Annons:
Etiketthälsa
Läst 5145 ggr
kalindas
12/25/13, 9:58 AM

fettknuta/tumör??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elliot har under en längre tid haft en liten knöl vid ögat. Han har även en på halsen och ev. på nåt ställe till. De växer inte och jag är osäker på om han fått fler.
Men man blir ju ändå lite fundersam. Jag "tror" att det är fettknutor, för det känns som om det var tumörer så skulle de börjat växa eller i alla fall öka snabbt i antal. 😮
Har någon här haft nåt liknade på er katt? Kom man fram till vad det var?

/Elisa

Annons:
Tjeja
12/25/13, 10:20 AM
#1

Ingen av mina kissar har haft så så jag har ingen egen erfarenhet. Men vad jag spontant tänker när jag ser bilden är ju att just där utsöndrar ju kissar sinpersonliga doft genom talgkörtlarna. Kan det vara att en sådan körtel råkat täppas igen eller saknar en väg ut nara så att det samlats talg där inne bara? Tycker i alla fall att det ser rätt harmlöst ut. Men kanske en vett behöver kika på det och tömma den så den inte blir infekterad/inflamerad till slut?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kalindas
12/25/13, 10:31 AM
#2

#1
Kan ju faktiskt var en tät körtel som du säger. Ska ha lite koll på det. :-)
Ber veterinären kolla lite extra på honom när jag ska vaccinera dem.

/Elisa

kalindas
12/25/13, 8:09 PM
#3

Fast han har en knuta i skinnet på halsen också och där sitter inga körtlar. 😮

/Elisa

Tjeja
12/26/13, 1:05 AM
#4

Ja just det, halsen också… missade det när jag läste första gången…. Hm.. Bra ide att be vetten kolla på knutorna när han ska vaccineras då!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nebel
12/26/13, 3:02 AM
#5

Min huskatt Mantra fick "knölar" i magen som ung vuxen. De visade sig vid analys vara godartade och hon levde gott i många år med sina "små ärtor" i magen. Vid 14 års ålder fick hon en knöl på foten, den växte inte speciellt snabbt och hon hade inga andra knölar men den visade sig tyvärr vara en elakartad tumör. OBS! Mantras knöl såg inte ut som den din Elliot har (det ser ju verkligen ut som en fettknuta) men jag tänker att det alltid är bra att kolla upp och nu ska ni ju så turligt ändå till veterinären ;).

kalindas
12/26/13, 9:10 AM
#6

#5
Tror mest på fettknutor här också. De växer inte och de har inte ökat i mängd. Borde kolla hans tänder och då kan jag ta bort den samtidigt.

Har läst att just tumörer på tassarna nästan alltid är elakartat. 😕

/Elisa

Annons:
Nebel
12/27/13, 6:39 AM
#7

Bra att ta en ordentlig "service" när man ändå är hos veterinären ;)! Kände inte till det där om tumörer på tassarna. I Mantras fall gick det mycket fort men hon/vi fick lyckligtvis ett bra avslut (R.I.P hjärtat). Har tack & lov varit förskonad just från cancerogen problematik därefter.

oscarsine
12/27/13, 8:39 PM
#8

Jeg hadde bedd din veterinær om å ta en biopsi av de knutene, for det kan dessverre fort være cancer…… Jeg har selv en katt med knuter som dukker opp forskjellige steder, bl.a. har han hatt en i huden på halsen. Disse knutene kommer, også forsvinner de igjen, men vi har tatt biopsi av dem, så vi vet det er cancer, og selvfølgelig en sjelden type cancer på katt. Men pr. idag er han i fin form, og virker helt som vanlig, og jeg krysser selvfølgelig fingre for at vi klarer å holde han sånn lenge:-)

Men som sagt, ta en biopsi å få sjekket dem ordentlig.

kalindas
12/28/13, 9:05 AM
#9

#8
Jo, jag tänkte jag ska göra det när jag åker till veterinären med honom. Lika bra att vara säker.

/Elisa

MissMaven
12/29/13, 1:59 PM
#10

Leroy hade en knöl på höften för två år sedan. Vi tog biopsi och den visade sig vara en godartad knöl. Veterinären sade dock att de kan bli elakartade med tiden och att avvakta och se om den växer. 

Den började växa efter ett par månader, då tog de bort den med en bra marginal runt och skickade den på analys. Det visade sig vara lipom (godartad fetknöl). Vi hade tur, de sade att just sådana som Leroy hade (den var i huden, inte under huden, är 90% elakartade). 

Han fick en till liten knöl bortopererad i somras, den var också godartad. Om man tar bort dem som kan ändra sig till elakartade i god tid, blir katten bra. Annars kan de vara rätt aggressiva och det kan gå fort, som jag förstått.

Hoppas att det bara är ofarliga fettknutor hos din Elliot.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

oscarsine
1/7/14, 10:25 PM
#11

Hvordan går det??? Har du fått sjekket disse knutor på Elliot??

kalindas
1/7/14, 10:47 PM
#12

#11
Har tyvärr inte varit iväg ännu. Knutan växer inte och därför tänkte jag vänta tills efter jag flyttat och förhoppningsvis har mer pengar över.

Ibland önskar jag att jag kunde vinna några miljoner på lotto så jag även kan kolla upp de mindre akuta fallen. För jag hade velat kolla det nu. 😕

/Elisa

Upp till toppen
Annons: