Annons:
Etikettkattprat
Läst 1399 ggr
Kpsson
12/28/13, 8:20 PM

Ginko och nya vännen Carpathia

Hej igen Ville bara snabbt uppdatera hur det gått. Ginko blev snabbt en av familjen (fantastiskt då han inte bott med barn förut och flyttat ett par gånger i sitt 2.5 åriga liv) men när jag jämförde honom med våra två förra verkade det fattas honom något…en kompis. Jag eftersökte ju här och fick flera bra svar, dock var de flesta lite långt bort. Men så fanns det ju små söta orientaler i Kristianstad och jag var redo att kasta mig i bilen. Men hallå sa maken….vi hade ju bestämt att det var katt som behövde omplaceras till nytt livslångt hem som var tanken! Ok han hade rätt så sa vi ju, men om ingen vuxen dök upp inom två dagar så…. Nästa dag var det en annons, två Balineser och en siameshona sökte nya hem och nära i Borås. Jag o töserna åkte dit och fick träffa 2,5 åriga Carpathia från Vildbackens katteri. Vi fick med oss Carpathia numera omdöpt till Flisan av döttrarna hem. De första dagarna barrikerade hon sig i badrummet och Ginko låg under kaminen med hjälm och AK4 redo. Ett par dagar senare gick hon runt med honom högt svärande efter sig. Nu ligger de bredvid varandra i soffan utan att fjanta sig :-). Tyvärr har maken sedan de flyttat in utvecklat lite allergi och nyser och snyter sig precis hela tiden :-(. Vi har nu beställt hem en luftrenare för ett antal tusenlappar och katterna har fått övervåningsförbud (sovrummen). Barnen har fått kattlåde och mattjänst varannan dag var och jag har hand om att borsta dem :-) så det ska nog lösa sig. Så det var nog allt i korta drag kram Kristina.

Annons:
Missannas
12/28/13, 9:46 PM
#1

Men grattis till nya familjemedlemmen och Ginkos nya kompis, de kommer säkert få det jättebra ihop. Bilder vill vi se! 🙂

Hoppas det löser sig med allergin, medicinering kan ju vara ett alternativ annars. 🙂

Önskar er all lycka till med er nya duo ❤️

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
12/28/13, 9:51 PM
#2

Härligt att katterna fungerar bra ihop, tråkigt att maken nyser! Förhoppningsvis blir det bättre när katten bott in sig ett tag. 🙂
Testa att borsta med lite lätt fuktigt karda eller torka dem med fuktig trasa, då flyger inte dammet på samma vis. 
Vet inte vad ni har för sand nu, men testa med eldningspellets då den inte dammar på samma vis som lersanden gör.

Kolla på blocket om det finns en billig H2O Turbo Vac dammsugare att köpa. Den låter som ett tröskverk och suger halvbra. Men det blir väldigt bra och dammfri luft av den.
Finns en att köpa i Varberg (min gamla) knapp använd. Skulle tro att de som har den nu vill ha max 500kr för den.

/Elisa

Garmabias
12/29/13, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Härligt med så goda nyheter! Tänk att de två redan ligger bredvid varandra i soffan😃Vilken tur att Ginko lagt ner vapen och hängt av sig hjälmen😃

Garmabias
12/29/13, 11:56 AM
#4

Ginko ligger tillsammans med sina syskon Egon och moster hoppar snart in och trängs i högen. Tror att han minns gemenskapen och dessutom är han född i en barnfamilj. Jag tror att katter har ett utmärkt minne😃

[yellowriver]
12/29/13, 12:09 PM
#5

Jag använder pellets och PeeWee och det dammar minimalt, om dem inte är vana vid det så kanske dem behöver tränas in på det successivt.

Jag köper stallpellets 14 kilo för 49 kronor hos Granngården rent trä utan tillsatser…men brännpellets är säkert oxå bra och kanske billigare 😉

Lycka till dem ser så goa ut tillsammans ❤️

finnsinget
12/29/13, 1:40 PM
#6

Jag läste i tidningen Kattliv att man skall inte använda brännpellets i kattlådan för det innehåller giftiga ämnen som kan vara farligt för katten.

Annons:
[yellowriver]
12/29/13, 4:18 PM
#7

#6, det har jag oxå hört, men har själv inte läst på om det så jag kör med stallpellets då PeeWee pelletsen är attans dyr i jämförelse och man får mycket mindre i påsen…trä från Norrlands skogar står det på påsen så hoppas det stämmer 😉

Kpsson
12/29/13, 7:14 PM
#8

Jag kom på att Ginko var född i en barnfamilj precis när jag sänt i väg det Garmabias :-)

Nebel
12/30/13, 7:16 AM
#9

Man blir varm i hjärtat när man läser om Ginko, hans nya liv och vän 💞! Hoppas nu bara att din man får bukt på allergin också ;)

Upp till toppen
Annons: