Annons:
Etikettkattprat
Läst 1033 ggr
[Pekingc]
2014-02-03 10:10

Bra ras förklaring?

Har försökt att hitta information om hur man skiljer siames och oriental.

Kommit fram till att Oriental har gröna ögon(bara?) och Siames blåa(bara?)

Siames är bara maskade?

Oriental kan finnas i alla färger?

Stämmer detta?

Annons:
AngelsCo
2014-02-03 10:21
#1

En siames är alltid maskad. Alla maskade katter har blå ögon. De får inte vara silver inom FIFe, däremot finns de i olika färger och med eller utan mönster. Orientaler ska alltid ha gröna ögon och finns i alla färger som inte är maskade, i stort sett. Det finns undantag som olika grader av silver och rasspecifika färger som amber (nfo). De kommer i flera olika mönster, färger, inte mönster och med eller utan vitfläck. Maskade vitfläckskatter kallas sys. Eftersom de är maskade har de blå ögon.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2014-02-03 11:24
#2

Kopierar delar av ett gammalt inlägg jag gjorde. Alla raserna är samma i psyke och kroppsform. Så det är ögonfärg och kroppsfärg som skiljer.

Siames/Balines/Seychellois (lh & kh)/Foreign white har blå ögon (alla maskade, FW är vitmaskad), medan Oriental/Orientaliskt långhår ska ha gröna ögon och får ha vilken färg de vill bortsett från maskade.
Peterbald får ha vilken färg de vill både maskat och omaskat, dock är det samma där, maskade blå ögon och omaskade gröna.

/Elisa

[Pekingc]
2014-02-03 18:33
#3

Tack för svar, har dock för mig att jag sett en oriental? med typ orange ögon?

kalindas
2014-02-03 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3

Finns många Orientaler med både gula, orange och ibland nästan bruna ögon. Men de är inte godkända enligt standard. Ögonen ska vara gröna! Får dock ha olika nyanser.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: