Annons:
Etikettavel
Läst 872 ggr
Lejdet
2013-12-17 09:38

kejsarsnitt-omparning?

Jag har övertagit en hona från vildbackens som fick förlösas med kejsarsnitt i oktober. Den enda ungen hon fick dog. Hon har jättelätt för att få pyo och därför vill jag para henne igen så fort som möjligt och sedan kastrera henne. Kejsarsnittet läkte jättefort och utan komplikationer och hon är nu tillbaka i sitt tidigare tillstånd, tom.bättre. Hon är normalviktig och fin i pälsen. Hur länge bör man vänta innan parning? Hon är en jättefin och värdefull balineshona för rasen, annars skulle jag inte ha behållt henne fertil.

Annons:
kalindas
2013-12-17 10:48
#1

Man brukar väl säga ca 6 månader. Men om du är 100% säker på att allt är läkt och katten är frisk så "bör" det inte vara någon fara.

Sen med tanke på vad jag skrivit i tråden om "stoppa en linje" så kanske man ska funderar på om det är så bra att fortsätta para en katt som "lätt får pyo"…. 😮
Om inte annat så hade jag (om det var min katt) sett till att göra en noggrann bakterieodling, så att hon förhoppningsvis slipper återkommande problem.

/Elisa

S*Cupcakes
2013-12-17 11:54
#2

Veterinärerna brukar säga 6mån sen para. För att inte livmodern ska bli för hård av ärrvävnad men ändå tillräckligt stark för att bära kullen.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2013-12-17 12:26
#3

#1 nej, jag håller med om att det inte är optimalt att ha henne i avel men som jag skrev så har hon ganska unika linjer och är en mycket rastypisk balines därför tänker jag prova att låta henne få en chans till att få avkommor. Hon odlades och behandlades både under dräktigheten och efteråt och nu är hon peppar peppar frisk. Hon får p-piller nu.

Lejdet
2013-12-17 12:28
#4

#2 ja det låter ju rimligt. Då borde jag kunna para henne framåt mars-april då

Upp till toppen
Annons: