Annons:
Etikettkattprat
Läst 1157 ggr
[lucii]
2014-01-21 13:22

När har man för många siameser?

Vet att det finns olika åsikter kring detta vad tycker du och varför? 😉

Annons:
MissMaven
2014-01-21 13:34
#1

"När man inte hinner med alla socialt" valde jag, men samtidigt måste man kunna ha råd med allt; mat, försäkringar, kattvakt, ev sjukdomar och undersökningar som försäkringen inte täcker osv.

För många blir det när man inte har resurser så att det räcker - känslomässigt, tidsmässigt och ekonomiskt och katterna lider av det. Det kan vara så att två katter är för många för en person, och 8 mår jättebra hos en annan. Katterna ska passa ihop också och gruppen ska må bra. Ibland sloss två katter och trivs inte tillsammans, medan en annan kattflock som består av tex 7 katter är hur harmonisk som helst.

Man ska också tänka på att vissa sjukdomar (som tex corona) inte går att bli av med om det finns fler än 5 katter i kattgruppen osv.

Det är inte en enkel fråga. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mantissa
2014-01-21 13:58
#2

Vad som kan funka bra för en är på tok för många för någon annan. Det handlar om förutsättningar, både personliga egenskaper, tidsmässiga och materiella

Zakira
2014-01-21 16:42
#3

Tänker som ovanstående att det är väldigt individuellt. Vissa har nog resurser såsom tid, råd, plats och kärlek till "fler än 6" medan andra absolut inte skulle kunna ha det.

kitte
2014-01-21 16:44
#4

Jag röstade på annat. För att så länge katterna mår bra tillsammans i gruppen och att det är sämja mellan dom och att man har råd med bra mat, försäkring och pengar på kontot till sjukdomar som inte försäkringen täcker osv. Och man ska naturligtvis hinna med det sociala. 🙂

Annica-H
2014-01-21 21:46
#5

Röstade på annat.
Det är för många om katterna inte mår bra, av vilken anledning det än må vara - osämja, för lite mat, för lite utrymme, för lite uppmärksamhet, sjukdomar mm mm.

Lejdet
2014-01-22 11:41
#6

Röstade på sociala kontakten. Just nu har jag 11 katter, på fredag 10 och jag har massor av plats och fick med beröm godkänt av länsstyrelsen häromdagen som gjorde nytt besök nu när jag har flyttat.

"Hemmet är i första hand till för katternas trivsel, i andra hand mattes", var hennes kommentar vilket ju är precis vad jag har som målsättning.

Jag fick tillstånd att hålla 16 vuxna katter, men det skulle jag aldrig i livet göra, kanske tillfälligt för att passa någons katt, men inte ha 16 själv. Jag ägnar all min lediga tid åt att vandra runt i huset och kela/leka med katterna och det tar tid eftersom de är uppdelade i 5 grupper. Jag åker hem varje lunch i en timme och tittar till dom.

TROTS det har jag ständigt dåligt samvete för att jag kanske har givit någon lite mindre tid någon dag när akuta saker inträffar som tex. i förrgår när jag satt på Ultuna i 12 timmar. Den dagen fick några av mina katter max en kvart av min tid. 

Jag anser att man dessutom måste ha råd att ge sina katter all den vård om omsorg de behöver samt kvalitetsmat. Annars måste man begränsa antalet.

Annons:
CatchFatch
2014-01-22 11:45
#7

#6 Jäklar! :O
Starkt jobbat att ha 11st!
Är alla snälla och lugna eller är någon som två av mina som hoppar på dörrar så fort man gåt in i ett annat rum?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Lejdet
2014-01-22 11:56
#8

#7 de är faktiskt ganska harmoniska allihopa och visst försöker de att smita med till andra våningen tex om man går upp/ner, men de verkar ha förstått vad som är deras gräns. De är inte svåra att få tillbaka. De har ju nätdörrar överallt, inga stängda dörrar så alla ser och hör varandra och mig.

CatchFatch
2014-01-22 12:03
#9

#8 Vad skönt det verkar :)
Jag har en mor och dotter som är fruktansvärda på stängda dörrar! Hoppar, skriker, klättrar, in med klorna undertill osv :P

Måste dock hålla de särade på eftersom att en hane inte är kastrerad än..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

tuska
2014-01-22 12:16
#10

 Jag lever också med många katter och det har gått jättebra, Har 2 gamla katter som blir lite störd om det finns livliga ungdomar i huset, så de har sitt eget revir i köket och rummet bredvid, med ute gård sommartid.  Jag har ett bebisrum med nätdörr som jag nu plockar ut det stora klätter trädet ifrån. Är inte populärt ifall mamma katt skulle få för sej att lägga ungar längst uppe på toppen av det.  Det är ett heltidsjobb att ha många djur, inget latmansgöra.  Man måste ha vidvinkelsyn, för att kolla att de äter dricker och skiter som dom ska =)    Att alla är sams och friska.

Lejdet
2014-01-22 16:12
#11

#10 precis tuska ;-) därför tror jag att vi kvinnor faktiskt passar bättre till det här eftersom vi ofta har bättre simultanförmåga än det motsatta könet ;-)

…får jag stryk nu?

S*Cupcakes
2014-01-22 17:36
#12

#11 Jag har jättedålig simultanförmåga så jag är väl lyckligt lottad som har en karl som är lika förtjust och engagerad i katterna som jag själv :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

tuska
2014-01-22 17:43
#13

  Du får inte stryk av mej inte, det är så rätt.  Man måste alltid ha alla sina bollar i luften samtidigt.   Själv är jag en kontroll människa när det gäller mina djur, jag litar inte på min gubbe att han skulle klara detta på egen hand, han kan bara se ett djur i taget eller annars ser han bara Tv:n och då existerar inte ett djur.  =)

Annons:
[lucii]
2014-01-23 12:06
#14

Tack för era åsikter kring detta. Själv tycker jag väl lite som ni som yttrat er här. Det beror lite på omständigheterna och kattgruppen, mm. 

Jag har hört berättelser om uppfödare som har 40 katter. Då undrar jag hur hög smittorisken är där. Smittorisken blir väl högre ju fler katter man har oavsett hur stort man bor?

Lejdet
2014-01-23 12:28
#15

#14 fyrtio katter låter ju helt vansinningt?! I Sverige? Ja vissa sorters smittor kan ju spridas via ägaren mellan kattgrupperna och jag har svårt att föreställa mig att man orkar springa och tvätta händerna och byta kläder/skor om man har 40 katter att ta hand om?

[lucii]
2014-01-23 21:13
#16

#15 Samma tanke slog mig. Hur har man tid och råd med 40 katter?

Annica-H
2014-01-25 00:04
#17

Oj, hjälp! 40 katter?! Är det verkligen en uppfödare? Låter mer som att allt gått överstyr och mer liknar kattsamlande än uppfödning.

[lucii]
2014-01-25 01:19
#18

Vissa kanske ska hålla sig till prydnadskatter? 😉

jillan
2014-01-25 04:03
#19

Valde annat. Är ingen uppfödare. Tre katter som jag har är precis lagom:) skall ha råd med veterinär kostnader, mat osv Men jag skulle nog vilja ha en fjärde oxå:) men egentligen är det lagom med tre, tycker jag. Förr sa jag "max 2", men nu har jag tre😄

[lucii]
2014-01-25 12:19
#20

#19 Även om du vill ha en till behöver du ju inte skaffa en nu nu. Det beror ju på hur livet ser ut för stunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: