Annons:
Etiketttillsalu
Läst 2365 ggr
[yellowriver]
2014-01-09 19:43

Jag kan ju aldrig hålla mig...såååå lite bebbebild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Humaln & Q:s bebbar är idag 1 vecka gamla, äter så det knakar och ökar fint i vikt, en del av dem är riktiga giganter och dem två som ser lite mindre ut på bilderna är normala i storlek och vikt för att vara 1 vecka gamla❤️

Bild 1 + 2 Sia/Sys hane

Annons:
[yellowriver]
2014-01-09 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

[yellowriver]
2014-01-09 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3 + 4

OSH blå Bicoloure hane

[yellowriver]
2014-01-09 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

[yellowriver]
2014-01-09 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild 5 + 6

OLH hane/hona - lite osäker ff samt på färgen och mönster…

[yellowriver]
2014-01-09 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

[yellowriver]
2014-01-09 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild 7+8

Osh/hona 

svartpadda-vitfläck  och spotted vad jag anar idag 😉

Annons:
kitte
2014-01-09 19:49
#7

Herregud så gulliga!😍

[yellowriver]
2014-01-09 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

.

[yellowriver]
2014-01-09 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bild 9+10

Sia/Sys hane

[yellowriver]
2014-01-09 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

[yellowriver]
2014-01-09 19:52
#11

#7, Tack och jag är sååå stolt över dem små dunbollarna och det är så roligt med Q bebbar igen det var ett tag sedan ❤️

kalindas
2014-01-09 19:56
#12

😍

/Elisa

kitte
2014-01-09 20:16
#13

#11 Det kom ju mer bilder på ännu flera små bebbar 😃Förstår verkligen att du är stolt!❤️

Annons:
alltidsiames
2014-01-09 21:34
#14

Är det lätt att skilja på OSH och OLH? Grattis, de ser jättefina ut!

[yellowriver]
2014-01-09 21:41
#15

Ibland är det lättoch ibland inte…själv tycker jag d är lättare på OLH då man ser glansen bättre som den på blid som det glänser om. Korthår har mer ullkänsla och långhår silkigt mjuk. Korthår brukar ha lika långa strån och långhår flera långa som spretar ut… Men ibland kan d vara knivigtoch man får vänta och se

Nebel
2014-01-09 23:14
#16

Vilka underbara små knortar 😍!

[yellowriver]
2014-01-09 23:20
#17

Tack Nebel och du bor ju så nära..och är alltid välkommen på kik och fika…😉

Nebel
2014-01-09 23:28
#18

Åh, tack! Det vore jätteroligt men frågan är om man vågar utsätta sig för frestelsen ;)

[yellowriver]
2014-01-10 07:07
#19

#18, självklart 😃

origirl
2014-01-10 07:25
#20

Dom er ju sååå underbara :D

Annons:
[yellowriver]
2014-01-10 10:00
#21

#20, Tack :D

Lejdet
2014-01-10 21:59
#22

Grattis till fina ungar. Har du dem hemma eller hos fodervärd med tanke på TF?

[yellowriver]
2014-01-11 00:56
#23

Nej, jag har dem hemma då bara tre av mina katter har TF och är isolerade från dem andra. Jag bor i hus så det är ingen fara för smittorisk😉

Allt efter rekommendation och i samarbete med SVA och den Forskningsgrupp jag är med i samt Veterinär på Skara djursjukhus som stöttar och hjälper mig med TF.

Vi tre har tillsammans lagt upp ett program och plan hur jag skall hantera TF, dem är fantastiska.

Mina katter är testade så jag vet vilka som är affekterade och vilka som inte är det.

Humlan är under sin dräktighet testad negativ för TF två gånger och har under denna tid inte varit i kontakt med dem affekterade katterna, vilket dem övriga som är testade negativt givetvis inte heller har varit.

Fördelen är just att jag har testat mitt katteri  har man inte testat så vet man inte om man har TF och vet då inte om kattungar man säljer har det och för det vidare😉

[yellowriver]
2014-01-11 02:07
#24

**Ni som är intresserade av TF rekommenderar jag att gå in på tråden "PARASITER" för att ta del av dels SVA:s nya rapport samt dem inlägg och diskussioner som finns, bland annat finns inlägg från mig om mitt katteri och hur TF och mina tre katter varav 1 inte bor hemma  behandlas för det. **

Jag är öppen om detta och TF är en av dem lättaste parasiter att bli av med och behandla och kan med tiden läka ut av sig självt efter 6 månader upp till 2 år.

Jag väljer att behandla mina tre katter

Cirka 30-40% av alla våra katter bär på parasiten, men många förblir otestade eller så upplyser man inte om att man haft eller har parasiten i sitt katteri😉

Jag säger inte hur andra skall göra men så här har jag valt att göra då det känns bäst för mig😉

[sommar2014]
2014-01-26 12:33
#25

Oj, vilka underbara kattungar du har grattis!!! och så klok och sundt du tänker i din avel och kring dina katter och smitta/parasiter.

Jag är helt ny och novis gällande raskatter men har bestämt mig för att köpa två kattungar och då gärna Balines och eller Långhårig oriental och gärna vitfläck som är helt underbara och har verkligen fastnat för dina katter. Har kikat in på din Blogg och läst och tittat på bilder och det känns seriöst. Bra tycker jag att du testar och att du har dem åtskilda och det känner jag mig som kattungeköpare mycket tryggare med än från en uppfödare som inte alls testar sina katter…för du har ju dina åtskilda istället för dem som inte testat alls och som har alla tillsammans…måste väl vara ett sämre allternativ? Hm…som sagt är jag inte alls påläst eller kunning men detta låter för mig vettigt :D

Jag ringer och mejlar dig nästa vecka då jag är mycket intresserad av att få komma och titta på dina underbara kattungar <3

Hälsningar Anna Karlsson

[lisme]
2014-01-26 14:20
#26

Nå er ikke virkeligheten så enkel at om man tester en katt for TF, og resultatet negativt, så har ikke den aktuelle katten TF. Til tross for flere tester med samme resultat over lang tid, kan katten fortsatt ha TF dessverre. Det er ingen som kan hevde at en katt ikke har TF, men man kan hevde at en aktuell katt ikke har noen symptomer på TF på et gitt tidspunkt. Vi som har katt må faktisk bare lære oss å leve med usikkerheten rundt TF.

Det samme gjelder diverse virus dessverre. Når vi selger kattunger kan vi ikke garantere at kattungen er helt frisk. Det vi og vår veterinær kan hevde er at kattungen på det tidspunktet den ble undersøkt av veterinær, ikke hadde noen symptomer på hverken sykdommer eller parasitter. Parasitter vil den uansett ha siden det er essensielt i blant annet fordøyelsen av næring

[sommar2014]
2014-01-26 18:31
#27

#26, i den bättre av alla världar måste väl ändå det bästa vara att man testar sina katter och ger dem medicin…låter rimligt och vettigt för mig…ja så tänker jag, kanske är fel tänkt men att katteriet åtminstonde är testat för dem vanligaste parasiterna…fast det kanske inte är vanligt och jag tänker helt fel i detta 😉

Annons:
kalindas
2014-01-26 19:38
#28

#27
Det är ganska omöjligt att ge medicin för virus. Nästan alla katter bär på kattsnuvevirus såsom calici eller herpes. Dock är det inte alla katter som blir sjuka, delvis pga. vaccineringar. Men blir de försvagade av någon orsak så kan det dyka upp. Kvittar hur sund och frisk katten varit alla år innan.
Samma gäller coronaviruset som de flesta raskatter bär på. Är nästan omöjligt att hitta ett coronafritt katteri. 

Sen kan man och bör testa mot parasiter. Men även om man testar såsom #26 säger, så är det ingen 100% garanti att de inte bär på det.

Det är inte enkelt att vara uppfödare, hur noga och seriös man än är.

/Elisa

[sommar2014]
2014-01-26 20:52
#29

28 - Tack det sista du skriver var det jag funderade på och jag förstår att det inte kan vara lätt och att en uppfödare inte kan garantera och lova…men det där att man SKA och BÖR testa det känns bra om uppfödaren bryr sig om att göra…då har den ju gjort så gott som går och kan ge den informationen 😉

Nu skall jag inte ta upp din tråd "Yellowriver" men jag vill tacka för ett så fint samtal och all information du gav det skall bli så roligt och spännande att komma på besök till kattungarna och dig 😃

Anna

Spotless
2014-01-26 21:42
#30

#29 Nu verkar det ju som att du och TS har fått en fin kontakt, men mitt råd till dig när du ska köpa katt är att du vänder dig till flera uppfödare och tar till dig tips och råd från fler än en. Med det inte sagt att du inte kan ha hittat rätt redan nu. Jag önskar dig lycka till med ditt kattungeköp och jag tycker du gör klokt i att köpa två katter samtidigt.

Lejdet
2014-01-27 09:38
#31

Jag tycker bild 9 ser ut som en långhår?

Lejdet
2014-01-27 09:47
#32

#27 Att testa sina friska, välmående katter för allsköns eventuella sjukdomar är inget man gör till vardags som uppfödare förutom de man är tvungen att testa inför parning (PRA och Fiv/Felv) 

I det aktuella fallet upptäcktes det att det fanns en smitta hos en katt från uppfödaren och då är man tvungen att testa alla sina katter. I alla fall om man ska behålla sitt anseende som seriös.

Självklart testar vi andra uppfödare också våra katter om de visar tecken på sjukdom eller att man får reda på att man sålt en smittad unge.

Håller med #30 om att det är bra att kontakta flera uppfödare inför ett eventuellt köp så att man får lite fler synvinklar.

MissMaven
2014-01-27 10:02
#33

#27 "Självklart testar vi andra uppfödare också våra katter om de visar tecken på sjukdom eller att man får reda på att man sålt en smittad unge."

Kanske gör du det och andra som du känner, men jag tror inte att alla gör det, tyvärr. Och samtidigt, ibland kan katter bära på smittor utan att de visar symptom, eller så misstolkar vi dem.

Så tror jag att vi fick tex parasiter hos så många idag, för att folk trodde på foderbyte, känsliga magar, en tillfällig diarré. Ibland visade katterna inga symptom kanske just hos uppfödaren, och så flyttade en del av dem vidare, sålda som kattungar eller satta ut på foder eller som omplaceringskatter och fortsatte sprida smittan.

Grejen är att 'common sense is not so common'.

Vi ska dock inte testa mot allt möjligt hela tiden, det är inte rimligt, det kan man inte motivera och det kan kosta väldigt mycket. Man vill testa mot rätt saker, tillräckligt ofta och vid rätt tillfälle.

Vi behöver nya rekommendationer, vad vi ska testa, när och hur ofta.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2014-01-27 23:46
#34

Jeg mener at før man tester, må man faktisk ha en eller flere katter med symptomer. Har ikke kattene symptomer, er det ingen grunn til å teste

Annons:
Spotless
2014-01-28 00:23
#35

Det finns faktiskt tillfällen då det är befogat att testa utan att ens katt/katter har symptom. Vid en import till exempel eller om hankattsägaren kräver det för att låna ut sin hane. Jag har testat för Giardia sedan 2008 och under senare år även för TF, just på grund av det jag skrivit ovan.

Spotless
2014-01-28 00:46
#36

Alltså, jag kan inte släppa det här… sommar2014, du låter väldigt mycket som [yellowriver]. 😃

Redan i #25, innan ni ska ha haft kontakt. Ditt sätt att skriva, samma meningsbyggnad, samma felanvändande av ordet dem, samma användande av smilysar osv, Ni har till och med samma tanka kring "seriös" uppfödning, katthållning och om vad som är seriöst när det gäller tester för parasiter. Lite roligt tycker jag, som om ni är samma person.

Spotless
2014-01-28 02:34
#37

…ser att jag kunde ha varit tydligare där i #35 Inte bara vid import utan vid inköp av ny katt och om kattungeköpare och/eller han-/honkattsägare kräver det vid utlån av eller lån av hane.

Melanie75
2014-01-28 06:09
#38

#36 Håller med

Lejdet
2014-01-28 07:23
#39

#36 inressant att vi är flera som har slagits av den tanken?

[lisme]
2014-01-28 20:30
#40

Og der forsvant yellowriver fra SiF………

Wand
2014-01-28 21:26
#41

Underdunderbart

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Upp till toppen
Annons: