Annons:
Etiketthälsa
Läst 4255 ggr
kattslottet
2013-12-08 17:12

Katt svimmade?

Alldeles nyss låg min balineshona på en filt i mitt knä, och rätt som det var blev hennes huvud tungt och kroppen slapp, som om hon svimmade av. Efter bara några två sekunder piggnade hon till och har sedan dess (en halvtimme sedan) vandrat runt som vanligt och skrikit efter godis i köket.

Naturligtvis undrar jag nu vad som hände, svimmade min katt? Vad innebär det? Det har aldrig hänt förut.

Hon äter för närvarande Prednisolon Pfizer mot inflammation i samband med astmatiska problem, och inhalationsspray Aeromir/AeroBec.

Eftersom det är söndag kväll har jag svårt att kontakta veterinär nu, men det ska göras, jag skriver här som akutåtgärd. 😕

Är det någon som vet något?

Annons:
Mezzoluces
2013-12-08 17:31
#1

Katter kan tex svimma av infektioner och hjärtfel.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
2013-12-08 17:41
#2

Är det inte bara så att hon låg och myste i ditt knä, somnade till hårt och vaknade när huvudet föll ner? Tycker det händer ibland.

Epilepsianfall kommer annars vanligast när katten är i vila. Men om det var det så var det ett svagt.

/Elisa

kattslottet
2013-12-08 17:48
#3

Jo, det kan ha varit att hon bara somnade tungt, hon har i allmänhet sovit rätt djupt senaste timmen. Jag ska se om det händer igen.

kalindas
2013-12-08 18:27
#4

#3
Jag gissar på djupsömn. 🙂

/Elisa

off36is
2013-12-08 20:34
#5

Min ragdoll brukar bli så slapp och liksom glida iväg så jag brukade tro att hon dött. Första gångerna brukade jag peta och ruska henne bara för att se om hon levde och då sov hon så djupt att det tog en stund innan hon rörde på sej.

Lejonhjarta
2013-12-10 08:55
#6

Hade hon varit människa så hade ja föreslagit TIA-attack, vet dock inte om katter kan få det…

Annons:
Katja Wulff
2013-12-10 23:57
#7

Har varit med om liknande med alla våra katter. Förhoppningsvis (och vad jag alltid trott i alla fall) är det att de somnar, vaknar av dunsen och blir sugna på käk nu när de piggnat till. Ibland vaknar inte mina till utan ligger där helt avdäckade (ibland vilandes på nosspetsen) och sover vidare, särskilt om det har varit en extra spännande dag med mycket äventyr. :) 

De kan ju verkligen som djupt ibland som #5 säger. Jag hade en mardröm en natt att en av mina katter, Zappa, höll på att dö. Jag vaknar hysteriskt och då ligger den ovetande stackaren bredvid mig och sover djupt. Jag rycker då tag i honom, halvt drömmandes fortfarande, och skakar loss. Men han är som en gummikatt - helt slapp. Blir mer hysterisk över att han nu är död och ska göra mun mot munmetod med honom (jag var som sagt väldigt yrvaken och vimsig). Då vaknade han förskräckt. 🤪

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

kalindas
2013-12-11 09:53
#8

#7
Den där känslan fick jag på min hund natten efter han varit sövd. Han vaknade inte när jag skakade honom och han kändes iskall! 😮
Men till sist vaknade han och såg yrvaket på mig. Blev skräckslagen innan han reagerade!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: