Annons:
Etikettkattprat
Läst 2522 ggr
[postmortum91]
2014-01-04 19:39

Katt som går i koppel

Hej på er!

Till våren/sommaren ska vi tillöka familjen med en siameskatt. 
Nu har vi en hund som vi såklart är ute och går med varje dag.
Sambon gillar egentligen inte innekatter och jag gillar inte utekatter, eller vi gillar inte tanken på att ha inne/utekatter. Vi kommer iallafall ha en innekatt, av många olika anledningar. Jag vill dock ta med katten ut på promenad iallafall en gång om dagen samtidigt som jag går ut med min hund. Någon gång kanske jag även vill ta med katten till hundrastgården (när det inte finns några hundar där såklart) och släppa katten och hunden så de kan springa runt.

Ni kanske tycker allt låter helgalet, vad vet jag. 
Jag är medveten om att katten kan hoppa över/klättra över stängslet på inhägnaden till hundrastgården, men jag undra om ni tror att det är möjligt? Alltså hela idén jag har med att gå ut med katten i koppel, visst ingen lång promenad men på den kortaste kissturen med hunden kan ju katten hänga med. Tror ni katten rymmer om man släpper den i hundrastgården eller tror ni att den leker med hunden som jag tänkt? Dessutom har jag hört att siameser är frusna av sig, så då undrar jag om jag kan sätta på katten en kappa på vintern när vi går ut? för jag antar att katten kommer bli rastlös som fasiken om den helt plötsligt inte får hänga med på den dagliga promenaden. Fryser katten om tassarna om det är snö?

Annons:
[yellowriver]
2014-01-04 20:02
#1

Siamesen lär sig att gå fint i koppel… Jag hade min hund lös och Hugo gick med i kopplet. Personligen skulle jag inte släppa min katt lös i en hundrastgård då den som du skriver kan hoppa över och komma bort för dig eller förolyckas då rastgårdarna ligger i staden och tätbebyggda områden, dem är även stöldbegärliga. Bygg istället en rastgård till din siames eller näta in balkongen Jag har flexikoppel och en stark och säker seletill Hugo som han inte trasslar sig ur :) Fundera lite till du på det där med att släppa din katt lös, men det är upp till dig att avgöra ;)

kalindas
2014-01-04 20:14
#2

Inga större problem att lära katten gå i koppel men precis som #1 säger så skulle jag nog inte välja att den fick springa lös i hundrastgården. Händer något och den blir skrämd, så kanske den springer iväg. 
Men en bra sele och ett flexikoppel går jättebra. 🙂

/Elisa

ZoLee
2014-01-04 20:37
#3

Att lära katten att gå i koppel är inga problen om man börjar tidigt. Är de äldre är det svårare men inte omöjligt :) Hade en norsk skogkatt som älskade att gå i koppel och följde med överallt! :)

Lejonhjarta
2014-01-04 21:12
#4

Vissa av mina går ut även i snö och när vi skall iväg någonstans har dom tröja på sig. Men rör dom sig bara så är det nog inga problem.

[postmortum91]
2014-01-04 21:17
#5

Okej, då skippar jag att släppa lös katten ute :P
Åh, ni ska bara veta hur mycket jag längtar tills vi skaffar katt. Jag tror vår hund skulle bli jättelycklig av en kattkompis också. Jag har velat haft siames så himla länge nu :)

Vi ska börja träna katten på att gå i koppel med en gång, kanske inte första dagen, men en vecka efter den kommit hem eller något. Jag kan ju ha katten i långlina så den får klättra och springa lite ändå :)

Boggsvea
2014-01-05 15:48
#6

Jag skulle inte rekommendera att ha en Siameskatt utomhus på vintern.

Har haft Siames i många år och dom har aldrig velat/fått gå ut på vintern.Dom har inte päls för vårt vinterklimat.

Lycka till med kommande Siames/misse som är en underbar ras.

SE*Pepparkornsögas Skrattar

Annons:
saniel
2014-01-05 17:57
#7

Hej, våra orientaler går med på hundpromenaden ca 1km, speciellt vår hona SIA tycker om att vara ute, hon njuter av det, så det är nog lite olika från katt till katt. I år är det varm vinter men vi tar inte med dem ut om det är mindre än 5+.Lycka till.

Med vänlig hälsning Annelie

lynxlo
2014-01-05 18:20
#8

Det var som 17! Låter underbart! 🙂

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

[postmortum91]
2014-01-05 20:31
#9

Okej, katten får bli med när det är plusgrader och inte blåser som fasiken och är kallt :P
Kan katten lätt bli sjuk annars eller?

kalindas
2014-01-05 21:24
#10

#9
Nog mest att de fryser. De saknar underull. 🙂

/Elisa

Lejonhjarta
2014-01-06 01:41
#11

Vissa katter struntar i att d är snö å jävligt… Har minst en sån knaskatt. Men dom är lätträknade!

Lejdet
2014-01-06 11:16
#12

Min superkortpälsade hane Flip satt frivilligt ute i rastgården förra vintern i timmar och tittade på fåglar i -20 grader. Han hade kattlucka in till 22-gradigt hus, men valde att sitta där.

PogoPedagog
2014-01-06 15:44
#13

Min katt följde gärna med på promenad utan koppel, gick aldrig mer än 15 meter bort. Men då bodde jag på den tiden på landet där det inte förekom biltrafik.

Annons:
Upp till toppen
Annons: