Annons:
Etiketthälsa
Läst 5032 ggr
Nebel
1/30/14, 3:20 AM

Förhöjt levervärde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min goda gubas Samuel har mått oförskämt bra efter tandoperationen i somras. Trots att han på många sätt är mer piggelin än tidigare (mer busig/narig ;) har jag dock sett att han åldrats. Under hösten av och till haft en vag känsla av att han inte är sig riktigt lik. Inte haft något att ta på och då jag är VÄLDIGT sjåpig när det gäller katterna har jag tänkt att jag nog bara blivit omskakad av FORL:en, att jag blivit "hyperuppmärksam" igen och oroar mig i onödan. Nåväl, beslöt i samråd med veterinären att ändå göra en allmän hälsokontroll. Idag var det dags och efter noggrann besiktning bedömde veterinären att han var i mycket gott skick men att han skulle må bra av att gå ned något i vikt (har blivit mycket praliner i samband med att kompisen Måns belönas när han inhalerar..det måste ju vara rättvist ;). Hon tyckte egentligen inte att det fanns behov av att gå vidare med något men jag bad henne ta ett prov för att kolla värdena också. Sen em ringer hon, allt ser fint ut MEN ett levervärde (ALAT-värdet) är något förhöjt. Behöver inte betyda något men måste följas upp. Vid förfrågan inget att göra under tiden (förutom att tänka på hans vikt enl tidigare överenskommelse). Ny provtagning om två veckor. Känslor & tankar snurrar. Anser ni att det finns något jag kan göra redan nu? Vad kan vara bra att tänka på inför uppföljning? Ja hejsan, nu drar jag igång igen. Tur att älsklingen är lugn och snarkar gott precis som vanligt ;)

Annons:
kalindas
1/30/14, 8:33 AM
#1

Tycker du ska vara försiktig med viktnedgång när han har problem med levern. Det kan bara göra saken värre!
Om du får i honom rått kött mm. Så testa att börja barfa honom. Mat av hög kvalité är bra för katter med känslig lever.

Hoppas att det blir bättre för honom snart!

/Elisa

Nebel
1/30/14, 10:12 AM
#2

#1 Tack! Vet ännu inte vad dessa förändrade värden beror på. Lurig situation vid leverpåverkan. Att banta en katt kan leda till att levern fettas in MEN vid konstaterad fettlever bör katten gå ned vid eventuell övervikt. Jag förstår givetvis att hans nuvarande "trivselvikt" inte är bra för hälsan men tänker absolut inte i termer av bantning utan mer ransonera pralinerna till att börja med ;). Har givetvis också funderat på hur och vad jag kan ändra i matväg. Funderar lite över det här med mat av hög kvalitet. Min gosse ÄLSKAR ju tyvärr torrfoder. Jag försöker minska ned, har gått igenom i stort sett alla spannmålsfria och nu landat i Orijen. Samuel har än och då ratat alla typer av rått kött men äter våtfoder, främst Mjau & Bozita (favoriten är dock Pussi portionspåsar om han själv får välja). Har troligen inte varit tillräckligt konsekvent men undrar ändå om jag någonsin kommer att kunna gå över till att bara barfa och framför allt om jag klarar att sluta helt med torrisar. Ska läsa in mig på barf. Finns det färdigt barffoder att köpa för katt? Och vad kan jag göra annars/ sålänge vg torr- och våtfoderval? Som jag har uppfattat saken är våtfoder bättre än torrfoder och bland våtfodren är väl fortfarande Bozita & Mjau de "renaste" och mest proteinrika eller?

Djungelkottens
1/30/14, 12:18 PM
#3

Jag har läst på nätet att Orijen ska ha orsakat förhöjda levervärden hos hund och katt. Lägger in länkar till detta så du kan läsa själv och kanske kolla upp om detta stämmer.

http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=220499&start=0

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=100624.20

Jag lägger också in en länk till ett kompendium från SLU där du kan läsa om olika blodanalysers innebörd, ex ALAT-värde och leversjukdom.

http://stud.epsilon.slu.se/181/1/nylen_k_090525.pdf

Hoppas allt går bra med din kattpojke.

kalindas
1/30/14, 12:25 PM
#4

#2
Testa att ge din katt enbart burkmat. Tycker han om det borde det gå fint och han kommer nog även minska i vikt av det. Orijen blir de ganska tjocka av.

/Elisa

kitte
1/30/14, 12:44 PM
#5

Jag tycker du ska börja Barfa, när jag började för några år sedan så gick dom ner i normalvikt automatiskt. Jag har två grabbar här som också har haft FORL och inte har några tänder kvar. Jag maler allt kött själv eller köper köttfärs. Två av mina katter ville absolut inte ha rått kött men jag gav mig inte och till slut så började dom äta och nu så mumsar alla i sig. Det är väl det mest naturliga en katt ska äta egentligen. Det finns färdig Barf att köpa men jag gör efter ett recept som jag har. Jag ger blötmat också, Bozita och Mjau på tetra. Men om jag öppnar en provpåse med torrisar så blir dom som GALNA!!! 😃Hoppas det ordnar sig för Samuel.🙂

lynxlo
1/30/14, 1:28 PM
#6

Förstår din oro Nebel! Jag har testat massa olika sätt med rå mat och just nu funkar det med lättkokta inälvor (som man kan köpa på ICA i Lund, de brukar kunna ta hem om man ber om det.) Då jag har katt på eliminationsdiet så är det får som gäller, men det brukar finnas många olika djur att välja på. Hjärta är riktigt bra kött, och katterna äter det med god aptit, helst när det är nykokt! Jag brukar koka upp hjärta, njure och lever (med njure och lever är det bra att hälla av vattnet en gång och koka upp i nytt) som sen förvaras i sin koklag i kylskåpet. Jag klipper det i bitar och värmer med lite av lagen i en kastrull. Blandas med fördel med rå färs, det går hem! Det ska gärna vara lite vattnigt så att de får mycket vätska att lapa i sig. När katterna är kinkiga brukar jag antingen pudra på lite lactiplus (mjölksyrekapslar från apotek, bryt upp och förvara pulvret tex i äggkopp) eller strö över krossat torrfoder (hypoallergent för vår del). Det är en stor förändring för katterna att gå över till rå/lagad mat, men jag tror det hänger mer på att de ska vänja sig till nya texturer än att de tycker det smakar illa. Att mata med sked kan funka i inledningsfasen :). Jag ger alltså alltid uppvärmd mat, inget kallt och rått, och då har det funkat här! Måste säga att lilla vithakan ser tämligen fräsch välmående ut!❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Attacks
1/30/14, 4:10 PM
#7

Be om en sjekk på gallegangen, en liten tapp ved leveren. En problem som oppstår ofte ( ikke rasebetinget) hvis der er noe med lever/området.  De fleste tilfeller kan det behandles med AB - noen ganger er det kronisk, men det siste skal ikke du uroe deg for. Men det er verd å sjekke opp. :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Missannas
1/30/14, 5:26 PM
#8

Klart du blir orolig för din Samuel, ni ska ju ha många år tillsammans och då är det ju viktigt att han håller sig frisk. 

Bra tips att kolla gallgångarna.

Sedan har du redan blivit tipsad om Barf ser jag, det var det första rådet jag kom att tänka på när jag läste inlägget. Barf är ett alldeles utmärkt sätt att få katten att gå ner i vikt på naturlig väg och hjälper kattens kropp att självläka. Jag vet att det kan vara svårt att övertyga sin katt men det går, man får bara vara lite envis och listig 🙂 det som funkade bäst här hemma var att steka ytan på köttet. Det finns tyvärr inga färdiga helfoder ännu men grunderna är inte så svåra att sätta sig in i. Du kanske kan börja ge malda kycklingkorvar? Inte så svårtuggat och lätt att ge. 

#6 Vill bara inflika att lever är jättebra men man måste vara försiktig så man inte överdoserar, annars kan katten bli förgiftad. Tyvärr inte alla som vet detta.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kitte
1/30/14, 6:10 PM
#9

Man kan krossa torrfodret i en mortel och strö över köttet och minska successivt på torrisarna. Det är som Missannas skriver man får vara lite listig och inte ge upp. 🙂

Sploutt
1/30/14, 6:15 PM
#10

Håller helt med Missannas. Det finns inget färdigt barfhelfoder för katter, och ska man barfa MÅSTE man läsa på. Inte bara att sätta igång, för det är en del man ska hålla reda på. Lätt värt dock. Bara 10% av maten bör vara inälvor.

kalindas
1/30/14, 6:39 PM
#11

Lite OT, men Mush foder ska tillverka ett kattfoder. Dock har det inte kommit fram om det är bra eller dåligt. Pratas en del om fisk och iblandat spannmål.

/Elisa

lynxlo
1/30/14, 6:48 PM
#12

#8 & 10: Så sant. Själv ger jag blötmat och kompletterar med hjärta och sen lever/njure i liten omfattning. Hjärta är en muskel så god som någon så det borde inte vara något problem att ge utan omsvep. Om man klipper bort fett är det magert, kan funka för viktnedgång. En annan grej som funkat här är att klippa rått kött i mycket små bitar/slamsor och blanda/mosa ner i varm/ljummen lag, lite som välling. Köttet är då fortfarande rått, men inte sådär kallt och kladdigt. Skoj att testa sig fram tycker jag!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Sploutt
1/30/14, 7:08 PM
#13

Nej hjärta är snarare dåligt om man ger för lite av :) 17% brukar man säga om man ska barfa.

Annons:
cillaroten
1/30/14, 9:37 PM
#14

#11 Väntar själv med spänning på MUSH kattfoder! Dom har mig veterligen inte gått ut med någon info alls om innehåll.. Att dom skulle ha spannmål i sitt kommande kattfoder låter för mig fullkomligt osannolikt,då dom inte har det i något av sina hundfoder! Får man fråga var du fått denna info? Vi har foderdemo på jobb imorgon med representanter från både Mush och Orijen. Ska se om jag kan tvinga fram lite info från Mush-killen :) Hoppas allt går bra med Samuel!!!

Sploutt
1/30/14, 9:44 PM
#15

om du går in och kollar mush's FINSKA sida, så står det om kattfodret där! jag kommer inte ge det till mina katter iaf. använd google translate :)

cillaroten
1/30/14, 9:59 PM
#16

Jag vet så mycket att det är i Mush barf vaisto-serien som det även ska komma produkter till katt. Dessa måltider liknar mer dom som tidigare fanns även i Sverige. Kvalité eller skillnader kan jag inte uttala mig om,men det rör sig alltså om en helt ny produkt :)

Sploutt
1/30/14, 10:04 PM
#17

Ja, det är vaiston jag snackar om. Det står om den på deras hemsida :)

Sploutt
1/30/14, 10:06 PM
#18

(kanske förresten inte alls är vaiston, men jag tror det) Såhär står det iallafall på deras finska sida: 

innehåll: Griskött, nötkött, brosk, sallad, linfrö, psyllium, salt.

cillaroten
1/30/14, 10:12 PM
#19

Det är "den gamla" maten (hur lät de då… ;) ) Vaisto till katt har inte släppts än,om inte jag helt har missat något,då även säljaren som jobbar för Mush :) Jag hoppas den är bra :)

Nebel
1/31/14, 3:11 AM
#20

❤Tack alla för er omtanke samt goda och intressanta råd!!!❤ Samuel har tid för ny provtagning om två veckor. Skall absolut be veterinären kolla gallgångarna. Tycker ni att detta bör ske redan nu eller kan jag avvakta tills vi ska på återbesök? Känner att jag vill hinna läsa på mer innan jag eventuellt börjar barfa men ska oavsett återuppta försöken med olika typer av kött/färs igen och försöka vara mer konsekvent ;). Ska pröva att mosa i lag eller steka lite lätt som ni beskriver. Att krossa och strö över torrisar-smart ;)! Har from idag börjat trappa ned på torrfodret. Vill inte ta bort det pang bom eller byta sort rakt av (är jag för sjåpig igen nu?!). Killarna har alltid fått våtfoder 2 ggr per dag så nu ska jag bara lära mig att ha bättre koll på hur mycket de ska ha framöver. Har bra info, bl.a. från kattstatus men har gett dem för mycket över tid (de äter på lite olika tider och då jag vanligen arbetar relativt långa dagar har jag låtit dem ha i stort sett fri tillgång till käk-skäms på mig ;). Tack än en gång för all hjälp & uppmuntran! Vill avslutningsvis bara tillägga att Samuel inte visar några tecken på illabefinnande. Han smaskar & dricker, busar och kelar med samma smått galna glöd som vanligt 😉.

Annons:
kalindas
1/31/14, 9:04 AM
#21

#14
Läste det någonstans. Kanske var detta med linfrö mm som stod i en annan tråd.
Får du bättre info om fodret kan du väl starta en ny tråd om det. Är väldigt intresserad av det. 🙂

#20
Jag är också lat och har fri tillgång. Det kommer bli ett slut på det när jag flyttat. Har jag bara råd att ge dem den mat jag vill ge dem så ska försöka ge dem färskfoder 3ggr dag.

/Elisa

Nebel
1/31/14, 3:03 PM
#22

Hoppas ni ursäktar att det blir lite spretigt med många olika frågeställningar i en tråd ;)?! Min egen situation och det #21 Kalindas skriver väcker ytterligare funderingar. Vi har ju alla olika förutsättningar vad gäller t.ex. hur många man är i hushållet, arbetstider, ekonomi mm mm. En av anledningarna till att mina godingar fått fri tillgång till mat dagtid är att jag med restider vanligen blir borta upp mot tio timmar per dag när jag gör min ordinarie arbetstid. Jag upplever att det är lite väl lång tid utan mat men det kanske inte är någon fara? Undrar hur ni andra som arbetar heltid gör med era katters utfodring?

kalindas
1/31/14, 3:24 PM
#23

#22
Tror nog att de bör få mat lite oftare än var tionde timma. Svår hur man ska göra där. 🤔
Får se om någon här har en smart idé hur man ska lösa det?

Kanske att ge burkmat/barf morgon och kväll och sen köpa en sådan där foderautomat som går på tid och att de då får lite torrfoder mitt på dagen? 🤔

/Elisa

lynxlo
1/31/14, 5:39 PM
#24

Det finns en matskål med timer som öppnar olika fack vid olika klockslag. Den har kyl inbyggd så maten håller sig. Jag har övervägt en sån här maskin, men med tanke på att mina vill ha varm mat för att inte rata så passar det inte riktigt för oss. Kanske kan det vara nåt för er? Tror att den finns på de flesta webafärer, kan inte minnas var jag såg en sist..🤔

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
1/31/14, 5:41 PM
#25

Men duh! Där läste jag slarvigt! Tänkte som Elisa! 🤦‍♂️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2/1/14, 4:14 AM
#26

#23 & 24 Tack för tipset! Har sett foderautomater på nätet men inte läst tillräckligt noga och visste inte att det fanns med timer (high tech ;).

kalindas
2/1/14, 2:49 PM
#27

http://www.supercat.se/kattmatskalar/foderautomat-tx4-plus.html

Denna skulle jag kunna tänka mig köpa till mina. :-)

/Elisa

Annons:
Nebel
2/2/14, 2:17 PM
#28

#27 Kikat på några olika nu men det lutar nog mot en sådan här (ev med färre portioner) här också ;)

lynxlo
2/2/14, 4:57 PM
#29

Jag åkte också dit på denna! 😃

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2/15/14, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ville bara återkoppla då vi var och tog nya prover på Samuels igår. Vid en förfinad analys av levervärdena visade det sig att ALAT-värdet fortfarande är förhöjt men att alla andra levervärden ser fina ut. ALAT-värdet är förhöjt men inte så mycket att det når upp till det cut of värde som antyder sjukdom och/eller behov av vidare utredning. Veterinären tror att det kanske är så att Samuel har ett normalvärde som ligger såhär i ytterzonen (normalfördelningsmässigt) och anser inte att det är någon anledning till oro eller vidare utredning. Vi har dock bestämt att testa om gossen igen inom 1-2 mån för säkerhets skull. Såå skönt att det troligtvis inte är någon fara å färde! Nu ska vi bara kämpa på mot sundare matvanor & trivselvikt 😉. Har satt upp en fågelmatare på köksrutan så killarna har att göra numera ;). Tack för all omtanke & alla goda råd!

kalindas
2/15/14, 7:06 PM
#31

#30
Funderar lite. Undra om det inte vara ALAT värdet som var lite förhöjt på Smilla när hon hade leverförfettning?. 🤔
Vet inte säkert, men hon fick ju normal lever efter hon började äta igen.

/Elisa

Nebel
2/15/14, 7:27 PM
#32

Om jag förstått det rätt så är detta värde vanligen förhöjt vid många olika typer av leverskada så och vid fettlever. Har lite dåligt samvete för att jag låtit killarna bli för runda ;(. Frågade veterinären då det enligt en kompis som är läkare tydligen finns ett samband mellan övervikt och leverpåverkan hos människor men enligt min veterinär var det inte självklart så med katter.

Upp till toppen
Annons: