Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2214 ggr
Lejdet
11/26/13, 10:19 PM

mutation?

Jag har ju som bekant en peterbald-hane vid namn Solomon som går i klass 11 på utställning. .. jag fick nyss en chock när jag vägde honom och insåg att jag inte behöver inhandla någon julskinka i år för jag har en livs levande! Han väger 5, 8 kg vid nio månader. …….. Jag börjar tro att jag har köpt en naken-Maine Coone? Hur bantar jag honom? Han äter BARF i ofantliga mängder och tigger mat oavbrutet. Han rör på sig jättemycket, leker med de stackars kattungarna som en stor pansarvagn… han är inte enbart fet utan är bara ENORM. Han ser ut som en bodybuilder i bröstkorg och ben. Allt annat än graciös med andra ord.

Annons:
AngelsCo
11/26/13, 10:25 PM
#1

Är han verkligen tjock då? Blötmat och BARF är bra att banta på. Vad gör du BARFen på? Du kanske ska välja en köttsort som inte är lika energität? Är han fertil ännu? De brukar ju ganska fort smalna av när de blir fertila (inte för att Gurkan gjorde det, men Iggy har varit en spinkis under hela sin fertila tid)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
11/26/13, 10:31 PM
#2

Hur mycket väger hans pappa och andra katter bakom? Hur är de i typen? 

5,8kg! 😮 Leroy vägde 5,2kg som mest, kastrat snart 7 år gammal och han är ju en stor katt, inte bara en med kulmagen. Jag kommer ihåg att vi båda var på en utställning när vi skämtade om min Leroy och din Carl-Bertil, att de uppenbarligen hade bra kök hemma… men nu tänker jag att de kanske inte var så stora… 

Har du någon nyare bild på Solomon?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
11/26/13, 10:36 PM
#3

#1 visst är han tjock om magen också men mest är han bara muskler, som en sån där belgian blue-tjur faktiskt. Precis som om han fått anabola! Han har börjat bli fertil så jag hoppas att han blir lite smalare. Föräldrarna ska enligt uppfödaren vara normala, dvs hona ca 3, 5 och pappan runt 4, 5

Lejdet
11/26/13, 10:38 PM
#4

#2 Ja Casper har som mest vägt runt 4, 8 kg så han är riktigt liten i jämförelse. ..

MissMaven
11/26/13, 10:42 PM
#5

"Belgian blue-anlaget" kan ligga lite längre bakom. Jossan och Goofy väger 3,2kg och under 4kg, och de har fått avkommor som väger över 5kg (hanar) och är inte överviktiga, bara stora och muskulösa.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[idaskoog]
11/27/13, 12:22 AM
#6

Du kan ge mer nötkött,lamm,viltkött, kycklinghjärtan och njurar som är mer fettsnålt än t.e.x kyckling och kalkon. Annars kan du ge honom annat med mycket ben (kycklingvingar,klubbor,skrov etc.) i som han få jobba mycket mer med för att få i sig. Sedan måste du ta bort torrfodret helt tror jag för katterna växer som ogräs när de får i sig både mycket protein,fett och en hiskelig mängd kolhydrater (från torrfodret). Du vågar ta bort torrfodret Anna-Lena 😃

Annons:
lynxlo
11/27/13, 12:55 AM
#7

#6 är verkligen lamm magrare än kyckling och kalkon? Jag trodde de tillhörde de allra magraste köttslagen, men det beror kanske på vilken del man använder..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
11/27/13, 6:37 AM
#8

Snake väger 5,7 Han är inte tjock, men jag tror att han väger lite mer nu än vanligt. Jag och mina hästar upplever att vi lägger på oss lite på hösten. Det är ju naturligt för att klara den hårda vintern🙂 Kan du inte ge dem det äckligaste torrfodret och på så sätt öka mängden barf.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
11/27/13, 7:27 AM
#9

Jag ger bara spannmålsfritt torrfoder och det har jag stående framme för mina supersmala Vildbackens-honors skull. Men jag får väl skilja honom från resten av gänget som bor på övervåningen om jag ska få ordning på hans vikt.

NatasjaHemby
11/27/13, 10:25 AM
#10

#7 Fågelkött är magert, men skinnet är väldigt fett. Och katterna får ju oftast allt, inkl. skinn.

Att banta en katt genom att plocka bort fett kan vara förödande. Bättre då att minska portionerna samt öka aktiviteten om möjligt.

SE*Simbelmynes

kalindas
11/27/13, 10:33 AM
#11

Skippa torrfodret så håller han nog vikten. 🙂
Onödigt att banta en så ung katt. Tycker det är superfint med stora katter! ❤️
Min Elliot väger nog ungefär samma som din kille. Spidde var också en stor och muskulöst byggd katt.

/Elisa

S*Cupcakes
11/27/13, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Gurkan förstår inte alls vad du försöker säga Sandra..
Andra vändan han är fertil så är han iaf i lagomt hull. Men jag har iofs aldrig haft problem med katter som varit överviktiga eller underviktiga. Det jag löst begynnande överviktighet med är motion. Vi köpte en Da Bird och jagade den i hela trädgården, såg till att aktivera ordentligt.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

lynxlo
11/27/13, 12:55 PM
#13

Gurkan är grymt fin!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Lejdet
11/27/13, 1:01 PM
#14

Jag ger mina katter allt sorts kött. Vilt, lamm, kanin, fågel men undviker nöt och gris. De får både hela kycklingar, möss, kaninskrov, kycklinghalsar osv. och så självklart lever och hjärtan.

Lejdet
11/27/13, 1:04 PM
#15

#12 mina katter har fri tillgång till utevistelse i rastgård samt 100 kvm att springa runt på inne. Dessutom leker Solomon väldigt mycket med kattungarna. Så motion får han.

AngelsCo
11/27/13, 2:17 PM
#16

#12 Jag tror iof att Gurkans rundör berodde på att vi hade kattungar under hela hans fertila karriär här… = torrfoder av fetare slag = alla katter utom Caila blev runda. Även Tanten, som inte ens har tänder.

Torrfoder är helt värdelöst ur viktsynpunkt, i varje fall om katterna är av det rundare slaget. Jag har torrfoder eftersom jag annars måste hantera en inte helt nöjd Nessa, som tycker att blötmat är slemmigt och äckligt. Så ta bort torrfodret.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Missannas
11/27/13, 4:22 PM
#17

#6 Nöt och lamm är betydligt fetare än fågel.

Ja, det bästa du kan göra är att plocka bort torrfodret. Mina katter hade rullat fram om de fått äta torrfoder, de blir knubbisar direkt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
11/27/13, 11:04 PM
#18

#TS, kolla, jag hittade en bild på din Solomon online:

bit.ly/1gjsyvq

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mezzoluces
11/28/13, 12:34 AM
#19

#18 ha ha bäääst!!!! 😂

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

yve2
11/28/13, 8:27 AM
#20

Min Neo väger ju ca 6 kg och hade som "liten" samma kroppsform din Solomon men när han blev "vuxen" fick han den normala smäckra kropp som våra katter ska ha Han har aldrig bantas, tror det är babyhull

It's a cat's world… adjust! :)

Annons:
Lejonhjarta
11/28/13, 1:00 PM
#21

Jösses, det var en rejäl kille du skaffat dig!! 😃❤️

Lejdet
11/28/13, 3:49 PM
#22

#18 underbart ;-)

Upp till toppen
Annons: