Annons:
Etiketttillsalu
Läst 1726 ggr
[postmortum91]
2/2/14, 8:20 PM

AAH jag längtar!

Till våren ska vi ÄNTLIGEN köpa vår första siames!

Jag har velat haft en siames sedan tidigt i somras och varit typ besatt av siameser sedan dess. Jag har försökt övertygat min sambo hela tiden och nu äntligen har han gett mig ett riktigt medgivande. Jag har sedan i somras haft kontakt med en uppfödare så den biten är klar. Hon vet att vi vill ha en katt till våren, och hon verkar väldigt positiv till oss som kattägare. 

Hon erbjöd oss faktiskt en katthane i höstas redan, som var kvar och sa att hon trodde att han kunde vara ensamkatt eftersom vi har hund. Dock hade jag inte riktigt övertygat min sambo ännu och vi skulle resa just då, så vi kunde inte ta emot kattkillen. 
Jag vet att siameser helst ska ha kattkompis, men jag tänkte om jag och sambon köper EN siames först, och sedan ser om det funkar. Om inte, då har sambon inget val än att gå med på en till katt, så då får vi helt enkelt skaffa en till, men kanske inte en siames. Vi får se.

Ska prata med uppfödaren, jag vet att hon helst inte säljer en siames som ensamkatt, men jag ska lova henne att jag ska skaffa en till så fort vi märker att katten verkar ledsen eller behöva en kattvän. 

Vad tror ni? 
Är det någon skillnad på honor och hanar? Jag vill helst ha en honkatt, men har hört att hankatter är gosigare. Är det sant eller bara en sägen?

Annons:
[postmortum91]
2/2/14, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi håller förresten på att spara pengar nu. Inte bara till katten såklart utan även till kattträd, kattsele (eftersom den ska lära sig ut och gå promenad varje dag). Kattväska, matskålar, kattlåda etc. Katten ska bli bortskämd och bli aktiverad varje dag. Jag hoppas katten och hunden kommer bli så bra vänner att katten kommer vilja sova på/bredvid hunden :)

Vår hund är ju en gosmadrass för en katt :)

[postmortum91]
2/2/14, 8:25 PM
#2

Dessutom har jag hört att brunmaskade siameser är mer speciella i personligheten, stämmer det?
Jag vill iallafall ha minst en brunmaskad :)

Sploutt
2/2/14, 8:28 PM
#3

OT, men vilken fantastisk hund! Ser väldigt speciell ut. Vad är det för någon?

[postmortum91]
2/2/14, 8:31 PM
#4

#3 Det är en Eurasier. En rashund som avlades fram från Chowchow, Keeshond och Samojed. Han har svart tunga, fast de kan ha rosa eller svartfläckig. Han är en underbar hund som älskar alla sorters djur. Så han hade nog blivit gladast av oss alla om vi fick hem en kattunge :)

[postmortum91]
2/2/14, 8:31 PM
#5

#3 Tack förresten! :)

Sploutt
2/2/14, 8:35 PM
#6

Jahaa! Men han han inte en lite udda teckning? Don't take me wrong, jag älskar djur med lite udda utseende ;D Då hoppas jag verkligen att han får sin lilla kattungekompis snart :)

Annons:
[postmortum91]
2/2/14, 8:48 PM
#7

Nej det tror jag inte han har, kanske inte är världens mest rättvisa bild :P

AngelsCo
2/3/14, 1:13 AM
#8

Aldrig hört att brunmaskade ska vara mer speciella än andra (däremot paddor). Hane vs hona…. Mina hanar har varit gosigare och mer människokära överlag än mina damer, i varje fall som kastrater. En kastrathane är det mysigaste och gosigaste som finns. Mina damer är lite mer… egna och har mer en människa än pojkarna haft. Det är dock högst individuellt. Men generellt är kastrathanar det absolut mysigaste som finns. Som ensamkatt… Jag har haft min orientaldam som ensamkatt, och hon blir en pain in the ass. Det kanske är bättre när de har hundsällskap, men ni borde absolut börja spara till en till ganska snart. Mina köpare uttryckte sig klokt när de sa att två siameser är alldeles lagom, medan en ensam siames är alldeles för mycket. Förhoppningsvis funkar er hund som okej substitut, men bäst av allt är en kompis som pratar samma språk, så att säga.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
2/3/14, 3:34 AM
#9

Kanske var paddor jag menade. Jag menar de klassiska vanliga siameserna som de flesta tänker sig.

AngelsCo
2/3/14, 4:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Brunmaskad

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
2/3/14, 4:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Brunsköldpaddsmaskad

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
2/3/14, 4:18 AM
#12

Ganska klassiska färger, båda två, om du frågar mig, men ursiamesen är brun eller choklad, eller blå eller lila. Paddorna kom senare, när man parade in rött.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
2/3/14, 1:24 PM
#13

Okej, jag tror ändå jag menade brunmaskad :P
Tack, nu vet jag vad skillnaden är iaf :)

Annons:
AngelsCo
2/4/14, 10:50 AM
#14

Jag tror också att du menade brunmaskat, men jag har aldrig hört att de ska vara speciella i temperamentet. Paddor däremot är (ö)kända för att vara extra envisa. Men de har sin charm, paddorna.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
2/5/14, 4:20 PM
#15

Jag fick nyss reda på att uppfödaren väntar kattungar i slutet av mars :D

Upp till toppen
Annons: