Annons:
Etikettkattprat
Läst 1691 ggr
lynxlo
2013-12-03 14:46

Hur många m2 är rimligt för kattens trivsel?

Hej! Jag går och funderar på att försöka hitta ett andrahandskontrakt i stan för en tid framöver, och har läst annonser i en vecka nu. Det blir jag och Nanna som flyttar ihop, då hon är väldigt präglad på mig medan Sussi är präglad på sitt revir och har svårt att byta omgivning. Nanna är van vid att bo i hus med stora ytor att röra sig på, så det skulle inte kännas schysst att flytta till en liten etta. Hyrespriserna är hur saftiga som helst, och jag tror inte jag skulle kunna åstadkomma något större än 45-50m2. Under tiden jag spekulerat blev jag väldigt nyfiken på hur ni tänker om detta, hur många katter/m2 tycker ni vore rimligt? Vi får väl se hur det blir med flytten framöver.. 😬

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Praefatio
2013-12-03 14:59
#1

Nu tillhör jag inte forumet, men kan kanske ge bra idéer ändå.

Katter är ju av naturen djur som gärna bor "på höjden" också. Hittar man därför en lite mindre lägenhet, så kan det gå alldeles utmärkt om man ser till att utnyttja väggytan. Sätt upp hyllor, hängmattor, utkiksplatser. Gör det till ett roligt projekt att skapa en klättervägg för katten, så att den kan röra sig mycket. Fixa gärna utkiksplatser i fönstren, fåglar och annat som rör sig utanför är katternas tv-kanal nummer ett.

En katt som varit utekatt men blir innekatt skulle jag gå ut med också, i sele, så att den får nosa på friska luften och se något annat än husets väggar ibland. Många katter lär sig att uppskatta det väldigt mycket.

Garmabias
2013-12-03 15:20
#2

Att byta från gott om plats till en etta kan bli hur bra som helst. Huvudsaken är inte själva ytan. När mina två döttrar flyttade hemifrån till en gemensam etta visade det sig att vår hane Mumin saknade sin egen utsedda människa så mycket att vi bestämde oss för att prova flytta honom. Han fick med sig sin lilla son på 15 veckor. De har nu bott tillsammans på liten yta de fyra i 4 år och det råder ingen tvekan om att katterna stortrivs.

Lycka till med att finna lägenhet!

Lejonhjarta
2013-12-03 15:44
#3

Ja precis som #1 säger så finns massa lösningar att göra på väggarna. Kan bli hur roligt som helst för katterna med hyllor, och "stigar/spångar" mellan olika ställen. Tänk inte golv, tänk total yta! 🙂 Och så minst 2 katter så dom trivs från grunden. 🙂

Praefatio
2013-12-03 15:45
#4

Googla cat wall så får du fram en hel del inspiration!

Missannas
2013-12-03 17:04
#5

Håller med övriga, det kan gå hur bra som helst att ta med Nanna till en etta. Jag bodde i Lund i en etta på 42 kvm när jag skaffade min oriental Molly och det var aldrig några problem och då kan jag tillägga att Molly är av det extra aktiva och påhittiga slaget. 😉 Aktivera sina katter behöver man ju göra oavsett boendeyta, sen skapar man som sagt enkelt mer yta genom att bygga på höjden. Det kommer gå bra 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2013-12-03 17:19
#6

Bodde på det minsta ca 24 kvm med tre katter och två hundar. Inga problem. Katterna var nöjda då de hade koll vara jag var och kunde ligga nära.
När jag bodde på 100 kvm gick min Holly ofta och ropade på mig.

Men ska du bara flytta med en katt? 😮Varför inte båda? Borde bli bättre för katterna och lugnare om de ska flytta ihop igen.

/Elisa

Annons:
alltidsiames
2013-12-03 17:38
#7

Har 4 katter på 55 kvm nu och de har många roliga lekplatser och gömställen.

Mockfjardingen
2013-12-03 21:12
#8

Har själv bott i en etta på 36 kvm med två katter och hade även ett par kullar.. det gick hur bra som helst! Jag hade en balkong som var mycket uppskattad av både mig och katterna och de tyckte det var mysigt att vara så nära hela tiden. De behövde inte ens kliva ur sängen för att se vad jag gjorde överallt!

Enda nackdelen var ju att man inte hade någon dörr att stänga när nån löpte eller när "halv-tolv expressen" flög förbi/på en när man skulle sova.. Bara de har roliga klätterställningar att träna musklerna på så kan man minimera att de får tråkigt.

Lycka till med ditt letande!!!

Nebel
2013-12-04 02:24
#9

Jag kan bara instämma med övriga. Levde i 1 rok med mina första två pälsklingar i några år och det gick prima pralin. Säger bara hyllor, hyllor & åter hyllor ;)! Busarna klättrade i klädkammaren, badrummet…you name it. Har fulaste lagerhyllan kvar än idag då det är en sådan bra lek- & klätterställning för katterna och minns att jag fick tejpa in böckerna (!) när Acid Bini hade sina värsta busryck vid 4 på morgonen i ettan…pust! Förstår att det kanske blir jobbigt för Sussi att flytta och vet inte hur rara Nanna fungerar eller hur din livssituation ser ut men tänker att det vanligen är lämpligt att ha minst två kattkompisar. Lycka till & hoppas du hittar ett nytt mysigt hem-hem åt er snart!

lynxlo
2013-12-09 12:31
#10

TACK alla för uppmuntran och superfina tips!!🙂❤️

Då ska jag revidera mitt sökande, fokusera på takhöjd istället för m2.. Nanna är en riktig höjdarkatt, söker alltid höga punkter att sitta och konversera matte på, så jag tror på era tips! Att sätta upp hyllor blir nog svårt när det gäller andrahandskontrakt- det är tillräckligt svårt att finna någon som är villig att alls hyra ut sitt boende när det finns husdjur med i bilden, tyärr. Men om/när jag får napp och hyran är betald så blir nästa prio ett och annat fristående klätterträd!

Jag skulle gärna flytta med både Sussi och Nanna. Situationen tillåter tyvärr inte det, då Sussi är mina föräldrars katt och en mycket viktig del i deras vardag. Jag har bott själv med Nanna under sommaren och för hennes del så verkar det inte vara några problem, hon är en riktig mattepotta och blir alldeles vissen när matte åker bort, om så bara för en natt. Hon och Sussi relaterar till varandra, men de är inte direkt tighta. Nanna har i dag varit hos oss ett år, så kanske skulle det krävas ännu lite tid, eller också så är de självständiga av sig. För Nanna är det människor som gäller, för Sussi upplever jag att det är reviret och platsen som betyder mest. Jag tog henne in till mig och Nanna i somras och hon var okej på dagen, rastlös iofs, men kunde ändå slå sig till ro. På natten däremot går hon och ropar och tjuter och är helt otröstlig- jag försökte med allt jag kunde komma på att få henne lugn, men hon har ännu inte vant sig trots kontinuerliga försök. Hon trivs nog väldigt väl där hon är tror jag. Det finns drömmar om både ytterligare katt och hund inom familjen, så det skulle troligt inte vara någon permanent ensamhet för varesig Sussi eller Nanna. Under dagens omständigheter tror jag att detta är en rimlig lösning. Jag ska se till att de ses med jämna mellanrum- om jag nu alls hittar något boende😮!

Stort tack för era ideer och synpunkter!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2013-12-09 13:10
#11

Det kan nog vara en idé att skaffa en kompis till Nanna om det är så att det är hon du kommer flytta med. 🙂
Om Sussi bor hos dina föräldrar och de vill ha henne där så är det säkert den bästa lösningen. Tänk sen bara på att du inte kan släppa ihop dem som vanligt igen. Risken är då att det blir rena kriget och det kan bli markeringar och stress.
Gjorde det själv med mina första katter, då de kände mina föräldrars katter så tyckte jag att då kunde de ju vara ihop när jag skulle passa dem och huset.
Det blev rena kriget! Sen efter det började alla katter kissa inne. Både min Spokie som inte slutade under sina 12 år och mina föräldrar fick till sist avliva sina katter för de totalförstörde huset. 😕

Så en kompis till din Nanna, där du känner du har råd och sen undvik att de och Sussi träffas om risk finns för bråk eller protest.

Lycka till med ny lägenhet! 🙂

/Elisa

Garmabias
2013-12-09 14:10
#12

#10 Jag har skickat pm till dig angående lägenhet i Malmö😃

Lejonhjarta
2013-12-10 09:08
#13

Ja klätterträd golv-tak blir ju inga märken av då dom spänns mellan golvet och taket. Har själv 3 såna nu. 2 inne och 1 till stallkatterna. Kan rekommendera dig att köpa på tradera där det finns många nya mkt prisvärda! Om du köper begagnade så tänk på att smittor kan medfölja träden så dom måste behandlas innan du tar in dom i ditt hem, bara ett tips. 🙂

Annons:
lynxlo
2013-12-10 23:42
#14

Tack för fler tips och råd! Vi får ta en sak i taget och prova oss fram. Vi har nätdörr att sätta upp om det skulle bli riv och kiv. Jag kommer inte skaffa ytterligare katt än på ett tag. Sussi markerade inne hos mig i somras, så visst finns det risk för strul. Hoppas på det bästa, förvänta sig det värsta och ta det som kommer.. Jag har tänkt på detta med klösträd, var spekulant på ett kattens no 1 på blocket för ett tag sedan men beslutade att inte slå till pga onödig smittrisk. Ska ta mig en titt på nya träd igen dock!😃 Tusen tack Lotta för din hjälp med lägenhetssökandet, helt otroligt turligt! Jag åker troligtvis till Malmö på Sön för en titt! 🍀🍀🍀

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

cillaroten
2013-12-12 13:12
#15

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: