Annons:
Etikettavel
Läst 3279 ggr
MariaGusselby
2013-12-10 21:10

Tänder och avel

Hej

Jag har två hanar från samma kull födda i februari i år, och båda två saknar permanenta tänder mellan "huggtänderna" fram i munnen. Den ena hanen röntgades förra veckan och det uppdagades att han inte har några anlag för permanenta tänder under. Veterinären trodde inte att det är FORL utan något genetiskt. Är det några andra som har liknande erfarenheter? Finns särskilda linjer som bär på denna defekt? Jag hade tänkt erbjuda den ena hanen i avel, men det är ju uteslutet nu tyvärr. Detta vill man inte få vidare i rasen.

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
kalindas
2013-12-10 21:41
#1

Det låter lite väl tidigt för att de ska ha tappat dem redan. Det håller jag med om. 🤔
Har haft flera som tappat småtänderna och en katt jag hade bröt av käken på mitten vid 11 års ålder och den läkte aldrig. Troligtvis orsakat av att det inte fanns tänder som stärkte käken.

Om det är något medfött eller om det tappat tänderna så tidigt, så håller jag med dej. De bör inte användas i avel, tyvärr. 😕

/Elisa

AngelsCo
2013-12-10 23:19
#2

Det finns en sådan sjukdom eller ja, sådant anlag hos människa. Jag har inte röntgat mina katters tänder annat än vid misstänkt FORL, så jag vet inte…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2013-12-11 00:12
#3

Saknar själv permanentanlag för 4 tänder men d har inte någon av mina barn ärvt.

Missannas
2013-12-11 14:50
#4

Jag har läst om detta men har igen egen erfarenhet av det, tror att de flesta katter som saknar de tänderna har tappat dem pga tandlossningssjukdom. Men dina låter ju för unga för att ha hunnit tappa alla de tänderna till följd av Forl eller parodontit.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Mezzoluces
2013-12-11 18:00
#5

Detta är helt normalt! Våra ras katter håller nämligen på att tillbaka bildar dessa tänder då de inte används. (Enligt Sveriges enda kattandläkare/tandveterinär) det är alltså ingen defekt.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Lejdet
2013-12-11 18:44
#6

Flera av mina katter saknar en eller ett par av sina framtänder och har gjort det sedan de föddes/flyttade hit. På agria - föreläsningen om tandhälsa jag var på sa de att det är så som mezzoluces skriver och att det är helt oväsentliga tänder för ett kattdjur.

Annons:
kalindas
2013-12-11 18:56
#7

Visst är de säker oväsentliga för våra innekatter, men jag tycker ändå inte det är en bra idé att avla på katter som troligtvis är födda med det. 😮
Risken att de blir försvagade i hela käken är stor!

Vad jag vet så ska väl katterna trots allt ha rätt antal tänder? Speciellt om de äter kött.

/Elisa

MariaGusselby
2013-12-11 20:09
#8

Ja jag tänker så också #7. Jag har hört att käkbenet kan tillbakabildas om det inte stimuleras av tuggande, vet inte om det gäller för katter också. Och det är såklart inget "fel" på mina katter, jag älskar dem gränslöst, men får ändra mina planer lite…:-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Lejdet
2013-12-11 20:32
#9

#7 varför skulle de bli försvagade i käken för att de saknar en tand eller två?? Är tandbenet och tandköttet helt friskt så har jag väldigt svårt att tro att käken skulle ta skada? Alla mina katter äter barf och tuggar ben utan problem

Lejdet
2013-12-11 20:36
#10

En katt använder endast sina kindtänder vid tuggandet, inte framtänderna! En katt har dessutom stel käke i sidled och kan inte få framtänderna att nudda varandra ens om de skulle vilja

Mezzoluces
2013-12-11 20:40
#11

Det har visat sig i studier att katter som tex drabbats av forl (vilket även drabbar vildkatter) och man drar ut alla tänderna mår katterna bra och kan leva vanligt. Det enda är att självförtroendet på katten påvisat blivit sämre om man drar ut huggtänderna. Om ni kollar alla era katter i munnen kan jag lova att flera av dessa "små" tänder saknas hos katterna. Det är inte skadligt för katten och inget som påverkar aveln. Jag skulle nog mer tänka på de katter som har tex tandkötts inflammation som gör ont, kanske inte skulle avlas på om det är genetiskt.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
2013-12-11 20:56
#12

#10 & 11
Nu pratar jag inte om katter som tappar tänderna av diverse orsaker. Jag pratar om katter som föds utan dem! Det är i mitt tycke inga katter man bör använda i avel. Men alla gör ju som de vill!  🙂

#8
Självklart är dina katter lika fantastiska, men eller utan sina tänder! 😍

/Elisa

Lejdet
2013-12-11 21:27
#13

Men om evolutionen sakta men säkert ser till att ett organ eller annat tillbakabildas (vår avsaknad av svans tex) så finns det en mening med det enligt min åsikt? Vi behöver inte någon svans, därför har vi bara kvar en enda kota. Är vi då inget man bör avla vidare på?

Annons:
Lejdet
2013-12-11 21:34
#14

#12 vad grundar du ditt påstående på att de blir försvagade i käken för att det saknas ett tandanlag?

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
2013-12-11 22:15
#16

#14
Rötterna i tänderna (även små) gör ju käken starkare. Har träffat flertalet katter (inte bara min Spokie) med svag käke och som något äldre och mer benskör fått käkar som gått av på mitten.
Så, JA, jag är ganska säker på att avsaknaden av tänder i framkäken kan ge problem för katten oavsett om katten är född utan eller tappat dem. 🙂

Ang. om vi människor ska avla med varandra, så är det en ganska dum jämförelse. Men om krasst ska se det så är vi ofta väldigt dåliga på att välja "bra" avelsmaterial till oss själva och skaffar gärna barn utan att fundera på konsekvenserna på vår avkomma. 😉

/Elisa

Lejonhjarta
2013-12-11 23:51
#17

#16 Ja igentligen skall man ju inte säga så men det är ju sant… Jag som fick barn med en som hade sköldkörtelproblem, jag fick det sen men innan dess fick min son diabetes. Min dotter sa idag samma sak. -Ja får säkert det åxå då både du å pappa har problem… Vi är nog bättre på att avla bra åt våra djur, sämre med oss själva.😉

kalindas
2013-12-11 23:58
#18

#17
Visst är det så. 😉
Finns ju en orsak till att jag är skeptisk på att själv "gå i avel", då vissa ärftliga faktorer spelar in. Får hitta jäkligt bra avelsmaterial om det ska bli av. 😛

Blev liiiite OT här. 😃

/Elisa

MissMaven
2013-12-12 16:56
#19

#TS, hur kan man veta om det är genetiskt eller pga någonting i miljö, om man inte kollat vissa anlag och gjort tester för det?

Man kan bara spekulera utan bevis, och det är inte alltid anlag, utan andra saker under fosterutvecklingen som orsakar hypodontia.

Alltså, orsaken kan vara genetik, hormoner, infektioner eller toxiner/allergener i miljön. Jag skulle kolla katterna i linjerna bakom och undersöka om liknande defekt (om det är nu defekt eller avvikelse, det finns också olika åsikter där) dök upp hos dem och/eller deras syskon.

Och jag skulle också kontakta Hedvig Armerén, expert på katters tandhälsa och be henne om en 'second opinion'. Hon är väldigt duktig, och förmodligen en av de bästa i Sverige just på tandsjukdom hos katter.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MariaGusselby
2013-12-13 23:45
#20

Vart kan man få tag i henne? Den ena brodern är nu kastrerad, men han är också PRA-bärare så det beslutet var inte så svårt att ta

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
MissMaven
2013-12-14 13:45
#21

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Silvestris
2013-12-14 15:00
#22

Om det nu finns experter som påstår att dessa tänder håller på att försvinna specifikt hos raskatter (inte hos huskatter där fri avel råder i större omfattning) kan det knappast tolkas som någonting annat än att det är vi människor som styr aveln dit dvs. vi avlar på katter med "dåliga tandanlag". De kanske inte behöver dessa tänder, men vad kan vi orsaka i förlängningen?

Jag skulle inte avla på katter utan full uppsättning tänder. Våra innekatter klarar sig bra med tre ben, jag avlar inte på katter som föds med bara tre ben bara för det.

Det är inte evolutionen som styr raskattaveln, det är vi människor och vi bör tänka över vilka konsekvenser vår avel kan leda till.

S*Cupcakes
2013-12-14 15:29
#23

Kors i taket så håller jag med Lejdet och Mezzoluces angående det här 😎

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Lejdet
2013-12-14 16:45
#24

#23 eru sjuk? ;-)

S*Cupcakes
2013-12-14 17:37
#25

#24 Asplakat med tvångströja?

Nej men helt ärligt, skulle vi utesluta alla katter som tappar småtänder ur avel så skulle vi få betydligt allvarligare problem än att katten saknar småtänder som den ändå inte behöver.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
2013-12-14 17:49
#26

Jo, en sak att avla på katter som vi vet TAPPAT sina minitänder av t.ex. en lättare tandköttsinf..
Men en helt annan sak att avla på katter som troligtvis är födda tandlösa, då man inte vet om det är ärftligt eller ej.

Håller med dej #22

/Elisa

Upp till toppen
Annons: