Annons:
Etikettkattprat
Läst 2710 ggr
Leon1973
2014-01-26 16:21

Kattlåda med silbotten

Simba har en tendens till att sprätta ut massor av sand när han går på toa :(

Häromdagen hittade jag en kattlåda med hööööga kanter, men hur fungerar det? Vilken funktion har silbottnen? Jag hittar ingen bild på den men den ser ut som en vanlig traditionell kattlåda, fast i två delar.
Del ett en låda med låga kanter
Del två en större låda med höga kanter cirka 15-20 cm som man sätter över del 1, del 2 har silbotten.

Nu när jag sitter och googlar så hittar jag även denna varianten…
Modkat http://www.youtube.com/watch?v=Bx_zGnnAAqM

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
LinaN
2014-01-26 16:28
#1

låter som pee-wee lådor som används tillsammans med träpellets. hade det till illrarna, katterna avskydde dem.

Däremot så har jag kört med ikeas stora 60-80literslådor (samla tror jag de heter) som kattlåda med höga kanter. de tappar mycket grus när de hoppar ut plus att det är sällan de lyckas skvätta grus över kanterna.

nu har jag en vanlig kattlåda med huv och svängdörr och det har funkat helt ok.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Leon1973
2014-01-26 16:35
#2

Den jag har idag har huv och svängdörr…  
Tyvärr så har Simba bestämt sig för att göra sina business med rumpan mot luckan, inte tvärt om som man skulle kunna önska att han satt med rumpan inåt och därmed även sprätte sand inåt utan nu sprätter han mot luckan…

Han är ju lite knäpp på sitt eget ligga vis… 

Jag funderar på att testa en modkat låda..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejonhjarta
2014-01-26 17:22
#3

Som #1 säger så är SAMLA-lådorna på IKEA populära. Har 2 av dom största och flera mindra modeller. Verkligen toppen å bra pris!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69903214/

FrökenKatt
2014-01-27 16:29
#4

Jag toalettränade min katt för ca 1½ år sedan. Så nu slipper vi kattsand, kattlådor och allt vad det innebär. Hon hoppar upp på toaletten, gör vad hon ska och sen spolar jag. Så det är mitt bästa tips. 😃 (Jag använde litter kwitter)

Carlitos
2014-01-28 15:58
#5

#4Det hade varit toppen, för det går åt mycket kattsand till alla våra katter, det kostar ju oxå en del… tror vi lägger ut 600-800kr i mån på sand.

Leon1973
2014-01-28 17:06
#6

Peewee hette den andra lådan jag såg..  hittade nu..
Är den bra? Hur fungerar den?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2014-01-28 17:27
#7

#6
Om katterna går på den så är peewee bra. Men om katten är van vid klumpbildande och finkornig sand, så kan det vara svårt att få dem att lära sig gå på träpellets.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: