Annons:
Etikettavel
Läst 2122 ggr
Lejonhjarta
2014-01-02 05:39

Så ledsen....

Min dotter fick väcka min man inatt och åka in till Blå Stjärnan med vår ena hona som skulle ha ungar, dag 66 igår. Visar sig att det är dött i magen och att hon blöder är att kroppen försöker städa…

Dottern jätteledsen och katten likaså. Slutar snart jobbet och skall hem och ringa djursjukhuset för att få lite "kött på benen" av dom…

Annons:
flis
2014-01-02 06:53
#1

Så tråkigt, hoppas allt går bra för honan. :(

Lejonhjarta
2014-01-02 08:43
#2

Försökt få tag på veterinären för mer info men hon jobbar inte förren imon så ev då eller tis-ons hör hon av sig…

Fick inget för att livmodern skall dra ihop sig å få ut det hela, kroppen skall tydligen sköta det själv?! Fick ingen antibioteika el liknande… Det enda dom sa var att blir hon sämre så kom in igen. Fan att ja var på jobbet och inte kunde åka med!!! Så mkt frågor och så lite svar… 

Ligger och sover med sin storasyster nu och är nöjd med att fått komma hem till flocken igen.

kalindas
2014-01-02 09:57
#3

Hoppas du fått tid hos Västra i eftermiddag.

/Elisa

annzoo
2014-01-02 11:59
#4

#2 Risken är tyvärr stor för livmoderinflammationer då man "lämnar" kvar saker i livmodern. Har själv haft en hona med endast (inga döda foster) någon moderkaka kvar efter förlossningen. Hon var jätte dålig redan då vi åkte in (annars åker man väl inte in?) och de vägrade ge annat än uppvätskning :( Då de inte skrev ut AB i onödan… Tyvärr satt jag då hemma med nyfödda kattungar som hon slutade ta hand om och kunde inte vara med honan, vi åkte in igen då hon blev ännu sämre och krävde ett andra utlåtande då vi fick samma veterinär. Vi fick då ut AB utan problem. Då fick jag veta att första ggn hon var inne hade hon alla symtom på början till livmoderinflammation med feber mm. :(
Hon fick även tillbaka de några veckor senare och även då fick jag bråka om rätt medicinering.

Garmabias
2014-01-02 13:41
#5

Så sorgliga nyheter😕Hoppas att honan blir frisk snart.

tuska
2014-01-02 15:57
#6

  Jädrans va envis man ska vara själv för att få den rätta behandlingen.  Fy att det ska vara så.

 Ultraljud efter behandlingen är också viktigt.

Hoppas att allt fixar sej med mammakatt och att rätta behandlingen sätts in från allra första början.

Annons:
Attacks
2014-01-02 17:48
#7

Du må få snakket med en annen dyrlege. Jeg stemmer i at når ikke alt kommer ut/ ev noe dør så kan det oppstå problemer i livmoren.

Det har jeg opplevd selv flere ganger. Hadde jo en periode problemene bare tårnet seg opp da vi slet med G-strep for noen år siden. Og en gang senere, nettopp fordi 2 foster var mumifisert på et tidlig stadige i drektigheten. Kom 7 levende, og en skamsyk mamma etter fødsel pga de døde stenfosterene. Endte med hastekastrering etter normal fødsel ellers hadde mamman dødd. Det var da stenfosterene ble oppdaget.

Føler veldig med dere. Det er så trist når glede blir til sorg og så kort tid før . *trøsteklem*.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
2014-01-02 17:52
#8

Åh, jeg måtte lese en gang til. Har det dødt, må hun jo få hjelp til å sette i gang fødsel? I hvert fall følg nøye med!! Det kan jo være du slipper keisersnitt,for man bør ikke sette alizin eller oxytocin sprøyte for å få noe i gang om ikke en unge er født. Ellers kan det være fare for store skader i livmoren/ at den skal sprenges.  Men kommer det i gang av seg selv - men stopper opp, så snakk med en annen dyrlege om du kan få en av disse sprøytene i 2-3 doser selv, så det kan gies hjemme i trygge vandte omgivelser. Skal kun gies rett under skinnet :-)   Er heller ikke noe jeg har i hus lenger hos meg,men jeg fikk opplæring og fikk lov å sette dette selv i sin tid da jeg trengte det i min "problem periode".

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Sploutt
2014-01-02 18:20
#9

Stackars babban :( jobbigt för er!

[yellowriver]
2014-01-02 19:15
#10

Men så tråkigt och så slitsamt för lilla katten och er oxå såklart…hm skulle nog haft antibiotika som dem ovan skriver att om ifall…det kostar  ju inget att ge förebyggande och ger mindre oro och stress för både er och katten…lycka till

Kram ❤️

Missannas
2014-01-02 20:19
#11

Så förfärligt tråkigt. Hoppas du får tag på en annan veterinär så hon får adekvat behandling, det låter ju inte klokt att bara skicka hem henne igen sådär. Skickar en tröstekram.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-01-03 02:59
#12

Kändes inte ok och jag var inte nöjd med familjens besök så när jag vaknade i em så fick jag tips av 2 bekanta på samma vetrinär och ringde honom. Visade sig att han var kattuppfödare men med paus nu då det var mkt m jobbet. Han var inte nöjd med hennes obefintliga behandling utan han ville ha in henne omg. Tog nya bilder på magen och öppnade henne för att "städa", hon hade börjat få livmoderinflammation. Fick Vetrimoxin åt henne som hon skall ha 2 ggr om dagen i 10 dagar. Kändes så mkt bättre när vi åkte därifrån ikväll!

Nebel
2014-01-03 05:14
#13

Lilla gumman! Så ledsamt med förlusten men gott att hon/ni fick rätt hjälp till slut!

Annons:
alltidsiames
2014-01-03 07:49
#14

Synolux ska vara bättre har man sagt mig när min hona dog.

[yellowriver]
2014-01-03 10:12
#15

#14,  Jag fick Synolux utskrivet till min Humlan dem andra tog inte infektionen och är alldeles för snälla…fick tips av mer erfarna uppfödare att be om det och det var tur det…så be om det…

Lycka till det kommer gå bra för henne…Humlan var riktigt, riktigt dålig men har nu fått sin första kull med kattungar så det blir bra oxå 😉

Kram//Lisa ❤️

Attacks
2014-01-03 10:13
#16

Deilig du fikk tak i en annen dyrlege. Masse god bedring til henne :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

cerwinvegas
2014-01-03 12:06
#17

Usch va jobbigt för er .. Krya på sej kramar från oss

Malvikens
2014-01-03 17:05
#18

Tråkigt och sorgligt! jag har varit med om detsamma ca en vecka före nedkomst. Det var för ca 10 år sedan. Katten resorberade fostren. Hon fick en blödning men mådde bra både före och efter. Fostren tog hon hand om själv inne i kroppen. Jag kommer inte ihåg om hon fick antibiotika men jag tror inte det. Hoppas det går bra.

lynxlo
2014-01-03 18:32
#19

Usch så trist! Hoppas nu att honan repar ihop sig snabbt, vilken pärs för er allihop. Många kramar och klappar på bättringsvägen!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2014-01-03 19:48
#20

😕 Så sorgligt. 😕

Hoppas att katten återhämtar sig snart och att det inte uppstår komplikationer.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Lejonhjarta
2014-01-03 23:10
#21

Har en vän på det djursjukhuset som blev upprörd över behandlingen, eller snarare bristen på. Så hon hade gått till sin chef och berättat. Även chefen tyckte det var fel så vi får se hur detta slutar… 

Babban är deppig och ligger bara å vägrar prata. Har fått i henne lite sheba iallafall… 

Det enda positiva jag kan se just nu i det hela är att jag hittat en bra klinik och en bra veterinär som håller öppet dygnet runt i närheten av (nordöst om) Göteborg…

alltidsiames
2014-01-04 09:04
#22

Har ni bytt till Synolux? Har de räknat röda blodkroppar?

Lejonhjarta
2014-01-04 09:57
#23

Hon har gått på Synolux i en v och går nu på Vetrimoxin. Nej, ingen räkning. Något som bör kollas?

alltidsiames
2014-01-04 11:36
#24

Japp.

alltidsiames
2014-01-04 11:38
#25

När fick hon Synolux i en vecka? Innan ni åkte in med henne?

Svedjorna
2014-01-04 17:40
#26

#25 Innan vi åkte in med henne.

Lejonhjarta
2014-01-04 19:25
#27

#25 Vi hade det hemma så med en gång hon fick sina blödningar så började vi ge henne detta. Nu har hon dock fått Vetrimoxin och hjälper inte det så får vi Baytril. 

Denna gulliga veterinär som nu op Babban ringde för en liten stund sen för att höra hur hon mådde. Pratade lite runt medicinering och mående… Hon skall få rått kött, har precis tinat upp fryst grishjärta som ja strimlade upp innan jul… Skall även köpa fläskfärs på hans inrådan.

Annons:
Nebel
2014-01-04 23:40
#28

Vad skönt med en så engagerad veterinär! Hoppas Babban återhämtar sig fint nu ❤

Upp till toppen
Annons: