Annons:
Etikettavel
Läst 1387 ggr
Wilycats
11/18/13, 6:49 PM

sys g 03 x sia n

Undrar vilka färger man kan förvänta sig av kombon : sys g 03 x SIA n? 🙂

Annons:
Lejdet
11/18/13, 7:05 PM
#1

Bruna hanar med eller utan SYS och bruna eller sköldpaddor honor med eller utan SYS

Mezzoluces
11/18/13, 7:10 PM
#2

Beroende på om föräldrarna är bärare av choklad blir det även choklad och röd hane. Är både dessutom bärare av dilution kan det även bli blått och lila

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
11/18/13, 7:56 PM
#3

Bruna och röda hanar. Bruna och brunsköldpadd honor.
Bär hanen på blått, så blir det även blåa hanar, creme hanar, blåa honor och blåsköldpadd honor.
Choklad och lila kan det också bli om inte jag har helt fel. Men då måste båda föräldrarna bära på anlaget.

Alla ungarna blir maskade, med eller utan vitt. 🙂

HÄR kan du räkna ut färgerna.
http://bluesapphire.hemsida.net/links/colorchart.htm

/Elisa

Mezzoluces
11/18/13, 9:22 PM
#4

Www.birma.se är en bra sida oxå å kolla färgkombinationer på. Under fliken avel finns färgutfall

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Spotless
11/18/13, 10:07 PM
#5

Precis som #3 säger. 🙂

Mewz
11/19/13, 9:41 AM
#6

Och värt att ha i åtanke är även att det finns stor risk för ungar med för lite vitt.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Mezzoluces
11/19/13, 12:00 PM
#7

#6 varför då?

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
11/19/13, 12:25 PM
#8

#6
Undrar också varför? Om inte SYSen har extremt lite vitt eller att det är vanligt med katter med för lite vitt i linjerna. Så ser jag ingen större risk med att ungarna skulle få för lite vitt. 🤔

För det finns en viss ärftlighets faktor i mängden vitt och hur den sätter sig. Det har jag sett både på vissa katter och när jag födde upp Holländsk kanin. Men det kan lika gärna dyka upp kattungar med mer vitt än sina föräldrar.

/Elisa

Mewz
11/19/13, 1:51 PM
#9

Är katten heterozygot vitfläck är kan den inte ge mer än en Ss-gen vidare till sina avkommor och då finns det en stor risk att den lämnar lite vitt (dvs 09) vidare ja. Visst, det kan bli korrekta 03, men det beror ju även på hur mycket vitt katten ifråga har. En chansning helt enkelt. Är katten homozygot vitfläck blir ju alla avkommor vitfläck.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Wilycats
11/20/13, 10:04 AM
#10

Tack för svar! 🙂

Det där med risk för "för lite vitt" bryr jag mig inte om. Det är ingen sjukdom eller sånt som katten själv lider av. 🙂

Det är ju bara sånt som vi människor har hittat på, alltså att för lite av nån färg är nåt negativt, för det påverkar ju som sagt inte katten på nåt sätt alls.

Wilycats
11/20/13, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

För övrigt ser mamman ut så här. 🙂

Carlitos
11/20/13, 11:18 AM
#12

hm.. kollade länken #3 vad sätter jag på Vilda då.. kanel?

Spotless
11/20/13, 11:44 AM
#13

#12 För att få kanel i en kull så måste båda föräldrarna bär på det. Du kan bocka för choklad i ett sådant här schema och ta med i beräkningen att du kan få kanel om båda föräldrarna bär anlaget, fawn är också möjligt om de bär på kanel och dilution.

Annons:
Carlitos
11/20/13, 2:40 PM
#14

Tack #13 det stämmer båda föräldrar måste bära på kanel… då får jag köra Vilda som choklad i systemet 😉

Upp till toppen
Annons: