Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5627 ggr
Lejdet
2014-01-05 10:56

Någon med erfarenhet av gomspalt?

Min vackra OLH-hona Xavi som bor hos fodervärd fick 140101 fyra kattungar. Detta är hennes första kull.

En föddes med en enorm gomspalt som gick ända upp i näsan, en hade en missbildad buk och dessa två avlivades direkt.

Nu finns det en jättepigg hona kvar som äter som en häst och går upp fint i vikt, MEN den andre, en hane kan inte suga av sin mammas tuttar utan måste matas med flaska. Han vill dia och hittar spenen men får inte till sugandet, han får liksom inget vakum mellan tunga och gom. Hans gom ser annorlunda ut än honans, den har ingen öppning som den som jag avlivade hade, men gommen är inte rund och slät utan mer som en spetsig kant (svårt att beskriva). Kan det vara att det är en gomspalt som är täckt av hud, men där inte benet har slutits under?

Min stackars fodervärd får nu vara vaken dygnet runt och flaskmata honom. Han kan inte suga på den heller egentligen, utan hon får trycka på nappen så att det rinner sakta.

Vi har bestämt oss för att avvakta tills tisdag då det är vardag och åka till veterinären med honom. Om det är en missbildning överväger jag starkt att avliva även honom… :-(

Annons:
kalindas
2014-01-05 11:14
#1

Låter ju som att det kan vara en missbildning på honom också. 
Har han svårt att dia så är det kanske inte något man ska fortsätta arbeta med. För han måste ju kunna äta för att vara stark. Visar det sig sen att han även kommer få svårt att äta vanlig mat så har ju din fodervärd kämpat i onödan. 😕
Jag hade nog (hur jobbigt jag än tyckt de vara) valt att ta bort honom.

/Elisa

Lejdet
2014-01-05 11:22
#2

#1 Ja jag har ju samma åsikt som du

alltidsiames
2014-01-05 16:43
#3

Eller så får ni lära er sondmata. Vilket jag inte vågar. Men det kan vara ett alternativ tills han blir starkare.

kalindas
2014-01-05 16:56
#4

#3
Varför utsätta kattungen för sondmatning och sen kanske den ändå inte klarar äta eller dricka när den blivit äldre?

Enda gången jag anser sondmatning är befogat är om man vet att det bara behövs göras en gång för att akut rädda livet och ge styrka.

/Elisa

saniel
2014-01-05 17:47
#5

Hej, jag är barnmorska o vi flaskmatar barn med gomspalt med speciell flaska som formar sej i gommen och gör vacum typ, sen kan man ju höra med vet precis som du säger. Stackars er och stackars liten kise, kan ju bli en bra sällskapskatt om han kan äta sen när han blir stor.

Med vänlig hälsning Annelie

Lejdet
2014-01-05 17:48
#6

#3 nej,aldrig i livet. Det finns en mening med allt och kan en kattunge inte få i sig föda på normalt sätt så är det inte meningen att den ska leva. Det är lite underligt att alla tre hanarna hade defekter, men inte honan.

Annons:
saniel
2014-01-05 18:00
#7

Men lättare för fodervärden med  sådan flaska menade jag..

kalindas
2014-01-05 18:38
#8

#7
Flaskan var smart. Men risk finns ju att man matar den förgäves. Allt beror ju på om den kan äta mat när den blivit äldre.
Skulle ju vara fruktansvärt för fodervärden om hon matat kattungen i tre veckor och fäst sig vid den och sen måste avliva för den inte kan äta.

/Elisa

alltidsiames
2014-01-05 18:51
#9

Oj min åsikt var fel, jag ber om ursäkt.

Melanie75
2014-01-05 20:57
#10

Ingen åsikt är fel! Vi tänker olika i en sådan här situation. Om det var min kattunge skulle jag vilja ha en second opinion innan jag tog några beslut. En gomspalt ser man ju tydligt detta låter mera luddigt.

Spotless
2014-01-05 21:05
#11

Jag har råkat ut för gomspalt på en unge. Den satt så till att den inte gick att se utifrån utan upptäcktes bara vid obduktion. Exakt samma sak drabbade en av mammas ungar. Båda kattungarna föddes starka och pigga, de åt bra själva och ökade bra i vikt. De var tidiga med allt verkade må hur bra som helst, men så blev de sjuka runt 3-4 veckors ålder, ville inte äta och tappade vikt. Vi försökte stödmata och var hos vet med båda två, inte heller veterinärerna (var på olika kliniker med dem) kunde se någon gomspalt eller annat vid undersökning. Både min unge och ungen hos mamma dog på grund av lunginflammation orsakad av gomspalt.

Lejdet
2014-01-05 21:15
#12

#9 förlåt om jag lät hård när jag ifrågasatte sondmatning, men jag resonerar som Kalinda i det fallet. Kan tänka mig att ta till det om det är något högst tillfälligt. Ingen åsikt är fel ;-)

Lejdet
2014-01-05 21:17
#13

# 10 självklart ska jag ta den till veterinär på tisdag då det är vardag igen, pratade nyss med fodervärden och idag hade han ökat något gram i vikt men är bara tillbaka i sin födelsevikt igen efter 4 dygn. Systern har nästan dubblerat sin vikt.

Annons:
Lejdet
2014-01-05 21:18
#14

# 11 Ok, drog den alltså in vätska i lungorna pga missbildningen då och fick aspirationspneumoni?

Detta är första gången det händer i min uppfödning så jag har ingen erfarenhet.

[lucii]
2014-01-05 21:33
#15

Jag har igen åsikt kring detta förutom att jag hoppas det löser sig till det bästa snarast möjligt. 🌺

MissMaven
2014-01-05 22:21
#16

Stackars mammakatt och den lilla och stackars ni. 😕

Jag tycker att en veterinär borde titta på kattungen. Beroende på hur omfattande defekten är, kan man fortsätta mata tills man kan operera det; eller så kan det växa ihop av sig själv, om det är en lättare defekt, eller är det snällaste att avliva om prognosen är riktigt dålig. 

Så här står det i Sveraks artikel här:

"Gomspalt

Gomspalt innebär att förbindelse finns mellan gom och näshåla genom att överkäkens gomtak är genombrutet. Kattungen kan inte dia normalt. Ärvs polygenetiskt men kan också orsakas av medicinering under dräktigheten. Går att operera så att katten får ett normalt liv. En opererad katt får naturligtvis inte användas i avel."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mezzoluces
2014-01-05 22:58
#17

Så gomspalt är genetiskt?

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Spotless
2014-01-05 23:10
#18

Det behöver inte vara genetiskt och de två kattungar vi haft (en CRX och en kat. IV) har inte haft den typiska gomspalten, utan den har suttit längre ned och vid sidan, omöjlig att upptäcka när katterna har varit vid liv. 

De drog inte in några mängder vätska i lungorna men tillräckligt för att det skulle bli lunginflammation.

Lejonhjarta
2014-01-06 01:32
#19

Konstigt att 3 av 4 har fått defekter. Finns d nått genetiskt som inte fungerar i denna parningen eller har du gjort denna tidigare? Usch så svårt men katten måste ju kunna klara av och äta å må bra senare i livet. Lycka till! <3

kalindas
2014-01-06 09:45
#20

Det "kan" ju vara att katthonan haft en infektion och att kattungarna därför blev missbildade. Så vad det ju troligtvis när Smilla fick Caramel och hennes syskon. Hon hade ju en obehandlad underliggande infektion visade det sig.

Iallafall tror jag det är orsaken till de missbildade kattungarna. Men lika gärna "kan" det såklart vara ärftligt. Svårt att veta om man inte gör om samma kombination igen.

Efter Smilla fick sin missbildade kull och jag inte kunde para om henne igen. Så frågade jag hankattsägaren om jag fick prova att använda samma hane på Smillas dotter, för att se om de kattungarna föddes friska eller ej. Men det gick inte hankattsägaren med på. Kanske var hen inte lika intresserad av att ta reda på om det kunde vara ärftlig. 😮

/Elisa

Annons:
Lejdet
2014-01-06 11:12
#21

#19 och #20 

Fadern är Obelix och han har fått 3 superfina defektfria avkommor med en annan hona. Han är nu chipkastrerad så jag kommer inte att kunna göra om samma kombination igen.

Xavi bor förvisso hos fodervärd och jag har inte kunnat följa hela hennes dräktighet, men hon har inte visat några som helst tecken på någon infektion. Hon har mått bra under hela dräktigheten.

Det enda som varit jobbigt för henne är att två av hennes bästa vänner behövde avlivas den senaste tiden, hunden Rocky och min Tingeling som de tog över som kastrat.

Jag hade lovat fodervärden att de endast behövde föda upp en kull efter henne och sedan få henne, men nu känns det lite tveksamt hur vi ska göra. Xavi är min enda OLH-hona och jag hade verkligen hoppats på henne.

kalindas
2014-01-06 11:20
#22

#21
Smilla visade inga tecken på infektion under dräktigheten och mådde jättebra tills hon började blöda dag 63 och födde då ungarna.
Däremot så hade hon lite var i rumpan när jag tog henne från hanen, då det försvann direkt efter så behandlade (dum som jag var) inte henne. Upp till detta fick hon även medicin mot klamydia i början av dräktigheten, som kan varit en av orsakerna till missbildning.
Tror alla dessa faktorer spelade in på Smillas kull.

Ang. Obelix och Xavi så kan det ju vara att det dyker upp just i den kombinationen. Eller så hade Xavi en dold infektion. Svårt att veta.
Vet du om det finns andra katter med gomspalt längre bak i någon av stamtavlorna?

/Elisa

Lejdet
2014-01-06 11:35
#23

#22

Jag bad ju fodervärden att hålla noggrann koll efter parningen på eventuella pyo-tecken eftersom jag nyligen gått igenom det här med mina Vildbackens-honor. Men hon har inte sett något.

När det gäller linjerna så härstammar ju Obelix från Flip som har sina rötter i Holland(Kosje van Tutte) och Coral Reefs här i Sverige. Jag kan fråga Angelica om hon har haft några gomspalter.

Xavi har ju Spotless-linjer bakom sig och de har ju tydligen haft en enda unge med det,  vilket ju inte är utmärkande. Fadern Cesars linjer härstammar även dem från Coral Reefs.

kalindas
2014-01-06 11:41
#24

#23
Det kan ju ligga väldigt långt bak och då är det svårt att veta. 🤔

/Elisa

Spotless
2014-01-06 12:39
#25

#23 Det stämmer att vi bara haft en unge (en kat III och en kat IV) med gomspalt. Dessutom inte den typ av spalt man vanligtvis ser. 

Honkatten kan ha en infektion utan att något märks, dina fodervärdar har med största säkerhet inte missat några tecken på att honan inte verkat må bra.

Lejonhjarta
2014-01-06 17:32
#26

Kan ju vara något man inte tänker på som hänt utifrån åxå. Jag vet troligen varför min honas ungar dog så sent i magen så vi fick akutoperera henne för några dagar sedan… Hon brände sig rejält på en platta på ena trampdynan för ett tag sedan och vi ville inte åka in då vi inte ville stressa henne. Behandlingen gick bra hemma och allt läkte men hon "kastade" troligen sina barn, även om hon behöll dom i magen… Har inte haft en tanke på att d skulle kunna bli så men man lär sig. Nu vill jag ha induktionshäll…. Så det kanske är något litet man inte tror kan spela någon roll.

Upp till toppen
Annons: