Annons:
Etikettavel
Läst 4035 ggr
kalindas
11/15/13, 8:54 AM

Ang. kattfödslar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket hjälper ni till när en katthona får kattungar?
Sitter ni jämte och håller tass, men låter honan sköta allt själv? Eller är ni mer aktiva och fixar det mesta innan honan får sin bebis?

Själv är jag kontrollfreak som bara måste kolla genom bebisen direkt!
Hjälper till att hålla emot och ev. dra om det går trögt. Sen ihop med mamman, av med fostersäcken. Sen peang på navelsträngen, klipper av. Tar upp ungen och antingen slungar milt eller använder slemsug.
Efter jag gnuggat bebisen lite extra så får mamman den.
Vet såklart att jag utan problem borde kunna lämna bebisen till mamman, men tycker denna metod känns tryggare. Då jag snabbt får rent dem i näsa och svalg och får igång blodcirkulationen. 
Katterna verkar nöjda och till freds de också. 🙂

/Elisa

Annons:
Lejdet
11/15/13, 9:11 AM
#1

Jag som ju har jobbat med människoförlossningar i många år och sett över tusen barn komma till världen har ganska mycket is i magen och låter katt mamman sköta det mesta själv. Men självklart håller jag tass hela tiden och ingriper om det behövs.

carinbrack
11/15/13, 10:04 AM
#2

Men vem är det på bilden? Vilken SÖTNOS! jag älskar svartvita orientaler med mustasch!

kalindas
11/15/13, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2
Det är Ellie (Kalindas Ellionora) 🙂

/Elisa

Spotless
11/15/13, 11:29 AM
#4

Jag gör ungefär som du TS. Är också kontrollfreak. Mamman och jag hjälps åt med fosterhinnorna, jag navlar av, använder dock bara fingrarna ingen sax, torkar ungarna torra och ser till att få bort slem. Fick lära mig det av min mentor när jag började föda upp dalmatiner och har fortsatt så med katterna också. Mina hundar har varit nöjda med den här hjälpen och det är katterna också och jag får en chans att snabbt kolla igenom ungen innan jag lägger tillbaka den till mamma katt.

cillaroten
11/15/13, 11:33 AM
#5

Jag är där genom hela födseln. Håller koll på tiden,vikter,matar mamma katt med energi,kärlek och trygghet! Ja,håller tass helt enkelt ❤️ Men jag lägger mig inte i,inte alls,OM det inte behövs!! Då gör man självklart allt i sin makt för att underlätta för mamman.

MissMaven
11/15/13, 11:43 AM
#6

Jag gör ungefär som #TS och #4. Både min man och jag brukar sitta hos kattmamma och hjälpa till med allt.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Mezzoluces
11/15/13, 8:21 PM
#7

Jag sitter med och öppnar fostersäcken för att kolla att ungen lever, sedan får mammorna göra allt själv. Ibland hjälper jag till navla av om det behövs. Går det väldigt fort mellan kattungarna hjälper jag till att gnugga och hålla värmen på de små. Mamman får lov att äta en eller två moderkakor resten tar jag bort för att undvika diarré. Lägger nya torra handdukar under mellan varje födsel och när det är färdigt gör jag en helt ny varm bädd. När alla har diat och mamman återhämtat sig lite, väger jag, märker upp och kontrollerar kön på dem :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Spotless
11/15/13, 8:36 PM
#8

#7 Se inte det här som kritik nu, jag är bara nyfiken. Varför väger du dem inte innan de har ätit? Jag vill ha en födselvikt på mina och väger dem innan jag lägger tillbaka dem.

Mezzoluces
11/15/13, 9:50 PM
#9

För mig är födelsevikten ointressant, jag vill bara veta att kattungarna går upp i vikt.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
11/15/13, 10:04 PM
#10

Jag kommer ärligt inte ihåg när jag vägde mina. 🤔
Var nog lite olika. Men oftast innan de började dia tror jag.

/Elisa

MissMaven
11/15/13, 10:12 PM
#11

Vi väger dem innan de börjar dia och sedan 2ggr per dag första veckan, sedan en gång per dag i ett par veckor, därefter en gång per vecka. Men det viktigaste är att de är pigga och runda och verkar må bra.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
11/15/13, 11:08 PM
#12

Jag gör ungefär som du TS, kollar även i munnen på dem. När det kommer till vägning så gör jag precis som #11, för mig är det viktigt att veta vad de väger när de föds och innan de börjar dia för att avgöra hur mycket de har gått upp och om allt funkar som det ska.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
11/16/13, 1:51 AM
#13

Med Yatzy och Caila väger jag och mäter och hjälper till. Nessa blir mer störd än hjälpt. Nu sist vägde jag dem knappt. Helst vill jag väga och pilla men det beror på honan. Tidigare kullar har vi exakta kurvor på. I excel… Men som sagt, alla honor vill inte ha hjälpen och klarar de det själva så är ju det bättre än att jag är där och pillar. Jag har en del is i magen, men inte hur mycket som helst. Jag har nog en märklig approach eftersom jag faktiskt inte bryr mig om kön, utan prioriterar att väga, kolla efter gomspalt och bråck medan bebisen börjar tokskrika och mamman kommer och kidnappar ungen… /luttrad_honkattägare

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Attacks
11/16/13, 12:13 PM
#14

Jeg gjør som # 5 - er tilstede, men gjør minst mulig hvis det ikke er nødvendig. Jeg mener det er en del av det en kattemamma skal gjennom ,at dem skal få bruke sine naturlige instinkter :-) Men så klart kommer dem i raskt tempo, så hjelper jeg til der mammakatt normalt ville gjort jobben. Da kan jeg avnavle og tørke dem litt.

Vekt og rask sjekk at katten virker sunn og frisk med sjekk i gane,at alle lemmer er der,buken i orden osv, så får mammakatt bebisen sin.

Så jeg hører til dem som plukker minst mulig på dem. Men ingen kattemødre er like, ingen fødsler er like.

Siste fødsel vi hadde her, så nærmest "løp" kattungene rundt på dynen i sengen så fort dem av avnavlet  - ekstremt aktive sterke. Så da var kattemor veldig glad for å slippe å ha øyner i nakken til det var vel overstått 🙂Da måtte jeg hjelpe til med avnavlingen for kattene poppet ut som raketter. Der var ikke tid till å spise morkaker,ingenting.  De 2 siste hadde hun tid til selv fra A til Å, for dem kom 2 timer senere enn de første, og da var der tid i massevis - og visst var hun flink.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

carinbrack
11/16/13, 4:38 PM
#15

Ellie

Upp till toppen
Annons: