Annons:
Etikettkattprat
Läst 3536 ggr
Cazzos
2014-02-28 17:46

Thai vs. Modern

Heter de två olika varianterna så?

Finns det uppfödare av thai (den äldre varianten) i Sverige? Jag har läst att det är vanligare med den slanka varianten (modern?) här i väst än i öst.

Vad är förkortningarna för respektive variant? Om det finns några 😃


Annons:
Carlitos
2014-02-28 20:31
#1

Det där har jag ingen aning om.. :/

kalindas
2014-02-28 20:38
#2

Vet inte om det finns någon uppfödare av Thai i Sverige. Det är dock inte samma ras som Siames och man får vad jag vet inte para dem med varandra.

Detta är WCFs standrad på Thai HÄR

/Elisa

AngelsCo
2014-02-28 21:27
#3

Thai och applehead är inte vanligt i Sverige, däremot föds det inte helt sällan katter som anses vara mer klassiskt typade även i våra mer moderna kullar.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Cazzos
2014-03-01 09:54
#4

Så rasstandarden för en siames (i Sverige?) är den slanka varianten? 🤪

Jag som föredrar Thai! 😭

I USA kallar man ju dem även för old style siamese, traditional.. Usch vad många smeknamn 🥵

Jag hittade TSCA (Traditional Siamese Cat Association), TCA (Traditional Cat Association) som har en lista på uppfödare lite runtomkring i världen, bl.a. Finland och England.

Jag har alltid velat ha en siames, så jag får väl importera när det är dags!

Är det någon som har haft erfarenhet av Mela Ekman? Enligt TCA så är hon den enda uppfödaren av thai/traditional siameser i Finland. 

Vad står SYS, SIA, FW, OSH OLH, CRX och BAL för?

Jag misstänker att SIA = siames, BAL = balines?


kalindas
2014-03-01 18:50
#5

SIA - Siames
SYS - Seychellois
OSH - Oriental
OLH - Orientaliskt Långhår (javanes)
CRX - Cornish Rex
BAL - Balines
FW - Foreign White

/Elisa

AngelsCo
2014-03-01 21:45
#6

SIA - Siames
SYS - Seychellois Korthår
OSH - Orientaliskt Korthår

OLH - Orientaliskt Långhår (javanes)

SYL - Seychellois Långhår

BAL - Balines (långhårig siames)

FW - Foreign White (inte en egen ras inom FIFe)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Mewz
2014-03-02 07:50
#7

#4 Ja, alltså föredrar du Thai så ska det ju ansökas om godkännande till årets GA inom FIFé. Och det finns ju att köpa ungar ute i Europa, inom TICA bla.

Jag personligen förstår ju inte riktigt grejen med en "ny" ras som eg är en befintlig, med annan typ, har ju sett den marknadsföras som "classic siamese".

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2014-03-02 08:54
#8

#7
Eller kan hon blir medlem i WCF där den redan är godkänd. 🙂
Dvs. om hon skulle välja att ställa ut.

/Elisa

Cazzos
2014-03-02 10:59
#9

Jag har inga planeringar att ställa ut, det är mest utseendemässigt som jag föredrar den gamla varianten 😃

Inte behöver jag väl bli medlem i en klubb för att importera en katt? 😮


kalindas
2014-03-02 17:11
#10

#9
Så länge du inte ska avla med katten eller ställa ut, behöver du inte vara medlem i någon klubb.  🙂
Men skulle du t.ex. vilja avla fram Thaikatter, så bör du gå med i en kattförening. Där finns några att välja mellan och bara några av dem godkänner Thai som en ras.

/Elisa

Mewz
2014-03-03 07:47
#11

Men är det en siames av "mindre modern" typ till sällskap man vill ha, så kan man ju absolut hitta det i kullar som föds inom landet idag. Dumt att gå över ån efter vatten, om man säger så.

#8
Det var bara som ren info, dvs det ska ansökas om preliminärgodkännande inom FIFé. Alla är ju inte heller intresserade av avel eller utställning och oavsett vad man tycker så ÄR FIFé det dominerande här i Norden. Att jag skrev TICA var för att jag vet att det finns Thai där, eftersom jag haft dom som burgrannar på TICA-utställning :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Mewz
2014-03-03 10:52
#12

Tillägg till TS då:
Pienpeto (Finland) och Lasjoyasthai (Tyskland)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Upp till toppen
Annons: