Annons:
Etikettkattprat
Läst 975 ggr
[yellowriver]
11/20/13, 6:09 AM

Lite uppdatering om Tritrichomona hos Qjou´z...

Igår fick jag svar från inlämnade tester på

S* Coral Reef´s Q = Träckprov positivt samt parasit i päls positivt

SE* Qjou´z Arizona = Träckprov negativt - parasit i pälsen positivt

SE* Qjou´z Bumble Bee Little (Humlan) = Träckprov negativt - parasit i pälsen positivt

SE* Qjou´z Chestnut = Träckprov negativt - parasit i pälsen negativt

Negativa katter är separerade från otestade och positiva

Parasiten överlever cirka 1 timma utanför värddjuret och avföring enligt veterinär hos SVA och min veterinär

Kvar att testa är S* Coral Reef´s Hugo Boss och S* Coral Reef´s Melody samt skall CeCe nu testas om

Annons:
kalindas
11/20/13, 9:13 AM
#1

Lycka till med fortsatt behandling! 🙂

/Elisa

[yellowriver]
11/20/13, 9:42 AM
#2

#1, Tack 🙂

Spotless
11/20/13, 3:42 PM
#3

En fråga, räknas de med parasiter i pälsen som positiva? Vad jag förstår så är det ganska nyligen de har börjat undersöka förekomsten av parasiter i päls, mungipa, tassar etc. 

Överlevnadstiden utanför katten är en timme i luft, men parasiten kan överleva flera dagar i blöt avföring.

[yellowriver]
11/20/13, 8:15 PM
#4

Nej det räknas inte som affekterad om den bara har det i pälsen, men om man har en som är affekterad med på utställning och domaren tar i den och sedan i nästa kan d kanske inte vara så bra…då dem slickar sig och får parasiten i pälsen finns den där om igen… Så risken att få TF på utställning kanske är större än vi trott

Spotless
11/20/13, 9:11 PM
#5

#4 Ja, det gäller ju även katter som inte ställs ut. Det var därför jag undrade hur man såg på det. Man får ett provsvar som är negativt men vad är det som säger att katter med parasiter i pälsen inte slickar i sig dem och blir smittade igen?

[yellowriver]
11/20/13, 9:23 PM
#6

Ja det kanske är så att vi måste börja testa mer…har man ett fritt kstteri ärvd lungt, men man kan ju få smitta från utställning…bada kstterna när man kommer hem och hålla dem isolerade ngr timmar? Torka av dem efter att d varit hos domaren? Eller så är vi för hysteriska i detta. ..finns mycket att diskutera kring detta…för hur gör vi?

Annons:
kalindas
11/20/13, 9:31 PM
#7

#6
Har du kollat med SVA om de vet om parasiten i pälsen försvinner efter ett bad? Eller om man bör använda nåt speciellt Schampo?
När jag trodde katterna hade ringorm här, så doppade jag stackars Smilla i Vircon, för de ska döda svamp sägs det. ☺️

/Elisa

Spotless
11/20/13, 10:16 PM
#8

#6 Mina katter åker in i duschen efter utställning. Har dock aldrig torkat av dem efter att de varit på domarbordet. Saker och ting kommer dock i ett annat läge om det är så att det inte krävs avföring för att en katt ska bli smittad av TF. Det skulle innebära att det smittar mycket lättare än vad man trott.

[yellowriver]
11/21/13, 8:07 AM
#9

Såpa, schampo, tvål är det som behövs. Fast så kanske det oxå är olika individer med olika bra immunförsvar då mina tre damer dock gått samman med affekterade katter men ändå endast har det i pälsen.

Jag kommer ha med mig så jag kan torka av mina efter dem varit på domarbordet…för säkerhetsskull 😉

[yellowriver]
11/27/13, 2:05 PM
#10

Då var dem sista två katterna testade för TF S* Coral Reefs Melody är fri S* Coral Reefs Q har TF Så nu kan äntligen behandling av dem tre påbörjas…även S* Coral Reefs Hugo Boss har Parasiten men det skall vi råda bot på :D även Qjouz CeCe skall behandlas så 3 av 7 som är smittade…är bättre än grån början ;)

Upp till toppen
Annons: