Annons:
Etikettkattprat
Läst 909 ggr
Sploutt
1/5/14, 11:12 PM

Orginalsiames?

Hej!

Jag har en liten diskussion med en vän, angående siameser. Visst är det så att dagens siameser inte alls ser ut som dom gjorde från början? Vad jag har förstått det som så är det stor skillnad på huvudform och öron. Kanske även kroppsform också?

Vad säger ni siamesexperter? :)

Annons:
Sploutt
1/5/14, 11:15 PM
#1

Ett tillägg, varför tror ni att sogrupp inte har någon info om rasens historik på hemsidan? Är inte det ganska intressant och relevant?

Jessicahagstrom94
1/5/14, 11:21 PM
#2

Är det någon ras som ser ut som den gjorde från hela början..? 

Nej, dagens siameser ser inte ut som de gjorde förr i tiden.

Beige
1/5/14, 11:22 PM
#3

Det finns info på SOgruppens hemsida, länkar längst ner på sidan "Siamesens historia" där det även finns med några bilder; http://www.sogrupp.se/vara-raser/

Friskan
1/5/14, 11:29 PM
#4

Kolla länken TSCA på sogrupp´s hemsida :)

Sploutt
1/5/14, 11:31 PM
#5

#2 Nej det har du rätt i, men om jag har förstått det rätt så finns det även nu siameser som ser mer ut som "originalsiamesen"? Tex på wiki. 

Ska kolla länken, tack!

AngelsCo
1/5/14, 11:34 PM
#6

Siamesen har förändrats mycket över tid, eftersom siamesen kommer ur den maskade huskatten i siam. Om du letar efter en lite äldre typad siames vore det kanske smart att leta efter en applehead-siames.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Sploutt
1/5/14, 11:35 PM
#7

Denna diskussionen uppkom när vi pratade utställningsvarianter på hundar vs. jakt/sällskapsvarianter, och spann då vidare till katter :) Och om man tex söker på "siamese" på instagram, så kommer det upp tusentals bilder, på både katter med långnäsa, och katter som ser lite mindre.. långnäsiga ut :)

AngelsCo
1/5/14, 11:39 PM
#8

Det finns flera olika typer av siameser, eftersom det finns olika standarder i olika förbund. Olika krav som ska uppfyllas för att en katt ska räknas som siames, etc. Även olika typer inom förbunden finns, så klart.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Sploutt
1/5/14, 11:42 PM
#9

#8 Jasså är det så det är :) Tack!

Upp till toppen
Annons: