Annons:
Etikettkattprat
Läst 9422 ggr
kalindas
12/29/13, 7:56 PM

Tips på katt/hund dörr

Ska flytta till hus igen om några månader och ska där passa min kompis kattjagande Schnauzers. Behöver därför bygga en stabil och praktisk nätdörr mellan köket och groventrén. 
Mätte där snabbt nu och dörrhålet är ca 83 x 179. 
Man kan ju måttbeställa men då blir det ju jättedyrt! 

Funderar på att använda kompostgaller och fästa i någon ram.
Men dörren bör vara med någon typ av gångjärn, så den sitter fast stabilt. och med en bra och säker låsanordning, då jag gärna vill behålla katterna i helt skick! 😮
Men bör inte vara alldeles för svår att ta bort om jag vill stänga den vanliga dörren.

Har ni några praktiska och stabila tips hur jag kan bygga det bra? Helst utan att göra för stor skada i själva dörrkarmen.
Kanske göra en grins som är större än själva dörren? 😮

Gärna bilder på era grindar. 🙂

/Elisa

Annons:
Lejonhjarta
12/30/13, 3:55 AM
#1

Nicke har tagit en plyfa skiva och satt upp för dörrhålen från köket, öppen planlösning ju… Satte upp den m riktiga dörrgångjärn så dom går att ta ner. Sågade ett rejält hål i "mitten" så det blir luftigt å där har vi satt 4kants svetsnät. Men skulle ju kunna sätta kompostgaller istället… Hade tänkt måla dom helvita men dom behövs ju hela tiden just nu så vi får se t sommaren kanske…

[yellowriver]
12/30/13, 8:16 AM
#2

Jag har byggt träramar som passar till dörrens egna gångjärn, nätat in dem. Har två tvärslå på utsidan och en krok på insidan då jag är innanför. Min hund Kajsa öppnar inte dörren men däremot gör mina damer härhemma det 😉

(eller jag och jag, det är min morbror som snickrar 😉)

tuska
12/30/13, 10:59 AM
#3

 Försök att få tag i en begagnad dörr med de måtten och passande gångjärn, kanske det finns någon dörr i något förråd dit du flyttar i uthusen brukar det finnas mycket,  sen sågar du det önskvärda hålet och sätter kraftigt nät i det.  Jag letade ingen begagnad dörr, Bosse fick såga en stor öppning i den befintliga dörren och ett kraftigt nät sitter där i dörrens ram.  En spiral med en spets gardin har jag hängt upp, det blev att se lite mera ombonat ut. Detta rum är Tuskulums BB  m.m. =)  Jag är helnöjd med denna dörr.  Man kan ju inte göra så med en dörr, om man hyr ett hus.

[yellowriver]
12/30/13, 11:16 AM
#4

#3, vilket bra tips det skall jag anamma till mitt "bebisrum" 😉

Sploutt
12/30/13, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har gjort en väldigt enkel lösning här hemma när vi varit hundvakt. Vi har tagit sånna som man spikar fast kablar med i listen, sen har vi bara hakat kompostgaller på. Man kan ju sätta flera stycken för större stabilitet också. Det är iaf en väldigt smidig variant :)

kalindas
12/30/13, 11:46 AM
#6

#3
Jo, jag funderade att göra så. Bara det att jag gärna vill att den riktiga dörren ska vara kvar. För det är stora hål i den hallen och det drar rakt in i köket. Så annars får jag sätta någon typ av draperi där. 🤔

#5
Smart idé. Nackdelen är att jag måste täcka hela dörren. Är inte säker på mina katters självbevarelsedrift. De kan få för sig att hoppa över staketet.
Annars är ju barngrindar perfekt att använda.

/Elisa

Annons:
Sploutt
12/30/13, 12:11 PM
#7

#6 det går ju sätta två stycken? :) som sagt, det är ju bara att haka på gallret.

kalindas
12/30/13, 9:19 PM
#8

#7
Funderar på det. 

Tittade där lite idag och funderar på om jag ska köpa en barngrind och sen göra som du gör med kompostgallrerna också. Så borde jag vara dubbelt säkrad mot vildhundarna. 😉

/Elisa

Sploutt
12/30/13, 9:24 PM
#9

#7 lycka till :D

Upp till toppen
Annons: