Annons:
Etikettfoder
Läst 2765 ggr
FrökenKatt
11/17/13, 5:21 PM

Foder till dräktig katt

Hej! Min lilla sötnos är, förhoppningsvis, dräktig och jag har läst att det är bra att ge dem kattungefoder under dräktigheten. På animail hittade jag ett foder som heter Ontario Cat Kitten, och sammansättningen verkar bra, och priset ännu bättre. 

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av det fodret, det är ju inte så skoj att köpa hem 10 kg och så vill katten inte röra det.

Vilka foder brukar ni använda till era honor när de är dräktiga/digivande?

Annons:
Missannas
11/17/13, 5:47 PM
#1

Känner inte till fodret, tycker du att det verkar bra så finns det väl en mindre förpackning att beställla hem? Kanske kan du tom. få en liten provpåse.

Jag ger mycket Barf men även Bozita, rå äggula och lite smetana. JWB kitten torrfoder ställer vi fram i undantagsfall om vi är borta länge över dagen. 

Lycka till med dina avelsplaner och kommande kull 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

lynxlo
11/17/13, 6:02 PM
#2

Håller tummarna för fina Fröken Katt! På uppfödarkurs idag fick vi lära oss att det går bra med kartungefoder till dräktiga och digivande honor, det skulle vara ungefär likvärdigt i näringsinnehåll som foder för dräktiga honor. Finns fler kattungefoder än dräktighetsfoder att välja på, större utbud blötmat. Mycket lycka till!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
11/17/13, 6:06 PM
#3

Min förra avelshona kom alltid ut i köket och tiggde smör när hon var dräktig. Aldrig annars.

kalindas
11/17/13, 6:23 PM
#4

Ge fri tillgång till torrfoder oavsett sort. 
Kattungefoder kan du ge, både till de som är dräktiga eller inte dräktiga. Mina får kattungefoder och de är kastrater. 

Otario så väl ut att vara ett ok, foder. Lite mycket fisk bara och majs är väldigt mycket socker i.

Man ska inte övergöda sin dräktiga katt. Men vara noga med att hon håller hullet. Så börjar hon magra av trots fri tillgång på mat, så får du ge henne lite extra fett och protein.

/Elisa

FrökenKatt
11/17/13, 7:08 PM
#5

#1 #2 tack så mycket! :) Jag hoppas att hon är dräktig, är bara på dag 6, men jag är så exalterad :D

#4 Detta är innehållsförteckningen till Ontario som jag hittade: 

Kyckling och biprodukter av kyckling (minst 35%), majs, ris, kycklingfett, hydrolyserat kycklingprotein, torkade äpplen, bryggerijäst, laxolja, hydrolyserad kycklinglever.

Den enda fiskprodukt jag kan se är laxoljan, men ja, det kanske är för mycket majs, det står ingen procentsats på det. 
Just nu blandar jag hennes vanliga foder med royal canins mother and babycat, men jag har bara en liten påse, och det är väldigt dyr…

kalindas
11/17/13, 7:37 PM
#6

#5
Tittade nog på den med lax innehåll. Kollade inte om det fanns olika sorter. 😞
Men det är som sagt ett OK foder, så köp du det och välj kattungematen.  🙂
RC är inte bättre än detta, snarare sämre.

/Elisa

Annons:
FrökenKatt
11/17/13, 7:58 PM
#7

#5 Tack för hjälpen :)

Kan tillägga att hon får ganska mycket kladdmat, främst mjau, till frukost och kvällsmat och däremellan får hon äta torrisar om hon är hungrig.

Jag hoppas att hon kommer gilla fodret :)

Jossefina
11/17/13, 9:44 PM
#8

hihi!

FrökenKatt
11/17/13, 10:19 PM
#9

#8 Har Simon kommit över saknaden av Fröken Katt än? De var ju så söta ihop! :)

Jossefina
11/18/13, 2:45 PM
#10

#9 åh, han saknar henne allt litegrann..

Mezzoluces
11/18/13, 5:16 PM
#11

Om det inte står att det är ekologisk majs hade jag nog inte köpt det. De flesta länder köper sin majs från USA och där är den genmanipulerad vilket betyder = giftigt för katter!

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

FrökenKatt
11/18/13, 6:10 PM
#12

#11 Oj! Det visste jag inte, vad läskigt! :S Varför måste det vara så svårt att få tag på BRA foder? :(

Upp till toppen
Annons: