet inte hur mycket jag törs hålla på att mixtra med maten. Tänkte prova Acana sen, när de fått vara bra i magen en stund. Men tog fram aktivitetsleksaken, en sån där med skålar å pinnar å små gropar. Får se om det funkar, men jag får nog ge gammeltanten lite Bozita så hon inte faller ur istället. Är det inte det ena…. ;-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
MariaGusselby
3/15/14, 7:39 PM
#7

Jag ska också ställa ut nästa helg, så det blir väl skäll från domaren igen ;-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

AngelsCo
3/15/14, 8:53 PM
#8

Hm, vet du varför de är så känsliga?

Sen tänker jag att om du ska ge dem blötmat kanske ska välja ett som inte är känt för att få vissa katters magar att rasa. Jag kan inte riktigt råda dig, då jag har bytt bort RC på grund av kräkningar och Bozita ger jag bara två säkra smaker av. 

Hoppas acana funkar!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
3/15/14, 9:16 PM
#9

#5
Köpte den på zoo.se, men tror den finns på flera ställen. Valde den som var till liten hund. Numera får de allt torrfoder där och så har jag ökat mängden burkmat.

/Elisa

Nebel
3/15/14, 11:02 PM
#10

#6 Minns ej vilken tråd det var men nyligen var det flera som hade katter med känslig mage och/eller allergi som talade väl om Ziwi Peak. Det är ju ett foder av hög kvalitet och finns både som torr- och våtfoder. tror inte det är så många butiker som för fodret (rätta mig om jag har fel) men det går att hitta på nätet relativt lätt. Om inte tillbakagången till Applaws ger resultat så ska jag prova ZP. Lycka till! #9 Tack!

info@houseofellen.se
3/16/14, 11:37 AM
#11

ZiwiPeak börjar bli rätt vanligt. Det tycker jag är ett jättebra foder och rent utan spannmål. Jag använder det till hundarna italiensk vinthund och malteser men det finns även till katt. Det börjar bli vanligare i butikerna.  Jag har ju nu bara en katt som är 14 år och hon gillar det inte men jag har prövat det på andra katter som gillar det. Det finns lamm, hjort så man får pröva sig fram. Min italienare( vinthundar kallas ibland katthundar) är väldigt kräsen så det enda torrfoder han gillar är detta. Han åt RC som valp men det vill jag inte han skall äta mer.

Annars kommer ju färskfoder nu till katt både Mush( Mush skall finnas ute redan)  och Vom og Hundemat kommer i april. Jag lyssnade på ett föredrag om deras mat i veckan. Vom og Hundemat är fryst färskfoder som hundarna älskar och även katten.  Det fodret tror jag mycket på. Min italienare har blivit mycket bättre i magen sedan han började äta det, tidigare fick han ofta bozita men han blev nästan alltid  dålig i magen när han åt det. Applaws blötmat är också bra det finns ju även till katt (ren kyckling med ris i buljong). Jag hittade även ett annat blötfoder Renske kattmat i veckan (kycklig och kalkon i gele). Det gillade min Olga. Renske har ju bara funnits till hund tidigare.

MariaGusselby
3/16/14, 9:50 PM
#12

#8

Jag vet inte riktigt varför de reagerar nu, det är ena brodern som är "värre". Jag pratade med en representant för Acana på utställningen i Örebro. Han sa att de ändrat receptet nyligen på torrfodret, och tagit bort potatisen i. Många katter hade visst reagerat negativt på det, och ev hade jag fått en påse av den "gamla" maten. Om det var starten på det hela, kanske? De har inte reagerat på Bozitan förut, men nu verkar det inte fungera, tyvärr.

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

kalindas
3/17/14, 9:19 AM
#13

Kan ju vara att de har en tarmparasit också som har blivit värre pga stress eller liknade. 🤔

Sen om du t.ex. gett Hills i/d så blir många katter lösa i magen av den. Däremot kan Hills w/d hjälpa trassliga magar.

/Elisa

Annons:
MariaGusselby
3/17/14, 9:43 PM
#14

Ja herregud det är verkligen en hel vetenskap, det här med mat! Jag har också funderat på parasiter, men tycker det inte stämmer riktigt. De reagerade vid foderbyte och har blivit bra när jag gått tillbaka till den tidigare maten. De får den "vanliga" Hills som man kan köpa på typ Granngården. Min plan är ändå att försöka med Acana igen när det varit stabilt några månader. Känns lite bättre att köpa mat som inte (vad jag vet iaf) är kopplad till storföretagen som har massa annan verksamhet också.

Kan ju berätta att det går åt ungefär hälften så mycket mat per dygn sedan jag tog fram aktivitetsbrädan och började ge mat i den :-D Kan nog ha varit "okynnesäta" förut….får hoppas att det håller i sig…det verkar iaf ha varit ett riktigt bra tips! Så tack alla ni som svarat :-D

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

kalindas
3/18/14, 7:59 AM
#15

Jo, de får tänka lite när de får brädan. 🙂
Om han är bra i magen nu så blanda över till Acana jättesakta. Då bör den funka om han inte är känslig för nåt i fodret.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: