Annons:
Etikettkattprat
Läst 3153 ggr
Lejdet
2014-03-12 08:21

Vart tog trekanten vägen?

Jag har hundratals uppfödare som vänner på facebook och varje dag överöses man ju med bilder på nya kat. 4 katter.

Satt och funderade idag på standarden, numera skriver alla WOW och tycker att katter som tex. ********* (vill inte lägga upp bild utan tillstånd) är fantastiska. 

Han och hundratals andra exempel har ingen som helst trekant kvar i huvudformen då öronen är så lågt satta att man kan lägga en penna på huvudet. Lågt satta öron drar också ner ögonformen som det numera finns vissa skräckexempel på (nämner inga namn här) med små, insjunkna, ledsna ögon istället för vår ras vackra mandelformade ögon.

ÄR det verkligen ok att säga att dessa katter är WOW? Kan man inte vara ärlig och säga att lagom är bäst? Vad tycker domarna egentligen?

Annons:
MissMaven
2014-03-12 08:53
#1

#TS det undrar jag med ibland. Vissa katters huvud, inte bara utomlands, utan här i Sverige också ser inte så bra ut (enligt standarden), och rent estetiskt är 'off' i mina ögon, men får många 'wow' på FB. Ja, vad har hänt med trekanten och vad har hänt med orientaler som ska ha grön ögonfärg och vad har hänt med mandelformade ögon osv?

Vissa av oss Kategori IV människor, så att säga, har inga problem alls med att tycka att tex perser var vackrare med finare nosar på 60- och 80-talet och hade en mer harmonisk look (tycker jag tex, som inte kan så mycket om rasen), men har vi blivit blinda för vår egen ras?

Missförstå mig inte, jag är inte för att vi ska avla fram otypade eller dåligt typade Kategori IV katter, men vissa WOW och BIS katter är skräckexampel på att vår ras är i fara att utvecklas i fel riktning, åtminstone i mina ögon.

Siamesernas triangel tog kanske samma väg som persernosar? 🤔

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Carlitos
2014-03-12 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är ju helt upp till betraktarens ögon…. men är det rassstandarden igentligen??… jag själv tycker lagom är bäst, av mina katter tycker jag vår Shadow Crypt och Marimekko har en perfekt trekant om jag får säga så.. 🙂 

Har för mig att vi har diskuterat trekanten innan, där vi lade upp lite bilder på vad vi gillade.  

Kollar man denna bilden på Psycho och Schadow så tycker jag att Psycho kunde vara lite bredare i basen  på öronen, som Shadow har. Men jag har råkat ut för att dommare tyckte att Shadow hade för stora öron.. 😐så det är lite olika vad dommarna tycker och föredrar antar jagföredrar först och främst  rasstandarden och kattens hälsa.

Carlitos
2014-03-12 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Marimekko

kalindas
2014-03-12 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Håller med!
Har i många år kallat dessa katter med extremånga näsor, hängande små ögon och öron som nästan hänger och är extremstora, för Dumbokatter. De är inte vackra längre!😕
Man vill ju ha mandelformen på ögonen och stora öppna (inte fyrkantiga) öron och en snygg topp. Sen vill jag gärna ha en grym blick på katten.
Spidde som kattunge var nog min favorittyp. Nu hade han lite små öron som vuxen. Men tänk er en katt som han i vuxet utseende.

/Elisa

AngelsCo
2014-03-12 10:57
#5

Jag tycker kanske att det är lite hemskt att hänga ut specifika katter och specifika ägare, och döma dem som gillar det flashiga och stora öron. Jag kan absolut hålla med om att en flashig katt inte längre nödvändigtvis är en korrekt katt, men det är ändå upp till uppfödare, domare och köpare att bestämma om det är något som är önskvärt. Det finns flashiga katter med triangel, och det finns trianglar som är fina och korrekta utan att vara flashiga. Och det går inte att säga huruvida en flashig kattunge kommer ha floppy ears resten av livet eller ej. 

Jag tycker också mig se en återgång till en mer korrekt look än en flashig look, både på utställningar och i avel. Det känns helt enkelt som att öron haft sin trendperiod och att vi börjar titta mer på andra saker igen. Det går i vågor och det är bara så det är. Jag är glad för det.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

lynxlo
2014-03-12 12:35
#6

Ja den här diskussionen kan vi ta några vändor varje år tycker jag, alltid värt att tänka om och igen! Jag håller med TS och brukar själv visa fram nämnda katt som exempel på när det gått på tok för långt. Som # 5 säger härovan har jag också varit med om domare som inte accepterar för stora öron eller djupt liggande ögon under det år jag jobbat som assistent, så det skiljer sig nog lite från person till person. Personligen så tycker jag inte flashig typ är så mycket att hänga i julgranen, och inte det svåraste att åstadkomma ur uppfödarsynpunkt heller. Att få till balansen mellan typ och korrekthet, temperament och färg vore ju desto knivigare, och när man väl får syn på en kisse där dessa attribut sammanstrålar så vet man att "this is it!" Jag önskar och hoppas att uppfödare "vågar" avla "tillbaka" på balans och inte kombinerar katter som tex har mycket djupt liggande ögon med varandra. Givetvis finns inga garantier för att avkomman inte nedärver denna egenskap ändå, men för kommande generationer blir det lättare att etablera en sund grundexteriör, vilket jag upptäckt i bland inte ägnas någon uppmärksamhet alls på utställningar. I mina gamla bedömningssedlar från 90-talet kommenteras strukturen på kropp och ben flitigt, och det förefaller mig inte vara fallet idag. Stora, lågt och brett satta öron kanske inte är direkt hälsovådliga för katten, men i jämförelse med en mandelögt, skarpörat triangelfejs så har dumboörat inte en chans i mina ögon. Och #4, tror jag förstår vad du menar - Vilken look- underbar!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
AngelsCo
2014-03-12 12:44
#7

Baserat på det jag upplevt av våra katter de senaste tre-fyra åren är det dags att ta ett steg tillbaka och titta mer på hälsa än färg och typ, faktiskt.

Något jag tycker ska understrykas är att en avelskatt och en utställningskatt inte nödvändigtvis är det samma. Och jag tycker också att det är en märklig kritik att folk borde våga "ta ett steg tillbaka" och avla på mer mediokra katter… Vi kommer att fortsätta avla och ställa ut det som premieras. Det är ju bara en liten liten liten del av de katter som föds upp som någonsin ser en utställningsarena, eller ens syns på Facebook. Det är ju de flashiga katterna som får uppmärksamhet, det är dem man visar upp och det är de som syns. Jag tänker själv på hur jag gör… Inte visar jag upp katten med kaninöronen, eller jätteknicken. Jag visar självklart upp mina flashiga och finare katter, trots att jag haft en enorm bredd i typ i mina kullar (vilket man lätt får när man konstant gör breda utparningar för att få så lång inavelsgrad som möjligt… när jag haft en snävare kombination men fortfarande med låg inavelsgrad har jag fått mer homogena kullar). Det vi diskuterar är ju faktiskt inte vad som föds, utan vad som visas upp…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
2014-03-12 13:04
#8

# 7 Jo, det är sant, att det bara är de "bästa" katterna som ställs ut i regel. Men där har vi ju alla olika syn på vad som är snyggast, därför borde domarna gå mer strikt efter vad som står i standarden.

carinbrack
2014-03-12 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det här tycker jag är en söt triangel.

AngelsCo
2014-03-12 13:24
#10

Domarna dömer efter eget huvud, tycke och smak. Det är en bedömningssport. Min idealtriangel är ganska bred, men jag kan fortfarande se att exempelvis min Nessa har en triangel. Den är inte riktigt så bred som jag önskar den, men likväl är det en triangel. Om jag ställer henne mot min egna Caila så föredrar jag Cailas triangel, trots att Nessa har en mycket (!) längre näsa. De har båda väldigt fina kvaliteer som jag uppskattar, men jag vet vilka saker jag föredrar och vad jag själv skulle premiera. Inte alla skulle döma så som jag tycker är bra… Carin: han är sååååå fin

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Carlitos
2014-03-12 13:30
#11

#9 Mycket fin!!!

MissMaven
2014-03-12 13:52
#12

Från FIFes standard, öron hos orientaliska katter:

Shape: Large and pointed, wide at the base.

Placement: To continue the lines of the wedge.

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/CAT-IV.pdf

Det går inte att ge exakta proportioner, så klart, men det hela har mycket med harmoni att göra. Man kan ha både flashiga och korrekta katter, men en del domare går mest efter stora öron, oavsett uttrycket, formen, linjerna. Det är lite mystiskt, det där med jätteöron före allt annat. 🤔

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2014-03-12 14:09
#13

Klart det går… Men den optimala triangeln skiljer sig mellan tolkning och tolkning. Alla mina katter har trianglar, men de är alla väldigt olika i typ (i varje fall de med olika stamtavlor, att pappa-dotter och mamma-dotter har samma typ av triangel är ju inte konstigt). Och man kan inte bedöma utifrån floppy ears på en bebis hur den kommer se ut som vuxen (öronmässigt). Väldigt få vuxna har floppy ears. Men…jag tycker ändå att trenden går mot att premiera annat än bara öron.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Lejdet
2014-03-12 14:15
#14

Liksidig triangel är väl standarden?

MissMaven
2014-03-12 14:35
#15

#14 Det vet jag inte om triangeln ska vara liksidig, det står inte så i FIFes standard.

Men katten du nämnde i början uppfyller definitivt inte det med att öronen fortsätter i linjen med kilen. Han har dock väldigt fin profil, haka och grön ögonfärg. Han är fortfarande ung och kommer att få en mer harmonisk look senare, tror jag. Det är svårt att veta hur han ser ut egentligen när man inte sett katten live och känner inte föräldrarna, linjerna osv (det gör inte jag).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mewz
2014-03-12 14:40
#16

#14

Nej, standarden säger inget om liksidig triangel.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2014-03-12 16:03
#17

Lägger upp WCFs standard här.  🙂
Tror det står olika på typen, beroende på ras. Gjorde det förr. Har inte läst.

_http://www.wcf-online.de/WCF-EN/standard/siam/orientale.html
http://www.wcf-online.de/WCF-EN/standard/siam/siam.html
http://www.wcf-online.de/WCF-EN/standard/siam/peterbald.html_

IDP som det var innan hade den standard som var från någon engelsk kattklubb. Originalstandarden tror jag. 😮

/Elisa

lynxlo
2014-03-12 16:33
#18

#7 visst är det så. Det jag reagerar på är att typ och hälsa tyvärr har med varandra att göra, och där har vi alla ett ansvar när vi gör våra val. Om vi bara har "framsteg" för ögonen (utveckling av rastyp) så kan det snabbt gå snett, och det är katterna som får betala priset. Jag menade inte att vi borde sträva bakåt, men tänka noga efter hur vi kombinerar, så att det inte blir enligt ekvationen extrem+extrem=superextrem (="å så bra"), superextrem+superextrem=megaextrem (="ännu bättre, duktig uppfödare!") megaextrem +megaextrem.. Ja ni fattar. Naturligtvis vore det synd att avla på "mediokra" katter, men jag ttycker det är viktigt att inte rusa iväg i iver utan låta utveckling av särdrag ta tid så att vi bättre kan utvärdera vad de får för konsekvenser för våra katter.

#9 instämmer i beundrarkören, så fin han är! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2014-03-12 22:39
#19

jaha och så blev jag halshuggen av uppfödaren av ovan nämnda katt trots att jag INTE har påstått att han är ful utan bara att han har "tappat triangeln". Det är svårt att förklara vad man menar om man inte får ta nåt exempel!? Fick just ett väldigt otrevligt mail.. jag kunde ha nämnt precis vilket annan extrem katt som helst, det var bara slumpen att det råkade bli hans namn

lynxlo
2014-03-12 23:39
#20

Det var nog lite olyckligt att nämna en specifik katt som exempel, även om vi inte menat något ont. Så tråkigt att det blivit konflikt av detta, alltid lika obehagligt och ofta väldigt onödigt, alla dessa missförstånd och osäkerheter. Det är bara att be om ursäkt om uppfödaren blivit ledsen och arg, och vara mer noggranna hädanefter.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
AngelsCo
2014-03-13 00:08
#21

Jag tycker inte alls att det är konstigt att du får ett surt mail från en uppfödare om man riktar negativ kritik generellt mot ett fenomen och ändå använder en specifik katt som exempel. Det är negativ kritik riktat både mot en älskad och omtyckt bebis/familjemedlem/del av livsverk/mål med avel och mot uppfödarens varumärke (våra uppfödningar är i stort sett våra varumärken). Jag förstår att folk blir sura, oavsett om man menar väl eller åtminstone inte menar illa med det och bara vill ha ett exempel. Det spelar liksom ingen roll om man inte menar eller säger att katten är ful när man gör en poäng av ett attribut katten har som man riktar kritik mot. När det gäller barn och djur blir folk lite överbeskyddande och då gäller det att var extra diplomatisk, vilket jag vet att TS fått råd om tidigare. Det är något vi uppfödare måste tackla. När gruppen är så liten som vår är är diplomati essenssiellt. Med det sagt vill jag också poängtera att jag inte är särskilt diplomatisk eller taktfull, och fått lida för det genom åren. Det är viktigt att vara ödmjuk.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-03-13 03:31
#22

Kan bara hålla med dig Lejdet! Paraboler på sidorna av huvudet är ju inte riktigt det som standarden skriver. Och ögonen får inte heller en vacker form. Fattar inte varför vissa domare skriker WOW å inte heller uppfödare eller köpare… Men tur är väl att smaken är som baken men tycker inte att man skall bli gynnad av det på utställningar!!

Zakira
2014-03-13 06:47
#23

Att "hänga ut" andras katter är väl, jaa, uppenbarligen ett känsligt område, oavsett om det bara är som exempel eller inte. Man kanske helt enkelt får rita en teckning ist ;) Däremot bör det ju vara nån svensk uppfödare eller kattentusiast på forumet som måste ha tagit väldigt illa vid sig och kontaktat uppfödaren ang. detta om det är en utländskfödd och ägd katt. Det känns ju inte så troligt att dem har, apropå ingenting, klickat in på iFokus, översatt hela diskussionen osv. Men den personen kanske du också får någon slags motivering av framöver isf.

Lejdet
2014-03-13 07:44
#24

#23 jag vet vem det är som kontaktat henne,det är inte svårt att räkna ut, för som du säger, hon lär knappast sitta och scanna all världens sidor för att se vem som har skrivit om en av hennes katter som exempel. Men det är ok, för nu har jag fått höra att jag har fula katter som inte når upp till standarden heller,tror det var en av dem som blev BIS i helgen,men domarna var väl blinda? 0:)

lynxlo
2014-03-13 08:16
#25

#21 Diplomati och ödmjukhet- very well put! 🌹

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2014-03-13 09:57
#26

#24 Jag tycker nog att du ser det från fel håll. Du har fått en skopa ovett från en sårad uppfödare för att du hängde ut hens katt som orastypisk. Jag tycker faktiskt att du ska ta till dig den kritiken istället för att sätta taggarna utåt och säga att alla andra har fel. Någon blev sårad på grund av något du gjorde, och reagerar med att bli ledsen och arg och reagera tillbaka. Det får man faktiskt ha förståelse för, eftersom det handlar om våra djur, våra livsmål, en del av vår livsstil. Då kanske man ska ta till sig det och inte göra så i framtiden istället för att bli sur själv. Det leder liksom ingenstans. 

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag just nu har riktigt dålig koll på utländska katter, svenska katter, katter öht, men det är ju många som samarbetar och som har gemensamma engagemang med utländska uppfödare. Att en svensk uppfödare tog illa vid tycker jag inte alls är konstigt. Jag tar rätt illa vid när folk och folks katter hängs ut som exempel på negativa saker, eftersom jag vet att nästa gång kan det vara jag. Nästa gång kan det vara min katt som hängs ut på forum och kritiseras öppet. Nästa gång kan det vara jag som får negativ kritik riktad mot min uppfödning, eller mot mig som person. Jag har investerat många kronor, och framförallt mycket tid till att föda upp mina katter och det är inte alltid det gått bra, men jag vill ändå inte hängas ut på forum, speciellt inte där jag inte kan försvara mig! Det är ju ÄNNU värre. Det är ju faktiskt att prata bakom ryggen på varandra och på gränsen till mobbing.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
2014-03-13 18:41
#27

#26 Var påstår jag att alla andra har fel? Angående vadå?

Personligen skulle jag inte gå i taket om nån skrev nåt på ett utländskt forum om en Torparkatt som ett exempel bara, tex. -"SE*Torparkattens Venus har för runda och dominanta ögon för att vara rastypisk". Trots det har hon tagit BIS.  Tittar jag på henne så kan jag själv se att det är så och det är väl bara att konstatera att ok, så är det och en del kanske gillar det, andra inte? Dessutom har hon andra kvaliteter, precis som ovan nämnda katt.

Varför bli så upprörd över något som man inte har skapat själv? Skillnad om det hade varit en konstnär och jag tyckte att hennes verk var fult eller konstigt. Eller om det hade varit hennes barn? Detta är KATTER och de går visserligen att påverka utseendemässigt i en viss riktning, men i slutändan vet man aldrig.

Att en svensk uppfödare dessutom tog illa vid sig förstår jag inte alls, men jag kanske är okänslig? Jag känner inte uppfödaren och hade inte för avsikt att såra henne eller hennes katt, jag tycker att han är en fin katt, det enda jag sa var att han inte har kvar den klassiska trekanten.

Jag har förklarat det för henne och hoppas nu att saken är utagerad?

Annons:
MissMaven
2014-03-13 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#23: det var en väldigt bra idé, en teckning! 

Jag har respekt för andras känslor, men samtidigt tycker jag inte att #TS skrev någonting otrevligt, hon var mest fundersam, och jag tycker att det borde vara okej att ifrågasätta vart vår ras är på vägen, hälsomässigt, estetiskt osv. Vi får alla tänka på rasens bästa.

#TS, Jag hoppas att uppfödaren förstod hur du tänkte och att allt är bra mellan er nu! Det vore jättetråkigt annars. 😐

Men en teckning, igen - vilken bra idé! Tex, det här är en helt slumpmässigt utvald siames vars huvud är för litet för hans kropp. Eller så borde han banta!!!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2014-03-13 21:37
#29

Ja hade jag kunnat teckna bättre än en fyraåring så hade jag försökt det;-) ja,vi har slutit fred nu,hon fick kalla mina katter för "bunnies" utan att jag tog illa upp så då skakade vi hand via cyberspace och jag får väl gå en hålla-käften kurs eller nåt så fort studiefrämjandet eller nåt startar en sån ;-)

Mewz
2014-03-17 09:16
#30

Men allvarligt? Missar ni alla dessa snygga, korrekta katter som vinner för att dom är kompletta? Det finns ju flertal som inte är "störst öron" utan faktiskt korrektast i helhet.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

alltidsiames
2014-03-17 11:29
#31

"Om min katt vinner är det för att den är perfekt, om din katt vinner är domaren blind, okunnig eller partisk". Kan inte nån sälja såna T-shirts, Gud så kul det hade varit och vad pengar det hade rullat in.

alltidsiames
2014-03-17 11:31
#32

har problem med programmet på iPhonen.

Lejdet
2014-03-17 11:35
#33

#31 haha kul! Ska nog trycka upp en sån!

flis
2014-03-17 14:52
#34

Det är ju inget personangrepp så jag förstår inte varför någon upprörs. Det är bra om det finns ett öppet klimat. Det finns ingen anledning att känna sig trampad på tårna om kattens utseende uppfyller mina krav men inte andras. Men man får tillfälle att delge andra sin syn på avelsarbetet. 

Jag tycker det är bra när avelns för och nackdelar kommer till ytan. Som sällskapsköpare tycker jag siamesforumet är bra. Ni tar upp ämnen som en del andra forumsidor blundar för.

Annons:
Nilla
2014-03-17 17:06
#35

Vi aktar oss för att namnge andras katter. Hade jag varit mer aktiv, hade jag raderat namnet på katten på stört. Även om du inte menar något illa Lejdet, så blir summan av kardemumman ofta ledsamheter. 

Nu är jag dessvärre lite sent ute och det är upp till Anna att avgöra trådarnas innehåll.🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Missannas
2014-03-17 18:06
#36

Namnet på katten är borttaget, tack för att du uppmärksammade mig Nilla. 

Jag var från första början tveksam till om det skulle få stå kvar eller ej och glömde sedan bort tråden, är helt uppe i uppsatsskrivande för tillfället med en deadline i morgon. Nu är det i alla fall bortplockat. Diskussionen är intressant men av hänsynsskäl håller vi namn på både uppfödare och katter utanför. Det går alldeles utmärkt att diskutera standarden utan att namnge specifika katter. Själv hade jag blivit otroligt ledsen och upprörd om någon tog sig friheten att använda sig av någon av mina katter som föremål för diskussion om vad som typmässigt är önskvärt eller icke önskvärt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
2014-03-17 18:21
#37

Diskussionen urartade ju som vanligt till att ge MIG kritik istället för att fokusera på den egentliga frågeställningen. Så plocka gärna bort hela tråden så blir alla nöjda och glada. Jösses vad alla tar åt sig personligt för att man tar ett exempel ur verkligheten! men får lära mig rita också då, så jag kan rita det jag vill ha sagt i framtiden

Missannas
2014-03-17 18:51
#38

Jag ser ingen anledning att plocka bort tråden. Min avsikt var inte att kritisera dig eller någon annan. Vi är olika och ibland blir det fel, känslor blir sårade och det anser jag att vi bör respektera oavsett om man själv inte hade tagit lika illa vid sig. Inget mer med det. Nu håller vi oss till ämnet, det är som sagt mycket intressant. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-03-17 22:06
#39

Om vi nu håller oss till Lejdets ämne då. :-) Vet inte hur ni har det i Sverak då jag inte får ställa där men hos i WCF så är det ofta vilket land som domaren kommer ifrån som hänger på vilken katt som blir "bäst". Kommer domaren från Ryssland eller åt det hållet så gäller (oftast) så stora desto bättre!! Och Frankrike, Spanien, Tyskland etc så är det mer klassiska öron.

S*Cupcakes
2014-03-19 08:45
#40

Jag tycker också det beror mycket på domare inom FIFe, sen har vi dessutom gästdomare från bla. CFA som har en helt annan typ av standard ibland och där ser man självklart också att domarna väljer olika katter.

Det är en bedömningssport, och det är godtyckligt vad domarna väljer att premiera. Jag tycker dock att trenden stora öron börjar vända och att det är teknik som premieras numera.

I nämnda katt finns ju många andra kvalitéer om man nu ska vara sån. I mina ögon är för stora öron eller lågt ansatta öron samma typ av fel som för högt ansatta, alltså "fel som fel". Är katten då rimlig att utesluta helt ur avel? Mja, det beror väl på?
Ponera att du har massa honor som har små öron som står rakt upp, då kanske en hane åt det mer extrema hållet vad gäller öron är ett utmärkt val :) Sen om domarna väljer att premiera den typen av katt på utställning, jaja, så är det. Trots det vinner mina egna katter som har mer teknik än "flashighet" ganska ofta :) Den här katten som nämndes i den här tråden har ju andra kvalitéer som kan uppväga hans jätteöron - han har en suverän profil, bra ögonfärg och är en stor kille med mjukt temperament.

Av samma anledning väljer jag att använda min egen hane, trots att han har jättedåliga prickar. För jag tycker att han har andra fina kvalitéer. Avel och utställning är ju inte nödvändigtvis samma sak, och även om den här katten som nämndes initialt inte är helt i linje med min smak heller då jag föredrar mer teknik och look. (hans huvud är dock HELT i min smak, wow!!) Men alla resonerar ju olika :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Mewz
2014-03-19 09:03
#41

Måste hålla med dig Cupcakes och visst har nämna katt en triangel, kanske inte en liksidig sådan men den finns ;)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Lejdet
2014-03-19 10:08
#42

Jag tycker mig också märka att domare från östländerna är mer fokuserade på extrema katter och öron, medan de nordeuropeiska är mera för korrekthet.

#40 Törs jag fråga vad du menar med teknik? Förstår inte riktigt var tekniken på en katt sitter? 😉

S*Cupcakes
2014-03-19 10:13
#43

#42 Teknik ja, hur ska jag förklara bra.
Det är väl ett sätt att säga att kattens tekniska uppbyggnad är bra, höjd i pannan, rak/böjd lång profil, djup och bredd i hakan, korrekt form och placering på ögon, korrekt ögonfärg, bra kroppslängd i proportion, bra svans. Ja en tekniskt sett korrekt uppbyggd katt men som kanske inte har något som är "wow", men alla beståndsdelar är väldigt korrekta och i lagom storlek, form, etc. Inte bara kattens "typ" utan mer isärplockad, kattens "tekniska typuppbyggnad".

Gjorde jag mig förstådd eller behöver jag ta en till kopp kaffe? :D

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2014-03-19 10:34
#44

#43 kanske är jag som behöver ta en till kopp kaffe? ;-)Du menar alltså en korrekt anatomi/fysionomi?

S*Cupcakes
2014-03-19 10:41
#45

#44 Ja, med andra ord ja ;) Teknik är väl ett folkmuns-begrepp haha.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2014-03-19 10:45
#46

fysionomi fysionomi (grek. physiogn a moni´a 'vetenskapen attbedöma en människas karaktär efter hennes yttre',av phy´sis 'natur'

DjupbackensJosefine
2014-03-19 21:37
#47

Jag tror att det kan vara bra med lite kritik då och då, det kan ju bara förbättra ens uppfödning (:

Lejdet
2014-03-19 21:54
#48

#47 Oh nej! Kritik är ju livfarligt! 🤐

Annons:
Mewz
2014-03-20 06:37
#49

Det är ju skillnad på kritik och kritik. Att öppet skriva ner andras katter (och konstigt nog oftast dom vinstrika) är en helt annan sak än att föra öppna generella och konstruktiva diskussioner.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MissMaven
2014-03-20 09:11
#50

Katter som vinner på många utställningar och är synliga i sociala media är en bra indikator på vart vår ras är på väg och hur skönhetsidealen för orientaler/siameser ser ut.

Jag anser att det inte är konstigt eller dåligt att man tar upp just sådana katters utseende, som exempel på vad som anses vara vackert och önskevärt estetiskt sett (inte alla tycker det, men det premieras på utställningar).

En konstruktiv diskussion, i god ton och med respekt för andras åsikter kan bara vara bra. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2014-03-20 21:49
#51

Sen är det i mina ögon en stor skillnad på att man använder en "fladdermus" till en hona m kanske sämre öron för att få fram bra ynglingar än att "fladdermusen" går och vinner stort på utställningar så alla tror att så ser en kat4 ut numera…

AngelsCo
2014-03-20 22:38
#52

Jag måste fråga… Vilka utställningar åker ni på? För det är uppenbarligen inte samma som jag varit på? Eftersom alla djur som vinner på de utställningar ni åker på har fladderöron? Tycker på sin höjd att det varit kattungar och ungdjur som haft fladderöron… Och de har generellt vuxit upp till att inte ha flopp-öron.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-03-21 01:14
#53

Ja vi åker ju på helt olika av naturliga skäl men som ja skrev tidigare så beror det ju på vart domaren kommer ifrån om d blir "fladdermus" eller klassiskt som vinner. :-)

jillan
2014-03-21 06:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#52. Jag ställer ut på sverak utställningar & jag måste säga att katter med stora öron vinner. Jag har en katt som har mer de där öronen som inte är så stora. Men hon har typ allt annat som är helt rätt enligt de flesta domarna:) Men om hon tävlar emot en med mer "flashiga öron", så vinner ju den. Spelar ingen roll om den har sämre päls eller annat. Jag upplever att domarna älskar stoora öron.

AngelsCo
2014-03-21 16:48
#55

#54 men det är ju inte alls konstigt att en katt med ett riktigt starkt huvud vinner över en katt med lite svagare huvud eftersom vi har så otroligt många poäng på huvudet?

En katt med flashiga öron måste ju fortfarande ha haka, profil, ögonfärg och form. Det är ju inte bara öron. Jag säger inte att det inte premierats öron, för det har det absolut och på bekostnad av andra saker också, men inte enbart. Vi har 30 poäng på huvudet, men 10 på pälsen. Vi har 25 poäng på kroppen, och 15 på ögonfärg. Om din katt har en likvärdig kropp, något bättre päls, motsvarande ögonfärg och ett något svagare huvud så kommer den andra katten att vinna. Det är inte konstigt?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
jillan
2014-03-21 17:26
#56

#55. Nä, det är inte alls konstigt. Har inte sagt annat heller:) säger bara det som #52 undrade:)

Upp till toppen
Annons: