Annons:
Etikettkattprat
Läst 1963 ggr
Garmabias
2013-12-03 12:32

Besviken och upprörd

Upptäckte att en katt från min uppfödning var till salu på blocket. Hjärtat hoppade upp i halsgropen då jag inte visste om den tänkta omplaceringen. Ägaren har inte kontaktat mig och jag blev både ledsen, besviken och upprörd. Jag hade ju kunnat hjälpa till med tex annonsering här på forumet..

Katten var en mycket speciell liten kille med de absolut trevligaste temperament och vi var på snudd att behålla honom själva.

Jag har försökt kontakta annonsören som f.ö. inte är samma person som den kvinna som blev "lycklig matte" till honom två gånger utan gensvar. Självklart blir jag oroad och vill höra vidare vem han ska flytta till. En stor miss från min sida är att jag inte skrivit in i köpekontraktet att uppfödaren ska kontaktas innan en ev. omplacering.

Hur kunde jag vara så godtrogen och lita på ömsesidigt förtroende!

Jag ska återigen försöka få tag på personen som satt in annonsen. Det känns som om jag har rätt att få veta var katten hamnar.

Även om man skrivit in i köpekontraktet att man önskar bli kontaktad kanske det inte gäller i lagens mening? Måste ta reda på mer fakta på detta området känner jag.

Annons:
VildaVittra
2013-12-03 12:44
#1

Det gäller inte. Har man köpt en vara, så har tidigare ägare inga som helst rättigheter, oavsett vad som skrivs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
2013-12-03 12:50
#2

Tyvärr är sanningen den att det inte spelar någon större roll vad man skriver i kontraktet eftersom man enligt svensk konsumentlag inte kan förhandla bort konsumentens rättigheter. 

När en privatperson köper en katt (eller annat djur) från en uppfödare så räknas personen som konsument och uppfödaren som näringsidkare. Därför kan man inte, lagligt, skriva in klausuler i kontraktet som är hindrande (tyvärr).

Är båda personer uppfödare så är det något helt annat då båda räknas som näringsidkare och därför kan man begränsa rättigheter och skyldigheter på ett helt annat sätt.

Problemet har sin botten i att vi inte har en separat lag för djur, utan de räknas som vilka varor som helst. Det är tex rimligt att HM inte kräver att du ringer dem om du vill sälja din tröja du köpte där. Medan det är rimligt att en uppfödare vill hjälpa till med sina avkommor.

Jag beklagar verkligen att det här hände och att du upptäckte det på det här sättet. Jag hoppas du får kontakt med säljaren och hittar en bra lösning.

Missannas
2013-12-03 13:24
#3

Vad tråkigt Lotta, förstår att du känner besvikelse. Hoppas du får tag på personen i fråga, kanske kan du erbjuda dig att hjälpa till med att hitta ett nytt hem till katten.

Tänk, jag kan inte låta bli att förvånas över när folk sprider felaktig information ang. det här med avtal i konsumentförhållanden. Jag tycker det är underligt eftersom en sakkunnig själv inte hade uttryckt sig med sådan självsäkerhet i frågan. Den absoluta utgångspunkten är att avtal ska hållas, detta gäller även avtal som träffas mellan en uppfödare tillika näringsidkare och en kattungeköpare tillika konsument. Visst medför konsumentskyddslagstiftningen att avtalsvillkor som i jämförelse med med bestämmelserna i konsumentköplagen är till nackdel för köparen är utan verkan (jfm 3§ KköpL.) För att ett avtalsvillkor ska sakna verkan måste man alltså pröva om just det avtalsvillkoret strider mot en uttrycklig bestämmelse i lagen. Man kan inte dra slutsatsen att avtalsvillkor i konsumentförhållanden per automatik strider mot konsumentköplagen och därmed skulle vara avtalsrättsligt ogiltiga.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
2013-12-03 14:19
#4

#3 Hade på känn att du sitter inne med färsk fakta🙂

Jag har erbjudit säljaren att hjälpa till med omplaceringen och förklarat tydligt att det rör sig om kattens bästa.

Jag har även förklarat hur lätt det kan bli missförstånd mellan säljaren och nya köparen som i sin tur kan leda till att katten mår dåligt, börjar kissa osv.

Det är en trygghet för katten om uppfödaren alltid finns som backup och även för nya ägaren.

Jag har lärt mig en läxa och jag hoppas verkligen att säljaren ser mig som en ansvarsfull person istället för "en som lägger sig i" när jag äntligen får kontakt dvs.

kalindas
2013-12-03 14:34
#5

Hoppas du får kontakt med säljaren!
Detta är en av sakerna som oroar mig om jag skulle välja att föda upp igen. Nu har jag "bara" tre katter att oroa mig för och som jag hoppas inte blir omplacerade utan min vetskap.
Man vill ju veta vad som händer med djuren man säljer. 😮

/Elisa

lynxlo
2013-12-03 14:54
#6

Usch så trist. Hoppas du får kontakt snarast!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
carinbrack
2013-12-03 15:00
#7

Vilken mardröm. Hoppas det löser sig till det bästa.

KarEli
2013-12-03 19:20
#8

Usch, vad tråkigt att läsa! Hoppas verkligen du kan få kontakt med säljaren och att det är en förnuftig person som förstår varför du vill engagera dig.

Silvestris
2013-12-03 19:59
#9

Jag har av "hästfolk" (tillika jurister) fått veta att det är fullt förenligt med KKL att skriva in en klausul om återköpsrätt. Något jag numera gör. Dock är den ju kattens ägare som sätter pris så du kan som uppfödare inte diktera summan du har rätt att köpa tillbaka katten för.

Missannas
2013-12-03 21:44
#10

#9 Precis, det är den absoluta utgångspunkten. Jag tillämpar själv en sådan klausul.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Mockfjardingen
2013-12-04 00:31
#11

Hoppas ni kommer till någon lösning. Har själv sålt till en köpare som sålde vidare till någon jag inte vet vem.. som i sin tur sålt vidare… Mår dåligt över detta fortfarande fast det är flera år sedan. Kanske man kan lägga ut en efterlysning här???

Just dessa kattungar kan man inte släppa… Även om katten säkert har det bra så vill man veta…!!!

Nebel
2013-12-04 02:51
#12

Usch vilken jobbig situation ;(! Hoppas verkligen du kommer i kontakt med personen i fråga och att ni finner en bra lösning för katten!

Garmabias
2013-12-04 11:02
#13

Tack för alla tips och råd!

Om det är någon som råkar på S*Garmabias Ginko SIA n född 2011-08-01 ifrån Te'kullen, vore jag mycket tacksam om du kontaktar mig.

Annons:
Uriel
2013-12-04 15:58
#14

Det är fullt förståligt att du mår dåligt och oroar dig. Som ägare till tre katter med stamtavla skulle jag aldrig tveka att kontakta uppfödaren om det mot förmodan skulle bli aktuellt med omplacering, och det även om någon av katterna skulle hamna hos familj eller vänner…..

Jag har fullt förtroende för uppfödarna och skulle aldrig tolka deras intresse som att de vill lägga sig i . Jag vet ju att det ligger mycket engagemang och hjärta bakom uppfödning och kan sätta mig in i den omvända situationen.

I de flesta fall får katterna det garanterat bra, men det finns ju de som råkar illa ut. 😢Jag blev väldigt illa berörd en dag när jag satt och surfade på KKS sida och hittade två orientaler där som jag sett i annat sammanhang här på denna sida.😭 Jag tror att de har det bra nu, men jag var tvungen att hjälpa till att donera en summa till deras tillfrisknande ….

Hoppas allt ordnar sig för katten! ❤️

OberonsMatte
2013-12-05 13:53
#15

Jag förstår att du känner dig orolig när en av "dina" katter plötsligt är ute på marknaden igen.

Jag är inte uppfödare själv, men som köpare tror jag att det är viktigt att uppfödaren håller kontakten med sina köpare för att sånt här inte ska ske. Jag menar inte att man ska hålla på och ringa och vara efterhängsen på något sätt, men ett mail per år skadar inte, t.ex. en julhälsning eller på kattens födelsedag, där man även visar intresse och hör sig för om hur det är med katten. På så sätt blir det mer naturligt att kontakta uppfödaren när något förändras eller händer med katten, även om det gått lång tid sedan köpet gjordes.

Menar inte att du har gjort något fel här (och katten är ju dessutom helt ung), men det kan ändå vara ett råd i allmänhet.

Sajtvärd Katter iFokus

kalindas
2013-12-05 14:22
#16

#15
Jag försöker hålla kontakten, just med julkort och liknade. Men jag får tjata till mig om att få info om katterna jag sålt om de ler, är friska osv…
Så det är en kontakt som kräver vilja från båda håll, inte bara från ett. 😕
Hade inte ett försäkringspapper kommit fel, så hade jag nog fortfarande inte vetat att en kattunge jag sålt dött i FIP.

/Elisa

OberonsMatte
2013-12-05 14:26
#17

#16 Fy, vad trist! 😕

Sajtvärd Katter iFokus

Garmabias
2013-12-05 14:53
#18

#15 Vadå råd i allmänhet.

Det är precis vad jag gör, försöker hålla kontakten för att visa att jag bryr mig. Sedan bygger det på ömsesidighet förstås.

OberonsMatte
2013-12-05 14:59
#19

#18 Jag menade att det var ett råd till uppfödare i allmänhet, inte riktat till dig personligen.

Sajtvärd Katter iFokus

Garmabias
2013-12-05 15:44
#20

#19 Okej då förstår jag😉

Trodde att jag var en stabil person..

Annons:
Garmabias
2013-12-14 10:56
#21

Jag fick ett mejl angående Ginko😃Jag blev så glad och tacksam. Det var en kvinna som hittat annonsen på blocket och sedan en vecka tillbaks är Ginkos nya matte. Han har fått komma till en familj som haft två siameser förut. Hon fick inte med sig några som helsta papper på honom..Som tur var hade hon läst i annonsen att mamman hette Garmabia's Kimrök och på den vägen är det. Precis som jag misstänkte så var säljaren inte samma person som kvinnan som fick köpa honom från mig. Ginkos nya familj vill nu hitta en kompis till honom och jag har rekommenderat dem att bli medlemmar här och sätta ut en annons. Om det är någon som har en omplacerings katt eller vet något som skulle passa som sällskap till en kastrerad 2,5 årig snäll och go siames kille så  hör gärna av er till Kristina Wennergren tel: 0706-223732 Lerum

Sploutt
2013-12-14 12:01
#22

#21 Gud vad skönt för dig! Vilken jävla situation, usch. Jag hade varit så orolig! Men som #15 säger så tror jag också att det är extremt viktigt att uppfödarna håller kontakten. 

Jag själv har skickat många bilder på mina katter till deras uppfödare, och mailat osv. Inte fått många svar.. Och den ena har inte hört av sig en enda gång. Därför är det tveksamt om jag hade hört av mig till uppfödaren och frågat om hjälp med omplacering. JAG känner ju mina katter, det gör inte dom. Men jag hade aldrig lagt ut på blocket, då hade jag ju givetvis omplacerat dom hos någon jag känner väl om det nu hade varit aktuellt (kommer inte hända.) Äsch jag vet inte.. Detta är vad jag känner rent spontant, jag hade kanske visst kontaktat uppfödaren (iaf en utav dom), men det känns ändå långt bort eftersom jag inte haft kontakt med dom speciellt mycket.

Jag har förtroende för båda, men ja, summan av kardemumman är att det är _viktigt_ att höra av sig som uppfödare, om man bryr sig om sina kattungar man säljer.

kalindas
2013-12-14 12:05
#23

#21
Härligt att det löste sig! 🙂

/Elisa

Sploutt
2013-12-14 12:08
#24

#21 obs! det var absolut inte riktat till dig och hur du är som uppfödare, hade inte en tanke på det! Mer ett generellt konstaterande :)

lynxlo
2013-12-14 18:13
#25

Så skönt!! Tack och lov att det finns siamesfrälsta som söker vuxna kissar! Hoppas de finner en kompis till Ginko inom kort. Kan inte låta bli att fantisera att en Bilbo(a) ju vore perfekt.. 😉

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Missannas
2013-12-15 12:54
#26

Vilka bra nyheter! 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
2013-12-15 19:47
#27

Nu känns det verkligen bra! 😃

Annons:
Sagolik
2013-12-17 00:21
#28

Det är lustigt, för jag var precis i motsvarande situation som Ginkos nya matte är nu, fast för ett par år sedan. Det var när jag hittade Hjalmar på Blocket. Då hade jag inte en aning om att det är kutym/god sed/oskriven lag att uppfödaren borde ha kontaktats av den jag köpte Hjalmar av. Uppfödaren kontaktade mig till slut och var upprörd över situationen. Jag kände mig utskälld, småkriminell, misstänkliggjord & smått chockad över samtalet. Det var först senare som jag förstod att hon egentligen inte var arg på mig. I dag har jag FULL förståelse för uppfödarens situation & frustration. Det här är ju inga HM-tröjor, det är ju små liv!

Kpsson
2013-12-17 13:02
#29

#28

Jag skulle nog inte heller haft en tanke på att kontakta Ginkos uppfödare från början. När jag hämtade Ginko var hans papper inte där (fruktansvärt korkat av mig att tro honom på den punkten🤪) så de skulle skickas till mig…men efter jag mailat, smsat, och ringt ett flertal gånger utan svar så började jag o min man leta efter vart han kunde komma ifrån (blev ju lite orolig att det var en stulen katt vi köpt) och hittade då Garmabias :-). Hade jag fått hans papper hade jag aldrig tänkt tanken på att det kunde vara så att Lotta var orolig och undrat var Ginko tog vägen. Så tur i oturen att det inte kom några papper.😃

Upp till toppen
Annons: