Annons:
Etiketthälsa
Läst 2220 ggr
[lucii]
11/24/13, 4:16 PM

Försäkring och avel

Jag har för nuvarande folksam och funderar om jag ska försäkra min blivande siames i folksam sen eller om jag ska välja något annat. 

Vad har ni? vad ska man tänka på när man ska försäkra en blivande avelshona?

Annons:
AngelsCo
11/24/13, 11:12 PM
#1

Jämför vilkor och vad det kostar. Tänk också på att olika bolag ser olika på vad som är "dolt fel" och vad som är utvecklat senare,

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lucii]
11/25/13, 11:43 AM
#2

Jag väljer mellan if och folksam just nu.

If:

Utökat skydd vid kejsarsnitt. Två kejsarsnitt ersätts.

Valbar tilläggsförsäkring. Du får 100 % av marknadsvärdet eller högst hela livförsäkringsbeloppet om din katt är försäkrad som avelskatt och förlorar sin förmåga till fortplantning. Tas katten ur avel på grund av HCM om föräldradjuren är testade negativt lämnas ersättning enligt gällande villkor.

folksam:

Försäkringen ersätter veterinärvårdskostnader för högst ett kejsarsnitt och för att du ska få ersättning för kattpest eller kattsnuva ska katten vaccineras enligt gällande bestämmelser.

Försäkringen ger dig ett bra skydd om dolda fel upptäcks på en kattunge som du har sålt. Den gäller tills katten uppnår 39 månaders ålder.

 om en kattunge behöver veterinärvård på grund av ett dolt fel, betalar vi kostnaderna

skulle det vara så illa att en kattunge dör eller måste avlivas på grund av ett dolt fel, betalar vi lika mycket som om du skulle ha sålt kattungen

- - - - 

I övrigt är det ingen större skillnad vad jag kan se i alla fall.

Men en sak jag funderar på. Det går inte att försäkra en kattunge innan 6 veckor. vad gör man om något händer innan dess som måste akut opereras eller så? 

Oj vad detta var svårt!

Mezzoluces
11/25/13, 12:03 PM
#3

Tyvärr inte många vet som gör något med kattungar under 6 v.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Zandrinos
11/25/13, 1:15 PM
#4

Kattungar under 6v. går på katt-mammans försäkring. Så är det i alla på Folksam.

AngelsCo
11/25/13, 2:01 PM
#5

Problem kan uppstå om du flyttar över din avkomma till valfritt bolag och katten blir sjuk. Har pratat med folk som försäkrade in sin i folksam trots att uppfödaren hade agria. När katten dog av FIP ansåg folksam att det var "dolt fel". Agria tillbakavisade och sa att det borde gå på kattens veterinär- och livförsäkring.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Zandrinos
11/26/13, 8:13 AM
#6

När jag senast köpte en katt försäkrad i annat bolag, väntade jag tre år innan jag flyttade den till mitt bolag.

Annons:
Lejonhjarta
11/26/13, 10:58 AM
#7

Bra att veta så man kan föra fram detta till kattungeköparna!

[lucii]
11/27/13, 10:46 AM
#8

Någon här som har if eller folksam och kan berätta vad ni tycker? 😉

kalindas
11/27/13, 1:12 PM
#9

Har ingen av dem. Men IF betalar väl om katten får FORL? Fast de är även dyrare. Har Optimal själv och när jag avlade hade jag Agria.

/Elisa

[ElisabethYL]
11/27/13, 1:36 PM
#10

Har IF på hem- bil- och olycksfallsförsäkringarna (ej kattförsäkringen)

Skadehanteringen de har har de skött klockrent när jag har lagt in skadeanmälningar. Snabb och smidig återbetalning när jag av olika anledningar fått fremien justerad (av någon konstig anledning har den bara ändrats så den blivit billigare)

Är helnöjd, men gillar inte att de sänker maxersättningen när katten blir för gammal. Får se sen vad premien hos Agria kommer kosta nästa år, för blir det för dyrt flyttar jag över katterna till IF ändå 🙂

[lucii]
11/29/13, 1:37 PM
#11

Jag har folksam på tanterna och personförsäkring. Men det står inte så mycket om försäkring kring avel tycker jag. 

Än så länge är det ingen brådska men känns ju ändå bra att vara förberedd och ha läst på lite.

SweetWishes
12/3/13, 8:50 PM
#12

jag har if och det fungerar toppen :)

[lucii]
12/4/13, 12:33 PM
#13

#12 Låter bra 🙂Får jag fråga vad det kostar?

Annons:
alltidsiames
12/5/13, 6:57 AM
#14

Jag har IF för att man kan träffa dem på massor av mässor och utställningar och dom är så serviceminded och kramgoa!

S*Cupcakes
12/5/13, 9:14 AM
#15

Jag har haft Agria i alla år men bytte nyligen till Optimal. Mkt bättre pris och villkor.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
12/5/13, 9:22 AM
#16

#15
Gjort samma. Sparade nästan 200 kr månaden. 🙂

/Elisa

S*Cupcakes
12/5/13, 9:57 AM
#17

#15 Jag sparar ännu mer. Mer än hälften per år.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
12/5/13, 1:38 PM
#18

#17
Jo,d et blir ca hälften per år, då jag betalade omkring 400 i månaden innan. 🙂
Skulle flyttat hunden också, men han fick massa fysiska problem så han fick hänga kvar på Agria.
Betalar nästan 3000 kr per år på honom och det hade blivit 1700 med Optimal.

/Elisa

[lucii]
12/5/13, 2:57 PM
#19

Hur länge man ska vänta innan byte är ju svårt beslut.. Hmmmm.

Spotless
12/5/13, 6:48 PM
#20

Har haft AGRIA i alla år, men bytte för en tid sedan till Optimal.

Annons:
Mezzoluces
12/5/13, 10:03 PM
#21

Jag vågar typ inte byta bolag, det finns alldeles för många fallgropar

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Lejonhjarta
12/6/13, 2:32 AM
#22

Optimal, är det något nytt? Har inte hört om dom innan. Har Folksam numera på både katter å hund. Skulle vilja ha över hästarna åxå men 2 av dom är för gamla för att flyttas över. 😔

kalindas
12/6/13, 9:25 AM
#23

#22
Jo, Optimal är ganska nytt.

/Elisa

alltidsiames
12/7/13, 2:23 PM
#24

#14 nu skrattar jag ihjäl mig. Jag har fan inte IF. Jag måste ha fått hjärnsläpp. Jag har Agria men anledningarna är rätt iallafall.

Upp till toppen
Annons: