Annons:
Etikettkattprat
Läst 1440 ggr
GunillaSverkersson
2014-01-27 19:21

Veterinärer-Höga försäkringspremier

Hörde att ca 80 % av alla veterinärer/praktiker ägs av samma risk-kapitalsgrupp i Sverige hoppas inte att det stämmer.

Jag har också en känsla av att de "saltar notan" när man har försäkring. Har hört dem säga flera gånger, -hon är väl försäkrad vi gör detta och detta.

Och när man inte har försäkring, diskuterar noggrant om jag som ägare tycker att vi ska dessa tester och vad vi ska göra.

Vi måste nog lära oss att ifrågasätta och fundera över nyttan, för djuret (jag menar inte att vi inte ska behandla våra sjuka djur) 

Om man ringer runt och kollar priser, kan man också spara mycket pengar. Jag tror att vi lurar oss själva, när vi tänker att vi har en försäkring och att den täcker, vi betalar ju bara självrisken. Men i slutändan får vi betala genom höjda premier.

Vi får höjda försäkringspremier. De  som tjänar på detta är riskkapitalist-gruppen som äger de flesta vet.praktiker.

Man kan kolla sin veterinär på http://www.allabolag.se

Vissa ägs av en stiftelse , där kan man inte kolla vidare, annars kollar man ordförande eller styrelseledamöter och vilka fler bolag de är verksamma i. 

Tex. Sala smådjurspraktik.  tillhör inte denna riskkapitalist-grupp. Veterinären är själv ägare till praktiken.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
AngelsCo
2014-01-27 20:44
#1

Jag har mer än en gång varit med om att veterinärer frågar om vi har försäkring och vid ja så drar de gasen i botten och testar för allt. Sådär så att om en läkare skulle göra alla dessa tester skulle de få sparken för att de överspenderade.

Det handlar inte bara om riskkapitalbolag, utan en ganska utpräglad attityd hos vissa veterinärer. Jag har min veterinär som är toppen, men saknar en hel del utrustning och manfolk för att kunna driva en större praktik. Sen är jag tveksam till att hon vill ha en större kundkrets.

Men visst är det ett problem att ett fåtal aktörer köper upp och slår ut andra, mindre aktörer.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2014-01-27 22:14
#2

Tror det är två större riskkapitalbolag som börjat köpa upp kliniker. De har upptäckt att det är pengar att tjäna där.
Många av dessa har som "standard" att ta full blodstatus mm på djuret. Plus att kostnaden för enkla behandlingar höjs.
Tack och lov finns det fortfarande ett gäng fristående kliniker. Problemet är att de glatt höjer de också, även om de medvetet försöker ligga något under de mer dyra bolagen.

Oftast är det billigast att åka till Länsveterinärerna, kruxet är att de sällan har den utrustning som behövs och ska man t.ex. söva känns det lite osäkert.

Vet priset på en tandrengöring på kliniken jag brukar gå ligger på ca 1300 kr, medan den hos länsveterinären ligger på 750kr. Skillnaden är sövningen.

/Elisa

MariaGusselby
2014-01-28 20:17
#3

Tyvärr har jag tappat förtroendet för distriktsveterinärerna hos oss. Jag går till dem med enkla saker som vaccinering och Kastrering, men inget mer.

Sen har jag förstått att Evidensia äger både Strömsholm och Annalysen i Örebro och det känns sådär. Tycker att det blivit dyrare på senare år. Min huskatthona bröt benet och opererades på Strömsholm för ca 9 år sedan. Det kostade 13.000:- har jag för mig, var en komplicerad op och hon låg inne 5 dygn. För 1,5 år sedan hade jag en ungkatt ett dygn där, iofs på IVA, men det togs bara några prover och han vätskades upp, men det gick på över 10.000:-

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Attacks
2014-01-28 23:21
#4

Vi fikk dessverre bekreftet en gang vi skulle sjekke en katts nyre og lever. Det ble gjort hos en spesialist. Og der var andre priser på forsikrede katter, enn uforsikrede……..  Jeg hadde ikke noe valg, det måtte sjekkes. Vi har nå funnet en annen klinikk som ikke har like stive priser ved en senere anledning som også er spesialist på samme området :-)

Det er viktig å sjekke ulike priser for enkelte saker i hvert fall. Det kan gjelde vaksineringer og slikt i enkelhet, tannrens, tennutrekk, kastreringer osv. Men er det svært avanserte saker, så bruker jeg den jeg har tillitt til kan gjøre jobben bra før jeg tenker pris.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
2014-01-29 07:15
#5

Att riskkapitalbolag köper upp veterinärkliniker indikerar att det finns större summor att tjäna, och med den utveckling som är så… ja…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: