Annons:
Etikettavel
Läst 4710 ggr
Lejdet
2013-12-17 16:14

Färgbestämning- Hjälp?

Nu är min Vinkull och Ida´s(min fodervärd) kull 4 veckor och det känns ju som om det börjar att bli dags att skicka in reg. papper snart..

MEN efter att 3 vana uppfödare har tittat på ungarna (live) så har vi ännu inte kunnats enas om färger och hårlag ens… 🤔

Att alla utom en verkar vara SYS är vi däremot eniga om.

När det gäller Ida´s kull så är de alla åtminstone säkra korthår, men när det gäller mina flickor så kan det lika gärna vara en som är variant och en rent korthår som att den ena är variant och den andra långhår? De båda flickornas päls skiljer sig åt i struktur och lenhet men jag tycker att Chablis har för kort päls för att vara en balines.

Vet att det är svårt via foto, men kan ni komma med lite tips åtminstone??

Annons:
Lejdet
2013-12-17 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta är Ida´s ena kille, där gissar vi alla på chokladtabby-SYS. Vad tror ni? Han har randig svans så helt klart tabby

Lejdet
2013-12-17 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är min "mystiska" hona som jag först trodde var en brunmaskad padda BAL, nu lutar det mer åt en blåpadda, variant…

Lejdet
2013-12-17 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den här lilla damen med äggula på hakan tror vi är en lilapadds-SYS, variant eller korthår, då hon bara har en liten prick färg på näsan och hon har två vita fält på öronen.

Lejdet
2013-12-17 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Men vad är det här?? Creme eller röd hane? SYS antagligen för det finns ett par kritvita fält på öronen, men när ser man om det är en röd eller creme? Kan också vara tabby för mamma är tabby…

Lejdet
2013-12-17 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer nr 5 som med all säkerhet är choklad SYS, ej tabby, även han med lite äggula;-)

Lejdet
2013-12-17 16:46
#6

Kom gärna med idéer ni som är duktiga på färger och hårlag

Annons:
S*Cupcakes
2013-12-17 17:06
#7

Ettan är solklar SYS med snyggt och korrekt V i ansiktet.

4an får du nog ha lite is i magen på, är han SYS därtill så lär du få använda dig av vita papper. Supersmart trick att lägga under tassar och jämföra skillnaden i creme/rödmaskad päls vs. vitfläck. Ställ honom på ett vitt papper helt enkelt. Och vänta tills han maskar ut mer.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2013-12-17 17:31
#8

#7 Tack, vad kan #2 vara då? brunpadda eller blåpadda?

Lejdet
2013-12-17 17:36
#9

#7 När det gäller bild 4 så kollade vi trampdynorna på honom noga och även näsan men där finns ingen färg alls. Det kan ju vara så att alla hans tassar och näsa är vitfläck. Är han dessutom tabby så lär det ta ännu längre tid innan han får någon utmaskning väl? Öronen är svagt, svagt cremefärgade med kritvita fält, för övrigt är hela han vit tycker vi!

MissMaven
2013-12-17 18:08
#10

#2 är blåpadda, tror jag.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

S*Cupcakes
2013-12-18 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Han har liksom fått den där mardrömsfärgen att färgbestämma ;) Cremetabby med vitt..

jag tror hon är brun eller blå, jag går nog bet tack vare ljuset på bilden.
Kan bidra med en bild på en blåpadda på 5v. Tycker hon borde ha mer färg som brunpadda. Får jag säga preliminärblå? ;)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

S*Cupcakes
2013-12-18 16:50
#12

#10 Cremerödtabby (?) killen tror jag jag skulle vilja klämma och känna på för att se vad som är vitt eller rött. Men det kan dröja lång tid innan man får rätsida på vad han är för färg. Just vitfläck kan ju också göra att han maskar ut på ett helt annorlunda vis än en vanlig creme/rödmaskad. Men trampdynorna brukar ha en annan rosa färg på vita jämfört med creme och rött. Sen är det ju vanligast att de är vita på tassarna även om de har för lite vitt, så att han är SYS kan man ju avgöra snabbare än om han är röd/creme, tabby eller ej :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2013-12-18 19:33
#13

#11 det roliga är att vi skämtade med Ida om att hon säkert skulle få ett gäng cremetabbysys i sin första kull redan innan de föddes. Kul att färgbestämma i sin första kull som ny uppfödare ;-) Ja jag tror ju mer på blåpadda när det gäller min ena hona men jag är fortfarande osäker på hårlaget. Men nu när jag ser bilden med örontofsar så kan hon ju faktiskt vara en BAL…

Annons:
[idaskoog]
2013-12-18 21:59
#14

fy sjutton vad svåååårt!!!

alltidsiames
2013-12-20 06:16
#15

#7 Hur länge ska dom stå på det pappret? ;0

Lejdet
2013-12-20 09:56
#16

#15 haha;-) några veckor eller så?

[idaskoog]
2013-12-20 15:28
#17

haha jag limmar fast det under dom kanske?

Carlitos
2014-02-05 10:52
#18

#1 svårt det där.. hur har det gått med färgerna? jag är ingen expert jag, men är verkligen första hanen chokladtabby sys?.. dem brukar ju få spökmarkeringar i tabby… jag tyckte mer att han verkar mer röd eller creme 😉är han tabby så kan man de det på öronen, har han som tumavtryck på öronen?

Fina bebisar ❤️

[idaskoog]
2014-02-05 16:43
#19

Sir Athos som inte var med här är chokladtabby sys,sir aramis är creme sys och sir porthos är choklad sys. Nu ser man jättetydligt deras mönster och färger. Nu är de små liven 11 veckor gamla.

Upp till toppen
Annons: