Annons:
Etiketthälsa
Läst 2451 ggr
iwishiwas
1/29/14, 8:13 PM

Problem med omplacerad katt

hejsan siamesägare. jag har i mitten av december övertagit ett syskonpar siameser, en hona och en hane, båda kastrater. jag har två hundar som accepterat katterna fint, honkatten fungerar superfint med hundarna och har slagit sig till ro i huset, nu till problemet, hankatten… han var redan från början sur och fräste mot hundarna, fullt förståeligt då det var nytt allting och ja tänkte att det går väl över men det har det inte gjort, alls… saker förvärras varje dag, han går till attack mot hundarna helt oprovocerat och har dessutom börjat jama (läs skriker) KONSTANT, DAG SOM NATT med ungefär trettio sekunders mellanrum, nu håller jag med resten av familjen givetvis på att bli galen, ingen ro finns i huset och ingen sömn, han stressar även upp honan som försöker sova men hela tiden tycks "ge upp" sin sömn för att följa honom. senaste dagarna har han även bajsat på andra ställen än lådan (trots att denna självklart är ren) vad beror detta på ooch tror ni han kommer att lugna sig? oörhört tacksam för svar. Med vänlig hälsning hanna

Annons:
[Kavring]
1/29/14, 8:31 PM
#1

Snabba frågor från mig: - Har ni fler än en låda? - Testat koppla i Feliway feromonspridare i eluttagen? Om inte finns detta på apotek. - Har katterna möjlighet att komma ifrån hundarna, i eget rum eller i möbler såsom hyllor eller klösmöbler? Dvs kommer de upp från golvet där hundarna förmodat befinner sig? - Om möjligt kan de va värt att separera dem och börja om med introduceringen.

iwishiwas
1/29/14, 9:40 PM
#2

hej kavring. ja jag har fler än en låda, de båda går på båda (tror med säkerhet att de gjort de innan de flyttade till mig också), katterna har absolut tillgång till andra egna rum och kan lätt komma undan hundarna, hundarna unviker ju numer katterna och min tik är absolut livrädd för hankatten (vilket är sorgligt). hur tänker du att jag ska göra m jag omintroducerar dem? bara hanen eller dem båda (hon är ju verkligen inget problem) tack så mycket för dina svar/frågor :)

Lejonhjarta
1/30/14, 12:14 AM
#3

Felliway skulle ja börjat med å prova för att se om det kan hjälpa in hane…

[Kavring]
1/30/14, 11:13 AM
#4

#2 Ärligt talat så vet jag inte om man ska ta bort båda katterna och börja om med introduceringen eller bara ta bort hanen en kort tid. Det får nog din egen magkänsla avgöra, han kanske behöver lite tid för sig själv och lugna ned sig. Under den tiden vore det nog det bra att placera en Feliway i eluttagen, eftersom den tar lite tid på sig att ge avsedd effekt. Om hundarna är stressade finns en motsvarande för hundar också med annat namn (vet ej om man kan ha båda samtidigt dock). Feromonerna lugnar katterna, och gör dem mer vänligt inställda. Att ha en nätdörr för att introducera djuren kanske kan vara något, dvs att de ändå hålls separerade… Detta är bara tankar från mig, någon annan kanske har bättre tips.

lailaj
1/30/14, 1:32 PM
#5

Du kan prova att sätta upp en grind så hundarna kommer undan katten lite,eller tror du katten hoppar över?Då kan dom vänja sig lite på avstånd med grinden mellan sig.Kan bli så att katten lugnar sig.Värt att prova.

lynxlo
1/30/14, 1:43 PM
#6

Hejsan! Hur hade katterna det innan de kom till er? Det låter som han känner sig vilsen och olycklig tycker jag. Det kan dröja lång tid tills en katt vänjer sig  vid ett nytt hem, även om det inte finns andra djur eller i övrigt skiljer sig från vad katten är van vid. Jag skulle ge massor av uppmärksamhet och iakkta honom noga för att försöka förstå beteendet mer i detalj. Det kan krävas mycket närvaro och kontakt med människor för att han ska börja känna sig trygg och så smått börja acceptera allt det nya. Att busa mycket med honom kan vara en god start, då intar han det nya hemmet utan att vara så självmedveten och vaksam. Önskar er mycket lycka med fortsatt introduktion!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Missannas
1/30/14, 6:12 PM
#7

Du har fått många bra tips, hoppas att du har nytta av dem. Det låter inte som en hållbar situation men det mesta går att lösa. Han låter olycklig och stressad, jag hade pluggat in Feliway, gett Zylkéne och framförallt sett till att han får lugn och ro, massor av kärlek, uppmärksamhet och lek. När katter leker skapas nya synapser i hjärnan som talar om för dem att de mår bra och att de trivs.

P.S Rubriken och kategorin är ändrad, detta för att det blir lättare att hitta tråden och både ge och ta till sig tips för de som kan tänkas vara i en liknande situation.

Berätta gärna hur det går, vi håller tummarna.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
1/31/14, 9:25 AM
#8

Hur gamla är katterna? Är de kompisar, syskon och hur har de haft det i sitt förra hem? Anledningen till omplaceringen är nog så viktig att veta för att ge rätt råd här. Hur länge sedan var det som hanen blev kastrerad? Tycker det låter som ett rent protest beteende. Att bajsa utanför lådan..Har du samma kattsand som han hade förut? Placeringen på katt toaletten är kanske är fel. Låter som en ranghög katt. Skyddar han kanske honan eller är han svartsjuk? Hur som helst ha tålamod och inställningen detta kommer att bli bra. Ge honom massvis med kel uppmärksamhet mutor och lek. Sover han i sängen? När ni inte är hemma hur gör ni då? Har ni en hög klösmöbel med plats att ligga högt uppe?

Mezzoluces
1/31/14, 9:38 PM
#9

Katterna är födda 20120319, är syskon och hanen blev kastrerad tidigt ca 7 månader. De är vana vid hund, och har aldrig skrikigt hemma hos mig. Jag vet att introduktionen var med galler och under en lång period. Jag vet verkligen inte varför han gör såhär. De har sjukt gott om plats och tillgång till egna utrymmen. Jag har försökt hjälpa Hanna med alla råd jag kunde hitta på, men då det inte blev bättre rekommenderade jag henne att skriva här. Kanske finns det något tips jag missat. Omplacering av katterna beror på att jag bestämde mig för att inte använda dem i min avel, och då jag flyttat till en mindre lägenhet hade jag inte plats för alla min pälsklingar :( Jag åkte själv och levererade katterna för jag är väldigt måna om dem och jag menar det verkligen att Hanna är en underbar människa och hemmet är det absolut bästa man kan ge ett par katter! Och jag är helt förtvivlad! Hanna kan ju inte leva i en ohållbar situation… Att katterna flyttade tillsammans var för att de hållit ihop sedan alltid, men nu är honan bara irriterad på hanen då han skriker hela tiden

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

lynxlo
2/1/14, 12:20 AM
#10

Kanske skulle hanen kollas upp av en veterinär? Vi hade en mycket gammal dam som skrek väldigt när hennes syn och hörsel försämrades. När orienteringsförmågan försvagas så blir ju omgivningen mycket mer hotfull och beteendet defensivt eller aggressivt i värsta fall. Så en annan hypotes- med tanke på utfallen mot vovvarna, skrikandet och de förvirrade toavanorna- vore att det kanske är syn el hörsel som spökar? Han kan ha haft en nedsättning hela tiden som inte blev en belastning förrän han var tvungen att anpassa sig till en ny miljö. Hur ser hans pupiller ut? Rör han sig annars som sin syster? Lyssnar han på tilltal? 

Jag tror egentligen mer på de ovanstående resonemangen, men det är en ide att kolla i alla fall. Jag tror liksom Garmabias att han behöver höga utkikspunkter där han får vara ifred och idka lite stilla översitteri!🙂

Önskar er allt det bästa under rådande omständigheter, håller tummarna för att ni ska bli kloka på honom så snart möjligt!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2/1/14, 8:54 AM
#11

Feliway är absolut värt att prova. Har du ett stort hus så sätt gärna in en på varje våningsplan. 
Om han verkar hanig i sitt jamande så kan du testa att ge honom p-piller en gång i veckan och se om det dämpar hans reaktioner.

Nu känns det mer som att det är stress och att han kommit in i en ond cirkel. 

Många bra förslag här ovan. Är absolut inte fel att göra en ögonlysning på honom hos en veterinär som är utbildad på ögon. 
Kolla även upp som en del skriver här om du har en annan sand än han var van vid. Om han är van vid pellets och du använder det, så testa med någon mer finkornig som EverClean eller liknade. För då kan glädjen att gräva göra att han hellre bajsar där. Har du bytt från finkornig till pellets, så byt tillbaka.

För att dämpa stressen på natten, stäng in honom och honan i ett eget rum om det går. Gärna i rummet med Feliway. Kan bli en del skrikande i början, men efter ett tag vänjer han sig. Låt honan vara med som trygghet.

Ta gärna upp honom ofta i knät, jobba med att få honom att koppla av och verka trygg. Kan vara att han inte riktigt hittat någon att ty sig till.

En del katter tycker inte om hundar, inte ens om de är uppvuxna med dem. De anser att de är pest och pina.

Håller tummarna att han taggar ner.

Sista utvägen är att testa någon typ av antidepressiv medicin på honom. Det finns även om jag som sagt anser att det är sista utvägen. Men kanske värt att prova och sen sakta trappa ner den när han kommit till ro.
Kolla dock syn och hörsel först.

/Elisa

iwishiwas
2/1/14, 10:11 AM
#12

hej alla! jag har installerat feliway nu både kontakt och spray… hittills ingen verkan :( jag tror också han är lite olycklig, känns som om han letar och söker efter något/något hela tiden och går liksom omkring i hela huset, jag är så tacksam för alla fina råd och jag har provat allt känns det som. som mezzoluces sa (förre ägaren) så hade de väldigt lång introduktion med eget rum först sedan en långsam process där galler var uppsatta för att ej vara nos mot nos med hundarna. jag har feliway nu och hoppas att den verkar snart. fortsätt gärna skriva och jag håller er uppdaterade, åter igen , tack alla !!!!!!!

Upp till toppen
Annons: