Annons:
Etikettkattprat
Läst 1013 ggr
annzoo
11/16/13, 2:07 PM

ev sällskap till en speciell siames

Mamma har funderat lite smått att ev skaffa ett sällskap till hennes lite speciells siames. Hon är som en igel på mamma och följer henne överallt, pratar högt och mkt, är extremt skvätten och mina katter går inte ihop med henne sedan hon blev vuxen mest troligt pga flera incidenter som bla siamesen orsakade. De tål inte ens att se varandra.

Om mamma skaffar en till katt så måste det bli en från kat 4 då de kanske mer är lika till sättet. Jag har hört många säga att siameser trivs bäst med dem i samma ras. Jag tror en trygg kattunge skulle bli det bästa sällskapet och kommer vara noga i valet av kattunge men är det bäst att introducera den ev katten i min kattgrupp först och sedan till siamesen? eller kommer det bli förvirrande..

Inget ännu är bestämt utan mamma är bara i funderingsstadiet.

Annons:
Lejonhjarta
11/16/13, 3:52 PM
#1

Skulle jag sålt och du förklarar detta för mig vid köper så skulle jag sagt till er att inte blanda in din kattgrupp i det hela!! Tror aldrig d kommer fungera igen mellan dom och att förvirra den stackars kattungen sim blir uppryckt från dess miljö hos uppfödaren för att sen ryckas upp igen skulle jag absolut inte rekommendera! Lycka till med att ge mammas katt ett sällskap, jag tror verkligen hon kan behöva det. Dom har det så härligt ihop dessa kat4or. ❤️😊

kalindas
11/16/13, 4:19 PM
#2

Säger som #1
Köp gärna en kompis till din mammas katt. Men blanda inte in den i din kattgrupp. Det är stressande för djuret och risken är att din mammas katt kommer hata kattungen om den luktar fel.
Så skaffa en kompis till din mammas Siames, men ha kattgrupperna åtskilda alltid!

/Elisa

AngelsCo
11/16/13, 9:31 PM
#3

Köp en kattunge till din mammas katt, och kastrera gärna innan eventuell rang kan bli ett problem. Introducera inte kattungen till din grupp, det finns inga fördelar med det. Jag har en oriental som alltid varit lite speciell och mobbat andra katter, och jag kan inte introducera vuxna här. Jag måste köpa kattungar. Jag har försökt ta in en lite större katt och det slutar med en matte i tårar, en strykrädd katt som får flytta till någon annan vars kattgrupp är mindre muppig och en Tantkatt som inte förstod vad matte höll på med. Men kattungar är inga problem. Inte ens när de växer upp och blir odrägliga fertila hanar… Med det sagt kan jag också säga att hon är en bättre katt när hon har kompisar. Lättare att ha med att göra, inte en igel. Hon är med och trevlig och social, men mer avslappnad och glad, liksom. Så jag rekommenderar verkligen en kompis till din mammas siames.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

annzoo
11/17/13, 1:37 AM
#4

#1 Det är synd att de inte riktigt fungerar ihop längre och varför jag undrade ang att introducera den ev nya katten till min kattgrupp var att de kanske skulle underlätta då jag besöker min mamma. Känns mindre bra att behöva stänga in en kattunge i samma rum som siamesen om de inte blivit vänner, vilket kan ibland ta lång tid. Då jag besöker min mamma turas mina honor och siamesen att vara instängda då de inte tål varandra. Om honorna är instängda i "mitt" rum har siamesen resten av villan att röra sig på och är mina honor lös i huset är siamesen instängd i mammas sovrum.

#3 min hanen var hennes bästa vän och själafrände i flera månader och följde han hack i häl,  sen blev han för könsmogen och ville mer än bara kela. :( Så jag förstår vad sällskap gör för katten men då siamesen bor hos mamma har jag heller inte kunnat tvinga henne till en ny katt utan att hon beslutat för det själv. Det var ju inte meningen att hon skulle bli ägare till denna katt öht.

Vi har ju lite krav på den ev nya katten men som det ser ut just nu är det ingen som är tänkt för avel men dock till utställning.

Lejonhjarta
11/17/13, 1:56 AM
#5

#4 Att introducera en kattunge till din mors hona bör, skriver bör, inte vara ett allt för stor grej. Har sålt iväg våra 7 kattungar nu och där det tog längst tid innan dom sov å lekte ihop tog det nästan 6 dygn… I nått fall mellan 1-2 dygn. Om det nu är så att du har med dina katter till din mor och dom turas om med att dela på huset så undvik att besöka din mor på ett tag tills dom är vänner och kan lämnas i rum utan att det uppstår problem. Låt det dröja ett tag då det kan vara känsligt att det kommer in dina katters doft i huset när det är en relation som startas och inte behöver några störningsmoment att det luktar andra katter i huset.

annzoo
11/17/13, 2:23 AM
#6

#5 Ett störningsmoment som inte går att undvika är nog hunden. Så även om de blivit vänner måste den nya katten vänja sig vid hunden (som även har mina katters dofter) för att göra det mer komplicerat. Kanske gör jag det krångligare än vad de skulle bli.

Är kat 4 katter känsligare än andra raser? Då jag får hit en hona som besöker min hane så bryr de övriga katterna sig föga.

Annons:
Lejonhjarta
11/17/13, 2:34 AM
#7

#6 Hmm… Hunden har du inte nämnt något om som jag sett. Men säger din mors katt om din hund?

annzoo
11/17/13, 2:51 AM
#8

#7 glömde nog skriva de då jag var mer inne på att skaffa sällskap till mammas siames😞Siamesen och hunden fungerar bra ihop.

kalindas
11/17/13, 9:25 AM
#9

Är hunden kattvan brukar det sällan vara ett problem. 
Ja, Siameser är känsligare än andra katter när det gäller revis och kontroll.

/Elisa

Lejonhjarta
11/17/13, 11:13 AM
#10

#8 Ja precis som Kalindas skriver så är den vuxna katten ok med hunden så spelar nog inte det någon roll. Har själv nyss introducerat en hund i familjen. Nog minsta problemet. 🙂

Upp till toppen
Annons: