Annons:
Etikettavel
Läst 4041 ggr
Lejdet
1/23/14, 7:25 PM

Klämd svans?? HJÄLP och RÅD

Min Hona Venus förlöstes i måndags med kejsarsnitt på Ultuna pga. värksvaghet.

Förlossningen startade med att det kom ut en moderkaka utan medföljande kattunge. Sedan hände INGET i 12 timmar.

Det fanns 3 levande ungar i magen och alla tre (en hona,två hanar) är lyckligt hemma och diar för fullt och går upp i vikt som de ska.

Det konstiga är tjejen, för from i tisdags kväll har jag känt en konstig knöl på hennes svans ca 1 cm från svansroten. Klämd, biten av misstag av mamman eller kanske svansknick var min tanke.

Har inte tänkt mer på det, men idag när jag kom hem hänger resten av svansen(ca 4 cm) helt slak och är blå och luktar illa…

Jag ringde Ultuna och de säger att kattungar ibland kan hamna i kläm på vägen ut om två kattungar krockar på vägen ut i sista delen av livmodern. Då kan den hårda bäckenkanten strypa blodtillförseln i en svans eller ben och den dör helt enkelt (går i nekros) och måste antingen amputeras eller så torkar den och ramlar av precis som en navelsträng…. De ville inte operera bort den på akuttid ikväll och den är ändå för liten för att söva. De rådde mig att nypa i svansen och kolla känseln och eventuellt klippa av den själv där den inte har känsel? 🤢

Har tvättat med alsolsprit och jag skulle se till att den inte blev blå uppåt andra hållet mot buken.

Frågade om jag inte borde ge antibiotika åtminstone? Men nej, det var den också för liten för sa de.

Vad skulle ni gjort? 🤔

Har någon nånsin hört talas om det här ens?

Annons:
Lejdet
1/23/14, 7:26 PM
#1

Manx-siames…en ny ras? Trist det här..hon är jättefin och söt .

GoodWibes
1/23/14, 8:58 PM
#2

Da første kattungen til min hone kom med halen først, og satt bom fast, ble den dradd ut etter halen av vetrinæren. Dette førte til til halen knakk et stykke fra tuppen. Jeg la ikke merke til det før den ytterste delen begynte å vissne etter et par uker. Pelsen falt av, og det var bare hud og bein igjen. Jeg var hos vetrinær, men de ville ikke gjøre noe før kattungen var 10-12 uker, og da var løsningen amputasjon.

Men så begynte det plutselig å vokse hår på den vissne biten igjen. Jeg begynte da å massere halen flere ganger om dagen, for å øke blodsirkulasjonen. Jeg prøvde også å spjelke den, for å se om den kunne bli normal igjen, men det funket ikke. Men halen ble fullt bepelset igjen. Den ytterste delen er litt tynnere enn resten, og man ser knekken. Men katten er ikke plaget av det.

joppmoll
1/23/14, 9:05 PM
#3

Har faktiskt haft en katt med halv svans en gång. Den yttre halvan var bara som nåt torrt strå när han var liten. Minns inte om det var redan när han föddes. Iaf trillade den där torra biten bort av sej själv så småningom.

Leon1973
1/23/14, 9:11 PM
#4

Men lille putte…   kommer bli hur fin som helst utan svans…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejdet
1/23/14, 9:18 PM
#5

# 4 nja….

Leon1973
1/23/14, 9:22 PM
#6

Lejdet, jag adopterar gärna eller så har jag någon som gärna gör det.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Lejdet
1/23/14, 9:51 PM
#7

# 6 Du får min Manx-siames gratis om allt går bra, det är ett löfte!

Leon1973
1/23/14, 10:00 PM
#8

🎈❤️

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Sploutt
1/23/14, 10:04 PM
#9

Håller tummarna för att allt ska gå bra! Vill ju att simba ska ha en kompis ;)

Leon1973
1/23/14, 10:11 PM
#10

Självklart är det synd om den lilla stackaren, men detta gjorde verkligen min dag….

Från att ha varit en väldigt dålig dag så blev det helt plötsligt en väldigt bra dag. Om simba inte skulle acceptera sällskapet så vet jag någon som också vill adoptera.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejdet
1/23/14, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vi får hoppas att den lilla växer upp till en stor vacker kattdam med lite kortare svans ;-) Tur att jag inte hade tänkt att spara henne i avel. Har bestämt mig för att inte spara några mer linjer efter min hädangångna S*Coral Reefs Tingeling, då både hon och nu dottern Venus har visat sig ha problem med värksvaghet och få ungar. 

Alla 3 i kullen kommer att gå till sällskap.

lynxlo
1/23/14, 10:45 PM
#12

Lilla vän! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
1/24/14, 2:17 AM
#13

Men lilla gumman 💗, hoppas allt går väl nu (och jag håller med Leon, du blir vacker oavsett svanslängd ;)!

Annons:
Rokkur
1/24/14, 7:50 AM
#14

Lilla gumman då! En liten svanslös ❤️ Vad gäller antibiotika så har jag fått det utskrivet till en kattunge som var två dygn, fick ge i spruta i nacken. Och det är tack var det min Mr Darcy lever idag 🙂

Lycka till med sötnosen!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Lejonhjarta
1/24/14, 9:40 AM
#15

Som #2 skriver så "tog" sig svansen, det är vi som har katten nu.😊 Han är nu snart 2 år och har ingen styrsel efter där brottet på svansen är. Tunnare men numera är den hårig.

Spotless
1/24/14, 11:58 AM
#16

I min 10-kull (född 2008) föddes en av ungarna med ett brott mellan två kotor. Högt upp, ungefär 1 cm från svansroten. Veterinären trodde att hon legat trångt och det blivit så därför. 

Jag blev rådd att kapa svansen på min, något jag ångrar än idag. Enligt vet var de tvungna att klippa i kotan, vilket gjorde att det klipptes ännu närmare rumpan än där själva brottet var och det visade sig att det fanns för lite att sy i. Såret gick upp två-tre gånger hos veterinären och ungen fick somna in. Med facit i hand hade jag hellre låtit henne somna in innan man kapat hennes svans. Min veterinär gav mig bara två val, kapa eller avliva. Det var aldrig tal om att låta den trilla av själv. 

Hoppas att din unge får leva och må bra. Om hon har svans eller inte spelar ingen som helst roll, det påverkar inte hennes värde som sällskapskatt. Jag har svårt att se (sorry Leon1973) varför hon skulle skänkas bort gratis.

FrökenKatt
1/24/14, 4:43 PM
#17

Stackars liten! :( Hoppas allt går jättebra och att hon växer sig stor och stark! :)

Lejdet
1/24/14, 4:56 PM
#18

Hon behandlas nu med Dalacin för att förebygga infektion. Hon mår utmärkt ännu så länge trots att svansen hänger där som en vissen tulpanstjälk..

Lejonhjarta
1/24/14, 4:56 PM
#19

Hur går det Lejdet? Har du knippsat eller skall du avvakta och se…?

Lejdet
1/24/14, 9:57 PM
#20

#19 nej…jag vågar inte

Annons:
Lejonhjarta
1/24/14, 11:15 PM
#21

Ok, men vänta å se om det kanske blir som med min kille… Håller tummen!😊👍

[lisme]
1/25/14, 8:39 PM
#22

Det får være noe av det dummeste jeg har hørt en veterinær si at en så liten kattunge ikke kan få antibiotika!! Selvfølgelig kan også små kattunger få det! De kan ikke legges i vanlig narkose men de kan bedøves med gass. Normalt sett klarer de å få virkningen av gassen til å sitte i så lenge at det er mulig å kutte av den delen av halen som er død. Det må da være mye bedre å få det gjort hos en veterinær enn at du som katteoppdretter skal eksperimentere på et levende dyr? Jeg vet at det finnes mange dårlige veterinærer og der har du virkelig truffet på en av dem! Flott at du har fått antibiotika til kattungen! Vi har gitt helt nyfødte kattunger antibiotika pga E-coli. Vi har også vært nødt til å klippe opp øyelokkene på 3 stk 4 dager gamle kattunger. De ble bedøvet ved hjelp av gass, mens veterinæren hadde en spesialist fra Veterinærhøyskolen på telefonen. Kattungene måtte ha ca 4 ganger så mye gass som de antok, før de hadde god nok virkning av gassen. Men det gikk bra med alle 3! Lykke til med den lille, og jeg sier også, hvorfor i all verden skal du gi henne bort? Hun har da vitterlig en verdi til tross for at en liten del av halen mangler - det er jo kun en bagatell!

Lejdet
1/25/14, 9:04 PM
#23

Hon mår fantastiskt bra och ca två tredjedelar av svansen är nu som en intorkad navelsträng och kommer snart att falla av. Hon får dalacin och har nästan fördubblat sin födelsevikt sedan i måndags. Så jag tror att det här kommer att gå bra.

Missannas
1/25/14, 9:16 PM
#24

Lilla hjärtat då, skönt att det går åt rätt håll med henne, detta kommer säkerligen sluta lyckligt och visst kan man bli en precis lika underbar sällskapskatt utan svans som med.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Leon1973
1/29/14, 7:03 PM
#25

Hur har det gått? Jättenyfiken.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejdet
1/29/14, 9:39 PM
#26

#25 det går jättebra,halva svansen har ramlat av, ytterligare ca fem mm är död, men den håller på att självamuptera. Hon får fortfarande dalacin. Hon äter som en häst ochgr upp mellan 10-20g/dygn.

Mewz
1/30/14, 8:18 AM
#27

Jag fick en kattunge för 12 år sedan som föddes med svansen dubbelvikt. Åkte till veterinär dagen efter som  knöt av och klippte, behövde aldrig ge ab för det eftersom det aldrig blev någon infektion.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Lejdet
1/30/14, 9:38 PM
#28

Lillsnuttan har öppnat ögonen nu och en helt underbar sys-teckning börjar att framträda med helvit nos och halva öronen är vita. Dessutom är hon vansinnigt söt! Bilder kommer i helgen.

Sploutt
1/30/14, 9:39 PM
#29

hoppas att leon får kissekatten :)

Upp till toppen
Annons: