Annons:
Etikettkattprat
Läst 2332 ggr
Jossefina
2014-01-27 10:55

försäkringsfråga

Hej, jag undrar om där är någon i forumet som är riktigt påläst i försäkrings-djungeln?

Undrar också om det är ok att ta upp denna fråga här?

Jag har försäkring för min katt hos Agria. Förra året betalade jag ca 1500kr. I år står min avgift på drygt 2800kr. En väldigt stor höjning tyckte jag och höjde själv på mina ögonbryn.

Ringde Agria och fick förklaringen att de gjort två justeringar under året då nyttjandet av försäkringarna har ökat mycket. De menar också att deras upplägg är mycket generöst om man blir i behov av att ta hjälp av försäkringen. 

Kanske har dom helt rätt, men jag fick ändå lust att se mig om en vända innan jag betalar årets avgift. 

Reflektioner på detta?!

Annons:
Sploutt
2014-01-27 11:31
#1

denna tråden följer jag.

Boggsvea
2014-01-27 12:56
#2

Jag hade också försäkring i Agria. Betalade 1 812 kr /år och katt.

Kontaktade Folksam i December 2013 och fick 2 st katter försäkrade där till priset av vad jag betalat för 1 katt hos Agria.

Pris för 2 st katter Folksam/år = 882 kr x 2 = 1 764 kr (Omfattning av försäkring är samma som hos Agria).

Fick också bra rabatt hos Folksam som uppfödare.

Man kan spara in mycket pengar genom att ringa runt till Försäkringsbolagen och kolla priser.

SE*Pepparkornsögas Skrattar

Sploutt
2014-01-27 13:03
#3

Men det är ju inte bara priset man ska tänka på. Vad täcker det? Om msn har en 12årig katt som blir sjuk och måste opereras, vilka försäkringsbolag täcker mest?

kalindas
2014-01-27 13:15
#4

Jag bytte från Agria till Optimal, vilka nu har chockhöjt sina försäkringar också. 😕
De säger att de höga veterinärvårdskostnaderna är orsaken till höjningen. 
Folksam har inte höjt ännu, men då jag har två katter som blir 8år i år, så kunde jag inte byta över dem dit. Så jag fick ta bort livförsäkringarna på katterna istället och behålla Optimal..
Folksam sa att risk finns för höjning där också, då de ska gå igenom sina avtal.

/Elisa

Leon1973
2014-01-27 16:00
#5

Jag har IF och tycker att de är skitdyra, frågan är vilka man ska byta till i denna djungel.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Sploutt
2014-01-27 16:13
#6

#5 Jag har också IF. Tycker inte att dom är skitdyra, men jag funderar på att byta till agria pga att dom inte sänker veterinärvårdsersättningen när katten börjar bli äldre, vilket IF gör. Samt att dom har veterinärvårdsersättning upp till 50.000 och IF har bara till typ 25 om jag inte minns fel?

Annons:
kalindas
2014-01-27 16:18
#7

#5
If ersätter väl fortfarande FORL? Kan kanske vara värt den extra kostnaden? Många katter drabbas av FORL och det är väldigt dyrt.

/Elisa

Leon1973
2014-01-27 17:18
#8

Nu blev det grekiska igen, men tack och lov så fixar google det.
Okej FORL verkar ju inte jättetrevligt, men om det är som du säger att IF är ett av få bolag som ersätter för detta så är det nog värt det.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Sploutt
2014-01-27 17:33
#9

Ja det är klart, dom ersätter FORL och det är ju jättepositivt. Hmmmm… Frågan är bara vilket som är mest värt, att försäkringsbolaget ersätter FORL, eller att dom inte sänker veterinärvårdsersättningen hur gammal katten än är. Fasen då, vilket dilemma!

Nebel
2014-01-27 17:38
#10

If ersätter fortfarande FORL och de har även en större kattförsäkring med ersättning upp till 50 000 kr. Jag har och har haft Agria i alla år. Har också reagerat över deras drastiska prishöjningar de senaste åren och hade precis börjat kika runt efter alternativ när Samuel fick FORL-diagnos. Kort därefter utvecklade Barba-Måns astma så nu känns det inte direkt aktuellt att byta (restriktioner överallt). Till detta kommer åldersaspekten, Samuel blir ju 7 år i år och jag tror bara det är i Agria som man får veterinärvårdsersättning upp till 50000:- under hela kattens livslopp? Funderar dock på att teckna försäkring i annat bolag om (läs när ;) jag köper ny katt. Undrar lite över era erfarenheter av andra bolag? Det är ju som sagt inte bara priset som räknas. Agria har varit helt fantastiska genom åren, de har (förutom i samband med FORL) aldrig nekat något varken i utredande el åtgärdande syfte och de har alltid varit trevliga, korrekta och snabba. Kanske har haft tur men det betyder mycket i tuffa perioder.

Sploutt
2014-01-27 17:49
#11

Är det någon som har fått ersättning av IF för FORL? Hittar nämligen inte hur mycket dom ersätter osv. Sveland ersätter ju FORL upp till 2000kr tex, har IF något tak på ersättningen?

Nebel
2014-01-27 17:57
#12

#11 När jag pratade med dem för typ ett år sedan sade de att det bara var storleken på försäkringen (25 resp 50000:- ?) som så att säga "satte taket" för ersättningen förutsatt att det inte fanns några restriktioner vid tecknandet såklart.

Nebel
2014-01-27 18:01
#13

Ps. Mitt ombud på Agria hävdade dock att det inte fanns något bolag som täckte hela kostnaden vid FORL men kunde inte redogöra för hur mycket el litet de andra ersatte. "Vem ska man tro på, tro på.." ;) Ds.

Annons:
Sploutt
2014-01-27 18:19
#14

Åööööööh vilken jäkla soppa. Jag skrev till IF och frågade. Usch detta kommer jag ligga sömnlös över ;) Sicket dilemma.

Nebel
2014-01-27 18:28
#15

Ja, det är inte helt lätt att få fram tydlig information och jämföra bolagen direkt…

GunillaSverkersson
2014-01-27 18:41
#16

Jag valde att ha kvar Agria trots svindyra premie. jag är rädd att sålda kattungars dålda-fel-försäkring inte ska gälla. Jag tog bort alla livförsäkringar på mina och döttrarnas katter. Har veterinärvård upp till 50 000. En självrisk på 2500 och 15% av beloppet. Det gjorde premien lite lägre.  947-1047:- / katt .

Jag tror att det är viktigt att man ifrågasätter vården och om det verkligen behövs att ta all möjliga prover.

När det gäller mina kastrerade hundar gjorde jag valet att helt ta bort försäkringarna som låg på 2000/hund och år= 4000. Jag opererade nyss bort en knöl på dvärgschnauzern. det kostade 3300. Jag berättade att jag inte hade någon försäkring, jag slapp besöket innan, de bokade operations-tid direkt. Jag valde också att inte skicka knölen , för att kolla om den var elakartad, det skulle kosta 1500:-. Jag köper hellre köttben till henne för pengarna. Jag kommer att märka om hon blir sjuk i framtiden ändå.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Garmabias
2014-01-27 19:12
#17

Det är verkligen en djungel att leta sig fram i. Sedan att man blir uppbunden för ett helt år framåt tycker jag är lite väl lång tid. Hade det inte varit för att jag har en kull då och då hade jag sagt upp alla försäkringar och satt in hälften av premie inbetalningarna på kattkontot.

Sploutt
2014-01-27 19:18
#18

pruuuutt. det blir nog så att vi behåller IF men höjer till stor kattförsäkring, men då kostar det bannemig 6000 kr/år för tre katter.. hu. det var visst inte så billigt som jag trodde.

MariaGusselby
2014-01-28 20:21
#19

Jag kollade också lite för ett tag sedan, och funderade på att ta bort livförsäkringen för att komma ner i kostnad, har Agria. Men vad jag kunde se så är livförsäkringen inte den stora kostnaden, utan veterinärvårdsförsäkringen. Jag funderar på att sänka den istället och lägga undan mellanskillnaden i premie till ev självrisk, fast har inte kommit mig för att kolla vad skillnaden skulle bli än…men nån dag så ;-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Wand
2014-01-28 21:29
#20

Har bara hört en massa negativt om agria, dels så är de dyrast på marknaden och dels så kan de ändra sina försäkringsregler mitt i en veterinärskris. De kan också undanhålla vissa fakta som inte alls framgår i avtalet, så att man står helt tomhänt när det väl behövs. Folksam är verkligen mest prisvärda och pålitliga enligt min mening, de står alltid till hands då man behöver deras hjälp, och även med högt livsförsäkringsbelopp blir de billiga. Finner man det lönt med försäkring så bör man vända sig till dem!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
2014-01-28 21:31
#21

För övrigt - med 10k i livförsäkring och full veterinärvårdsförsäkring blev det ca en hundring i månaden på min cornish. Hon har förvisso varit helt frisk alltid och det är en generellt sett frisk ras, så det varierar ju, men jag tycker att det är väldigt förmånligt. ;)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nebel
2014-01-29 04:58
#22

#20 & 21 Intressant att få del av andras erfarenheter! Förutom de höga kostnaderna har jag inget negativt att säga om Agria. Har kanske haft tur men de har varit mycket pålitliga och tillmötesgående. Din beskrivning av Folksam låter ju mycket positiv och prismässigt helt fantastisk ;)! Blir nyfiken vad en full veterinärvårdsförsäkring innebär (upp till 25 el 50 000 el mer?), hur hög självrisken är (fast/rörlig) och sedan ev "nedskrivning" i takt med kattens åldrande? Till detta kommer ju även försäkringsbolagens bedömningar av sårbarhet=olika prisklasser. Oj, många frågor blev det ;)! Ska helt klart kolla Folksam också nästa gång det är dags att utöka familjen.

Jossefina
2014-01-30 16:33
#23

tack för alla braiga reflektioner!

jag har nu pratat med Folksam och som det ser ut skulle min försäkring hamna på knappt hälften hos dom med samma villkor:

liv: 7000kr

försäkringsbelopp: 50 000kr

fast självrisk: 1500kr (agria 1600kr)

rörlig självrisk: 20% (agria 15%)

så.. det känns ju som att övergång till Folksam hade varit fint.

funderar nu bara på detta med den rörliga självrisken, om de 5% kan göra stor skillnad och på om det är något jag missat!?

nedskrivningen i takt med kattens åldrande #22 (som jag inte riktigt hängde med på) börjar vid 8år

Sploutt
2014-01-30 17:19
#24

läste i någon annan tråd här att folksam sänker veterinärersättningen med 5000/år till lägst 15.000 efter att katten fyllt 8.

Jossefina
2014-01-30 17:37
#25

#24 vet du hur detta ser ut hos Agria?

Sploutt
2014-01-30 17:58
#26

Hos agria tror jag inte att dom sänker det alls! det är nog deras "grej".

Sploutt
2014-01-30 18:03
#27

Fick förresten svar från IF angående FORL.

"Vi är ensamma om att täcka veterinärvårdskostnader för kattsjukdomen Forl. Det som styr hur mycket ersättning du kan få ut ur försäkring är vilken omfattning du valt. Idag så har du försäkring för dina katter som täcker upp till 25.000 hos veterinären, så blir det en skada kring Forl så är det max 25.000 som du kan få ut ur de försäkringar som du har idag!

När det gäller beloppen när katten blir äldre så sjunker veterinärvårdsbeloppet i dina nuvarnade försäkringar med 3000 varje år från och med 7 års ålder. Vilket betyder att när katten är 10 år gammal så är du nere på ett maxbelopp som försäkringen täcker som är 13.000. Så det är då det beloppet som du max kan få ur försäkringen när katten är 10 år gammal, beloppet sjunker som lägst till 10.000."

Annons:
Nebel
2014-01-31 05:29
#28

#25 Du får behålla samma veterinärvårdsbelopp oavsett åldrande hos Agria. Tror dock att livförsäkriingsbeloppet skrivs ned men är trots att jag har Agria pinsamt osäker…;)

Jossefina
2014-02-02 22:15
#29

Så slutar denna historia för mig;

Kvinnan som var handläggare på Folksam rådde mig att inte byta över till dem trots allt då försäkringen inte skulle komma att täcka mag-bekymmer i framtiden. 

Detta för att jag en gång varit hos veterinären med Simon då han var lurig i magen i somras, efter att ha svalt en tygleksak och haft den ett tag i magen innan den kom upp. Jag var lite orolig att det kanske orsakat någon infektion eller liknande, eftersom han var lite lös osv.

Veterinären var noggrann, tog blodprover, klämde, gjorde ultraljud och stack i mjälten. Efter att undersökningen bara visat på frisk katt och eftersom hon tyckte att han verkade så extremt frisk i päls, humör och kropp, så tog hon ifrån mig all min oro. Troligt är att han är lite känslig mot vissa foder, inte mer än så.

Det gäller alltså att välja rätt försäkringsbolag från början!! Men lite svårt att veta om de kommer att dubblada den varje år i framtiden? Känns ju helt klart som att de har ett stort överläge pga djurägarens band och känslor för sitt djur..

AngelsCo
2014-02-03 01:22
#30

Det är alltid svårt att byta bolag. Jag står kvar i agria eftersom jag är rädd för restriktioner på mina i framtiden. Inget försäkringsbolag skulle ta i två av mina (12 år + tarmopererad bebis) ens om jag försökte, vilket visar på exakt hur viktigt det är med individförsäkring för småttingar. Agria är dyra och vid ett tillfälle har de varit knepiga. De behöver också ge sina skadereglerare en lista över orientaliska syskonraser, men i övrigt har det varit enkelt och bra att ha med agria att göra. Med tanke på att jag haft dem i nio år så är det kanske okej att de tvekat en gång. Men det svider ju att få ett premiebesked på 20 000 per år, det gör det ju, även om merparten av mina bebisar flyttar och jag därmed inte kommer behöva betala hela beloppet. Problemet med premier som höjs är ju att vi åker mer till veterinären, och att veterinärvården blir dyrare. Det hänger delvis ihop med att marknaden köps upp av ett fåtal aktörer som får i stort sett monopolstatus. Men också på att vi gör mer dyra och avancerade ingrepp. Attityden till att åka till veterinären har förändrats sedan jag köpte Zaza för eh… 9-10 år sedan. Då var det typ "åk in om du skulle åka in med ditt barn!" och nu råds folk på andra forum att åka in akut med en trasig klo eller för att katten kräkts en endaste gång, utan allmänpåverkan. Det är förvisso svårt att bedöma, men man ska också tänka på att varje gång vi åker in "en gång för mycket" så skjuter våra premier i höjden. Man kan göra väldigt mycket hemma, men andra gånger kan man inte det och då måste man åka in. Frågan är bara… Måste man åka in på jourtid eller räcker det med att vänta tills i morgon? Behöver man åka till stora djursjukhuset eller kan vi åka till vanliga veterinären? Jag åker alltid till djursjukhuset när jag behöver UL eller mer avancerad vård, men helst åker jag till min vanliga veterinär som både känner mig och mina katter, och är sjukt mycket billigare. Det är ju viktigt att se hur vårt beteende påverkar våra försäkringar, också.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
2014-02-03 03:35
#31

#29 Trodde inte att något sådant kunde leda till restriktioner! Trist men det känns ändå schysst att handläggaren på Folksam var ärlig/tydlig med detta.

AngelsCo
2014-02-03 04:10
#32

#31 ALLT som fördaterar införsäkringen ger restriktioner. Om en kattunge blir dålig i magen innan flytt och är oförsäkrad så kommer försäkringen inte täcka det. Risken är stor att försäkringen inte täcker mag-åkommor alls.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
2014-02-03 04:48
#33

#32 Jag förstår att det kan leda till restriktioner om någon typ av sårbarhet konstateras innan försäkringen tecknas. Undrar dock hur det fungerar då kattungen/katten varit u.a., är försäkrad och något händer (skada el sjukdom) är det verkligen så att ALLT leder till restriktioner?

AngelsCo
2014-02-03 10:17
#34

Ingen försäkring täcker något som fanns innan försäkringen täcknades. Fanns det symptom innan försäkringen fanns? Är katten ua vid leverans… Om katten varit till veterinären innan dess för dålig mage kan du absolut ha restriktioner trots att katten är uad.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Nebel
2014-02-03 13:36
#35

#34 Ok. Hjälp vad mycket det är att beakta om man önskar byta försäkringsbolag ;)! Jag har givetvis också haft katter som varit kärnfriska upp i hög ålder men under ett kattliv händer det ju vanligen saker (dålig mage pga att busen gnagt i sig en leksak tex ;). Nu är det ju inte aktuellt för mig att byta bolag då båda mina gossar har problem (FORL & astma) men intressant att veta inför framtiden.

hannalarsson
2014-04-29 18:54
#36

Jag hittade en bra länk där man kan jämföra de olika försäkringsbolagens priser. Sedan får man förstås läsa på mer om villkoren för varje försäkringsbolag innan ett beslut kan fattas.

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Djur/Kattforsakring/Jamfor-kattforsakring/

AngelsCo
2014-04-29 21:11
#37

Jag kan av erfarenhet säga att Agria är gudsåmycketlättare att ha med att göra efter en tarminvagination…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: