Annons:
Etikettkattprat
Läst 1375 ggr
AngelsCo
2/18/14, 11:02 AM

Hur många katter är normalt?

Vi uppfödare tenderar ju att ha ett gäng katter… Ett gäng fler än gemene man skulle drömma om, till och med. Jag har i dagsläget sex vuxna katter, och nu när vi försöker dra ned på kattantalet och kattgruppen och aveln så kommer funderingen - hur många siameser och orientaler är normalt att ha hemma?

Min sambo vill ha tre katter, och jag fyra (den äldsta är faktiskt 12 år…även om hon aldrig aldrig aldrig aldrig kommer dö). Om ni inte vore uppfödare - hur många katter skulle ni ha då?

Hur många siameser och orientaler och andra katter har ni icke-uppfödare?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
S*Cupcakes
2/18/14, 11:54 AM
#1

Jag svarar 2 stycken - jag tror det är vanligast. Utifrån vad mina egna släktingar och vänner har som vanligast. 2 katter. Hur de lyckas låta bli att skaffa fler vet jag inte, men de verkar nöja sig med 2 ;)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

jillan
2/18/14, 12:20 PM
#2

Jag har tre:) är ingen uppfödare. Skulle nog tänka mig en fjärde. Men det är max gränsen för mig. Innan jag skaffade katt tyckte jag två var max ökade sen till tre. Nu fyra hihi:):)

kitte
2/18/14, 4:27 PM
#3

Jag har fyra orientaler och två stycken bondisar, bondisarna lever livet utomhus med eget hus med kattlucka. Jag skulle gärna vilja ha en katt till men vi får nog vänta lite. Jag är ingen uppfödare.🙂

Zakira
2/18/14, 7:06 PM
#4

Vi har en oriental och en huskatt (innekatter). Skulle vilja ha en till kat4 om det funkar med de båda vi har, men sen börjar det nog bli "fullt" om man bara tänker sig sällskapskatter. Jag kan nog tänka mig fyra som absolut max, men inte sambon. (om de har någon betydelse så bor vi i lgh på 80 kvm)

Beige
2/18/14, 8:02 PM
#5

Jag har lärt mig av icke-kattfolks reaktioner att två katter är det normala och allt över det är mer eller mindre suspekt ;)

Själv är jag inte uppfödare men rejäl kattnörd och jag tycker att fyra är ett bra antal men själv har jag fem och suktar efter fler …

Nerdysiamese
2/18/14, 8:44 PM
#6

Jag har ju 2 men vill ha en 3:e (eller ja… Om jag hade allt utrymme och alla pengar så skulle jag nog vilja ha 4..) men sambon säger nej :(

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
MissMaven
2/18/14, 9:24 PM
#7

Min man har två katter, och jag har två katter, och sedan bor vi också med Leroy, som är Kungen i huset, och en till katt som är bara så mysig och gillar både mig och husse lika mycket, men eftersom hon har en liten identitetskris som pågått i c:a 5 år, vet vi inte vem som äger henne. 

Om det hade varit bara ett enkelt antal man var ute efter, skulle jag säga att 2-4 katter är 'normalt'. Man ska ha en välfungerande flock, så är det, och siameser och syskonraser är mer flockdjur än andra kattraser jag träffat.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2/19/14, 2:06 AM
#8

Har bara erfarenhet av att ha 2-3 katter tillsammans. Tycker att det känns lagom delvis utifrån bostadsytan men framförallt för att det då oftast fungerat fint mellan katterna och jag hunnit med att skämma bort var & en med obegränsade mängder gos ;). Har två kattkillar för närvarande och hade gärna utökat familjen med en långnäsekompis åt Samuel men har precis fått vetskap om att jag är allergisk…😞

Lejdet
2/19/14, 12:15 PM
#9

Tio katter har mig, inte jag dom! De äger mig, jag är deras slav och jag ser till att de får mat, husrum, motion och kärlek. Sen äger jag även 2 fodervärdskatter. Mitt nya beslut är: Två ut, en in, men det går sådär… Hur många andra uppfödare har sex avelshannar?! Det är nog inte riktigt normalt…jag är ju så svag för hankatter!

Hade jag inte varit uppfödare så hade jag nog haft 3-4 st kastrerade hankatter. Honor hade jag aldrig haft om det inte vore för att det ju är en nödvändig del i aveln ;-)

Länsstyrelsen var nyligen här och jag har tillstånd att ha 16 vuxna katter, men DET är alldeles för många! 

Jag kommer inte att orka ha så här många katter i hela mitt liv, all min fritid går faktiskt åt till katterna. Men så är jag väldigt hemmakär å andra sidan. Så länge jag orkar sköta alla och har råd, så tänker jag fortsätta med det här.

Mezzoluces
2/19/14, 7:10 PM
#10

Som jag bor, lever och jobbar just nu skulle jag känna att 3 katter hade varit lagom. Men jag har just nu 4 st då jag precis minskat ner antalet från 8…

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Upp till toppen
Annons: