Annons:
Etikettkattprat
Läst 2190 ggr
filippaosigne
1/29/14, 2:49 PM

kattungar eller kastrering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är ny här på sidan, men kände att jag kan behöva lite klarhet i ett dilemma jag går och grubblar över.

Har en liten 5 månaders siamestjej här hemma som jag fullkomligt älskar, och jag vill göra det bästa för henne. Hon är en riktigt fin katt (om jag får säga det själv …) och hade förmodligen blivit en super-kattmamma längre fram om det skulle bli aktuellt. Men saken är den att jag är studerande och kommer att vara så de kommande 3 åren, och vet därför inte om jag kommer ha tid/råd till kattungar framöver. Jag har hört att man inte ska låta honorna gå för länge och löpa pga risken för sjukdom (cancer?) blir mycket hög och det sliter på deras kroppar helt enkelt. Därför vore det kanske bäst att kastrera min lilla tös nu när hon närmar sig 6-månader? Men det tar emot måste jag säga, hon är en sådan exemplarisk siames både till humöret och utseendet att jag får sådan lust att "föra henne vidare", om ni förstår vad jag menar? 

Vad tror ni är bäst att göra i våra bådas situation? P-piller känns inte som ett alternativ då jag är mycket skeptisk till dessa.

Annons:
Cireea
1/29/14, 3:00 PM
#1

Har du funderat på om du har köpare till alla ungarna om du nu väljer att ta en kull? Om du inte får sålt ungarna, vad gör du då? Det finns så många hemlösa katter så för min egen del skulle jag välja att inte ta en kull just på grund av att det redan finns så många katter utan hem. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AngelsCo
1/29/14, 3:10 PM
#2

Är du osäker på ekonomin skulle jag kastrera. De senaste åren har jag fått stora kullar, men den lilla "vinst" jag skulle gjort på min uppfödning är nu helt bortblåst efter en tarminvagination på en kattunge. Vad har du för långsiktiga avelsmål? Vad säger uppfödaren? Kull är en av de farligaste sakerna vi utsätter våra katter för, men de är byggda för det. Oftast går det ju bra. Har du råd -ekonomiskt och emotionellt- om det inte gör det?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

filippaosigne
1/29/14, 3:12 PM
#3

#1 KaosarN: 

Det är sant. Jag har eventuellt några som skulle vara intresserade i släkten, men det är ju ingenting som är skrivet i sten så att säga. OM jag nu skulle ta en kull tror jag dock inte att ungarna riskerar att bli hemlösa, men det är självklart värt att reflektera över… 🤔

Min största "rädsla" eller vad jag ska kalla det, är nog vad ett sådant här ståhej skulle kosta sammanlagt…

Attacks
1/29/14, 3:15 PM
#4

Kastrer henne og nyt henne i fulle drag, syns jeg :-)  Når du er ferdig med studier og har både bedre tid og bedre råd, så kan du se deg om en ny liten bebis du kan legge avlsplaner for :-)

Ingen har godt av å gå  å løpe, eller bruke p-piller langvarig. ( aller helst ikke ,dersom man kan unngå det).

Vi har selv nettopp kastrert en av våre jenter, fordi jeg ikke hadde noen planer for henne. Hun ble gående på doble piller i 1 år ( fordi hun var ekstremt fertil). Hadde vi ikke gitt henne piller hadde hun løpt 2g pr mnd og markert ned hele huset.

Da vi kastrerte henne var livmoren noe forstørret, men ellers var hun i tipp topp form. Nå storkoser hun seg som kastrat :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Cireea
1/29/14, 3:16 PM
#5

Ja tänk på att alla ungarna ska göra besök hos veterinären ;) Är inte så insatt i kattavel men skulle gissa på avmaskning, vaccinering och chippning. 

Tänk om något går fel? Då måste du vara beredd att lägga ut pengar för att ta med den/dom som måste till veterinären. Kanske är det så att mamman inte klarar födseln så du måste in akut.

Ja, det är så mycket att reflektera över när man ska ta en kull. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

filippaosigne
1/29/14, 3:17 PM
#6

#2 AngelsCo:

Ja, jag tänker också att kostnaderna riskerar att bli för höga för min budget… Uppfödaren är dock mycket positiv till att avla på henne, men jag har nog inga tankar på att använda henne som "avelshona". Tanken är som det ser ut just nu, att ta en/två kullar på henne och sedan då kastrera henne.

Jag hade gått i bitar om någonting skulle gå fel i samband med kullen. Kanske är det skonsammast att låta henne kastreras då?.. 😕

Annons:
Attacks
1/29/14, 3:22 PM
#7

Oppdrett koster alltid :-)

Stamnavn, tester i forkant av avl,lån av hannkatt, en bør ha katten forsikret uansett avl eller kosekatt. Siden kommer kullet, og man kan være uheldig å måtte trenge keisersnitt, eller det kan gå bra. Kattungene kan være friske i alle sine uker hos deg, og da skal det bekostes vaksineringer,registreringer m.m . Kattungene kan også bli syke i den tiden dem er hos oppdretter - noe dekkes av forsikringer i ulike leveuker, noe må betales selv og det kan bli veldig dyrt.

Så oppdrett bør man først tenke på når man har en tryggere økonomi.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

filippaosigne
1/29/14, 3:29 PM
#8

#4 Attacks:

Ja, det har du rätt i. Det vore nog det smartaste att göra i min situation kanske! Har också hört att katterna i regel mår mycket bra (och i vissa fall bättre!) efter en Kastrering. 🙂

Hur gammal var din hona när hon började med P-piller och varför väntade ni med Kastrering? Har hört från vissa håll att det skulle vara riskabelt att kastrera dem för tidigt, alltså ca 6 månader. (Var det därför ni väntade?) Men har dock på andra håll hört rekommendationer om att kastrera dem så snart som möjligt!

Attacks
1/29/14, 3:39 PM
#9

Jeg begynte med p-piller da hun var rundt 9mnd. Før den tid var det ikke harde løpetider og markering under løp :-)  En annen viktig årsak er at vi har kullbror også i våres oppdrett ( men han bor ikke med oss, men hunn og hannkatter går noen ganger sammen  når vi er på besøk hos hverandre). Men jeg måtte sette alle avlplaner på pause da jeg ble akutt syk selv i fjor vinter. Det tok sin tid.  Vi hadde en B-plan for henne, men jeg fikk ikke riktig tro på kombinasjonen kunne tilføre rasen noe som helst - så da gikk tiden :-)

Tidligkastrering har jeg gjort i flere år, på kattunger som ikke selges til reg. oppdrettere :-) Da går dem til operasjon rundt 3-4 mnd alder og flytter når alt har healet. Dem kommer seg mye raskere etter operasjon.

Men når voksne hunnkatter kastreres,så syns jeg mest om flankesnitt-kastreringer. Det kan du lese om å se på bilder her :

http://siames.ifokus.se/discussions/52d3cdda8e0e745a2b000d93-fordelarrisker-med-flanksnitt-nagon-som-vet?discussions-2

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

filippaosigne
1/29/14, 3:50 PM
#10

#9 Attacks:

Jaha, okej, då förstår jag! Tack så mycket för svar, ska kika på länken också 🙂

filippaosigne
1/29/14, 4:27 PM
#11

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara! 🙂 Jag har en hel del att fundera på, men det lutar åt Kastrering just nu. 

Det är inte lätt att ta sådana här beslut, särskilt inte nu kanske då hon är min första katt… Man grubblar och funderar över ALLT som har med henne att göra, haha.

Återigen, stort tack! 🌺

kalindas
1/29/14, 5:45 PM
#12

Säger som de ovan. Njut du av din lilla katt, skaffa ev. en kompis till henne så hon inte blir ensam för mycket. 🙂
Min första Siameshona Holly skaffade jag mig när jag var 18 år. Henne valde jag att kastrera trots att uppfödaren och några till tyckte jag skulle ta en kull på henne. Visst var jag sugen på att göra det, hade varit med om kattfödslar innan och fött upp kaniner i 10 år.
Men min rädsla att det skulle gå fel gjorde att jag valde Kastrering och det har jag aldrig ångrat! 🙂
Uppfödningen började jag med 15 år senare med Smilla och visst är det spännande att planera kullen, vilken hane man ska välja och se vad det dyker upp för roligt. Men även om jag var medveten om att det skulle kosta hade jag aldrig räknat med de egentliga kostnaderna. Både känslomässig kostnad, när katter dog eller blev sjuka och de ren fysiska kostnaderna som gjorde att jag gick back tusentals kronor varje gång.

Nu är alla mina katter kastrater och både jag och de njuter av livet och de är mycket friskare och mindre stressade. Visst ser jag på min vackra Ellie och hennes härliga psyke och ångrar då och då att jag kastrerade henne. Men fördelarna överväger absolut nackdelarna!

Det är helt ok att kastrera din lilla hona redan nu, flanksnitt som rekommenderas ovan har jag aldrig gjort, men låter som det bästa.

När det gäller en äldre hona i avel, så är risken för komplikationer första gången betydligt större. Precis som människor som är något äldre när det skaffar barn kan ge svårare förlossningar.

Hade jag varit som dig hade jag kastrerat denna lilla hona. Sen som flera ovan skrivit, vänta något år och sen kanske köpa in en ny hona och ta en kull på. När du vet att du har ekonomi och tid till att ha en kull. 
Tänk bara en sådan sak som att din hona inte får mjölk och du måste stödmata varannan timme i flera veckor. 

Nu ska jag inte skriva mer i detta virriga inlägg från mig. 😉

/Elisa

lynxlo
1/29/14, 6:02 PM
#13

Hejsan och välkommen hit! Ett snabbt tips bara: på pawpeds.com under education finns en bra text som jag rekommenderar: "Breeding a litter.."(under "beginners corner"). Den är på engelska men annars mycket lättillgänglig. Jag skulle också kastrera, bra tips härovan!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Wand
1/29/14, 9:20 PM
#14

Själv vill jag föda upp cornish rex men jag lever på soc och går i skolan i 2,5 år till så än är det inte aktuellt för fem öre. Jag lägger mina planer till framtiden, för tillfället ska jag njuta av mina sällskapstöser och uppfödaren får stå för aveln än så länge, jag får ju ändå ta del av upplevelsen utan att ha grundansvaret då jag är fodervärd. ;) Tänker ha som regel att ha minst 10k i sparpengar till kattkontot innan jag ens funderar på att ta en kull. Och innan den tiden kommer lär jag ha tillräckliga kunskaper också. :) Säger som alla övriga - kastrera henne och vänta, skulle du ta en kull i det läget du sitter i nu och troligen 3 år framåt så tar du dig vatten över huvudet. Även om allt går bra så kommer det krävas några tusenlappar hos veterinären till chip, vaccinering, avmaskning och så vidare, samt extra och mer näringsrikt foder till både mamma och ungar, och registrering av ungar. Kan du inte lägga ut det + ha extra pengar till akut veterinärvård om något går snett så känns det inte som att du bör fundera vidare mycket mer. Men hoppas att det blir ett fint avslut oavsett om du väljer kastration eller kull!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

filippaosigne
1/29/14, 10:09 PM
#15

#12 kalindas:

Ja, jag tror också att Kastrering är det smartaste för oss båda att göra i det här läget. Får vänta med kattunge-drömmarna några år… Det gör ändå lite ont i hjärtat, men efter att ha rådfrågat här, och ringt veterinären i eftermiddag känns det som det bästa faktiskt. Skönt att höra att fördelarna med Kastrering är fler än nackdelarna. 

Jag har väldigt lätt för att falla in i "känslostormar" och kan då tillslut inte tänka klart, men inser som sagt att Kastrering är det mest rationella valet att göra.

Tack! 🙂

filippaosigne
1/29/14, 10:11 PM
#16

#13 lynxlo:

Tack för tipset! Ska in och kolla hemsidan direkt 🙂

filippaosigne
1/29/14, 10:17 PM
#17

#14 Wand:

Ja, det är nog nödvändigt att ha en rejäl summa "katt-pengar" undanlagt där man räknar med ev. komplikationer och oplanerade utgifter om man planerar att ta kull… Jag har visserligen en del sparpengar, men dessa är ju tänkta att fungera som "extra-budget" om pengarna någon månad skulle tryta och inte som "avelsbudget". Visst lockar tanken på att en dag ha lägenheten full med små kattungar, men den tanken får nog helt enkelt vänta 😕 Det mest rationella beslutet är nog som sagt att kastrera min lilla tös och låta kattunge-drömmen vänta ett tag. 

Tack så mycket!! 🙂

AngelsCo
1/30/14, 3:42 PM
#18

Jag har tidigare haft en buffert på 10 000 SEK för uppfödningen, men efter att jag fick en snittkull med komplikationer (mamman fick en infektion som hon smittade ned kattungarna med, gång på gång) så har jag bestämt mig för att ALDRIG ha mindre än 20 000 SEK på kontot inför kull. Nu har jag en kull som varit superfrisk och kry, sånär som på en kattunge som haft en tarminvagination som opererades… Efter det här kommer jag få höja min buffert igen. Nu har jag fått stora kullar, men kostnaden skjuter fort i höjden.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Wand
1/31/14, 11:10 AM
#19

#18 Usch vad olyckligt :(!! Det är ju bra att du vet att du bör ha mer undangömt åtminstone! Då slipper man stå handfallen när det sker. :) Jag vet inte ens om jag kommer föda upp katter eller ej i framtiden, men jag vill verkligen vara en del av alla änglar som gör en ras frisk och väl! Men man lär väl ha några års förberedelser, så. ;)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

amandahurtigh
1/31/14, 12:17 PM
#20

Gör det som känns rätt för dig!! :)))

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annons:
AngelsCo
1/31/14, 4:18 PM
#21

Självklart ska du göra det som passar dig och som känns bra, men man ska vara medveten om att det kan kosta mycket pengar. Om det inte vore värt det skulle ingen göra det. Jag säger själv att jag ska lägg, men jag har väldigt svårt att slita mig. Just nu sitter jag med en frisk och stark kattunge i knät, och det är värt allt. Mina köpare som sitter som på nålar i väntan på att få hem sina små… Gör det värt det. Men pengarna… Jag gillar riktigt dyra handväskor. Hade jag inte fött upp hade jag kunnat ha minst tio stycken… Så det är viktigt att veta att detta är det man vill göra. Alternativkostnaden är… Stor,

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
2/1/14, 6:08 AM
#22

Först och främst, vad säger uppfödaren till din katt? Är hon köpt till avel? Som blivande/ny uppfödare är det väldigt viktigt att ha stöd av någon med erfarenhet. Vi alla behöver någon att bolla idéer med, men är man ny behöver man ha sin katts uppfödare i ryggen (tycker jag). 

Sedan anser jag att man behöver ha ett annat mål med sin avel än att det är mysigt med kattungar. 

En viss grundkunskap om genetik bör man ha innan man tar sin första kull. Tycker jag! Din katt är ung än så du har tid på dig att läsa på om du inte redan har grundläggande kunskaper. 

Din katt och den hane hon paras med bör genomgå vissa hälsotester innan parning. Att testa för PRA är ett måste. Sedan har vi FIV och FeLV som de flesta med hane kräver att din katt är fritestad för. Med tanke på alla parasiter som drabbar våra katter så kan hankattsägaren kräva att honkatten är fritestad för dem också innan han/hon tar emot din hona. Utöver detta finns en hel del som en hankattsägare kan kräva att du testar din katt för. Oavsett krav så ska naturligtvis hanen vara testad för detsamma.  

Är din katt utställd? För mig är det inte ett måste för att en katt ska lämpa sig för avel men det är ett bra redskap för att se hur katten står sig i förhållande till andra individer i sin ras. Utställning är också ett bra alternativ för att lära sig mer om sin ras (och andra raser) samt ett  bra tillfälle att knyta kontakter.   

Att du planerar att registrera dina eventuella ungar i något förbund tar jag för givet och att de då föds upp och säljs enligt det förbundets och Jordbruksverkets regler. 

Att ha en katt som inte ska gå i avel på p-piller är en dålig idé. Risken för juvertumörer och livmoderinflammation finns alltid. Ingen katt mår dåligt av att få bli kastrat, tvärt om.

Wand
2/1/14, 12:57 PM
#23

Sedan vill jag bara tillägga att (inte för att jag tror att du TS eller någon annan här tänker så, men hör av så många när jag nämner mina cornishar) man tjänar inte mycket på att föda upp. "Oj kan du sälja en kattunge för flera tusen, då kan du ju tjäna hur mycket som helst :D:D:D" - men slår man ut det så går ju all vinst i kattungeförsäljning till fortsatt avel skulle jag tro? ;) Och att testa sina föräldrar, ha försäkring på alla vuxna katter och ungar, besiktiga dem, chippa dem, registrera dem, kastrera icke avelskatter osvosv - det kostar MASSOR! Och om det dessutom blir komplikationer rörande avel, t.ex om man måste tillkalla veterinär på jour mitt i natten eller köra in för akut kejsarsnitt, om en unge behöver massor av vård vid början av sitt liv och så vidare, då blir det skyhöga summor även med försäkring. Blir därför lite sur när folk säger att det är onödigt att sälja renrasiga katter så "dyrt", för köper man en renrasig från en seriös och engagerad uppfödare så väger priset upp vad denne lägger ner sina egna pengar till. Det handlar inte om att tjäna pengar på sina djur, utan att kunna ge dem allt som krävs när man ger sig in på att föda upp ett djur. Hade en blandraskattunge haft samma koll på sina föräldrar och samma säkerhet vad gäller försäkring, chip, veterinärsbesiktningar och så vidare, då är ju denne också värd att lägga ner några tusenlappar på, om man vill ha en. Men det är tyvärr svårt att finna människor som är så seriösa med blandraser då det oftast handlar om tjuvparning eller okoll så att de bara vill sälja iväg dem. :(

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: