Annons:
Etikettkattprat
Läst 2794 ggr
sofiepalsson
11/13/13, 6:35 PM

Ylle tuggare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vår lilla rödspottade oriental hane (1år gammal) har börjat äta tyg. När vi hämtade honom, hade han ett rep som leksak som han gärna tuggade på men ej åt. Leksaken blev senare kastad då det inte var så mycket ha kvar, så började han äta upp alla persiensnören i lägenheten. Det ledde vidare till leksaker i tyg som möss som han gärna tuggade i sig så några leksaker av tyg kan vi inte ha längre. Nu har det eskalerat till tröjor. Känns så tråkigt när ens kläder måste kastas, och han vet mycket väl att han inte får. Kan även meddela att han har 3 kamrater hemma också, en oriental hona på 2 år, en norsk skogkatt på 5, och en huskatt på 4. Han är egentligen jättelugn (förutom när det är matdags) och hur mysig som helst. Vi kastrerade honom och hoppades på att problemen skulle minskas men som sagt har det bara eskalerat. Vi har laserpennor som vi försöker aktivera dom med, samt ett jätteklösträd med rep. 

Vi bor bara i en tvåa och att stänga sovrummet skulle ge dom för lite utrymme. Vad kan det handla om, för han har inga problem med de andra. Om det handlar om understimulans, har ni då några tips på andra leksaker som de kan aktivera sig själva med? Både jag och min man är borta stora delar av dagarna.

Värt att nämna också var att vi ej köpte honom från uppfödare, utan som omplacering.

Annons:
kalindas
11/13/13, 6:48 PM
#1

Är tyvärr väldigt vanligt problem på dessa raser. 😕

Jag har en dam som äter plastpåsar. 🤪

Det du kan prova är att först kolla hur hans tänder och tandkött ser ut. Är han röd i tandköttet så testa att borsta tänderna på honom och ser om tuggandet minskar. Har de en inflammation så kliar det ju i tandköttet.
Du kan även prova att se om han tycker om råa kycklingvingar, då kan det hända att han får sitt tugg-behov stillat.

Detta är ofta stressrelaterat och så är det svårare att få bort det helt. Men ovanstående saker kan hjälpa.
Prova även att köpa Feliway och sätta i el-uttaget, köp även spray och spraya på ställen ni inte vill han ska tugga.

Man kan ibland medicinera bort det, med någon typ av prozac till katt. Men det känns ju lite som sista utvägen.

/Elisa

Lejonhjarta
11/13/13, 9:17 PM
#2

Alt skaffa lite olika matlabyrinter eller mataktiveringsställen så han inte får maten serverad utan måste lägga energin på att jobba sig till maten så han inte har tid att hitta på massa andra dumheter som att käka tyg etc… Mina får ofta maten å godiset i aktiveringsbollar. Alt skolåda som ja gjort hål i på sidor å uppe så dom får peta å fiska upp maten. Finns massor av olika såna tips du kan få om det fungerar.

MissMaven
11/13/13, 10:55 PM
#3

Beteendet heter pica och är inte helt ovanligt hos katter, speciellt hos siameser och orientaler.

Här finns det en länk om det: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/min-katt-biter-pa-klader

Om du googlar på pica finns det en hel del som man kan läsa om. Det brukar gå att få under kontroll. 

Jag skulle försöka med Feliway, Zylkene, aktivering och allt som andra tipsat om. Också med tuggmat och framför allt med att försöka hitta ett hälsosamt alternativ till det som katten brukar vilja tugga.

Jag hoppas att ni hittar ett sätt att lösa det!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

sofiepalsson
11/14/13, 1:07 AM
#4

Tack för alla snabba svar, vi tänker köra på feliway spray och spraya där är och tuggar.

Vi ger dom BARF två gånger om dagen med stora bitar och blötmat på kvällen. Sedan har vi börjat gömma godis ibland och då blir det spurt i benen på allihopa! Sen det där med kycklingvingar har vi tänkt på länge, blir att köpa ett gäng. 

Får återkomma med resultat :)

Lejonhjarta
11/14/13, 1:21 AM
#5

Om ni BARFar och använder köttfärs el liknade så kan ni ta och trycka in köttfärsen i ett tömt märgben eller i en hundleksak som heter King-Kong. Lägg sen det i frysen och ge dom fryst så får dom jobba med att slicka ut detta. Fick tipset av en veterinärassistent som var å föreläste om aktivering etc av katter. Hon hade själv "långnäsor". 🙂

Maria Gräddnos
11/14/13, 10:21 AM
#6

Fryst……..? Stackarna 😃 Ser mig själv sitta utsvulten och försöka karva ur en hamburgare intryckt i ett stålrör…..  Hihi….   Fast allvarligt ett bra tips…..

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

Annons:
berthagenn
11/14/13, 10:24 AM
#7

Bra tips nummer 5 :-=)

Garmabias
11/14/13, 12:31 PM
#8

Hej Sofie. Kanske kunde det även fungera med torkad kyckling. Finns i djuraffären ev. på hundavdelningen. Sedan kan det även fungera med små tuggben något uppblötta för små hundar. Lycka till!

Passar såklart på att skicka en nospuss till Pinje😃

Lejonhjarta
11/14/13, 1:33 PM
#9

#6 och #7 Frysta hamburgare, mums… 😃

Var för något år sedan på Royal canin semenarium där en dansk vet.ass. berättade (på engelska tack o lov) om aktivering av våra katter tex. Sååå mkt bra grejer å tips!!! Använder många av dom och har ännu fler i bakhuvudet! Bara begränsningarna i fantasin som sätter stopp sa hon! Våra katter får allt serverat. En "normal" katt jagar mestadels av sin vakna tid, våra har tid över att hitta på jäkelskap… Låt dom jobba för maten var hennes tips, och det får mina göra regelbundet.

lynxlo
11/14/13, 2:54 PM
#10

Hej Sofie och alla ni som skrivit i tråden. Vilka bra tips! Vi har liknande besvär av och till hemma hos oss, och har också haft det med tidigare orientaler tråkigt nog. Lejonhjärta, jag skulle jättegärna höra fler mataktiveringstips om du har på lager! Har funderat massor på detta men inte hittat nåt som direkt funkar med blötmat- hade varit super om det fanns lösningar för detta! Märgben och färs låter överkomligt, och blötlagda tuggpinnar vore definitivt värt ett försök! Allt gott till er Sofie, håller tummarna för att det blir bättre med feliway och knep enligt ovan!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
11/14/13, 3:28 PM
#11

#10
Tänk bara på att många tuggpinnar till hund innehåller kemiska tillsatser. Men en bit torkat svenskt grisöra, lite uppblött kanske funkar. 🙂 Eller torkade kycklingfötter. 
http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html

(författaren till bloggen ovan, håller just nu på att utreda djupare)

/Elisa

lynxlo
11/14/13, 4:30 PM
#12

Tack Elisa! Ska läsa!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
11/14/13, 4:42 PM
#13

Mina gillade inte torkade kycklingfötter, men de gillar torkade kycklingfileer och ännu bättre torkad anka, de smakar även på grisöron. Lycka till

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Missannas
11/14/13, 4:58 PM
#14

Min oriental Molly tuggar på tyg och andra saker om hon inte får tugga sin mat eller får något annat gott att tugga på. När hon får kycklingvingar är hon inte intresserad av att tugga på saker men om vi gett henne blötmat i några dagar så börjar tuggandet. Därför får hon tuggben för hundar, grisöron och torkad kyckling eller anka, då är hon nöjd. Jag upplever inte hennes beteende som en störning eller som stressrelaterat utan bara ett sätt för henne att visa att det naturliga för henne är att tugga sin mat. Kan tillägga att hon är sex år gammal och har perfekt munstatus, har aldrig behövt fixa munnen, är helt övertygad om att det är tack vare tuggandet och är tacksam att även Honey och Cookie lärt sig att tugga på hundben och torkat kött. 

Att få bort ett beteende är mycket svårt, lättare är det att ersätta det med något annat. Så tipset att hitta ett hälsosamt alternativ genom att ge tuggmat/godis är nog det allra bästa. Ge honom något att tugga på så fort han börjar tugga på det han ska låta bli.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
11/14/13, 6:04 PM
#15

#10 Vi kanske kunde lägga som aktivitetstråd om det hela… Liljekattens var med mig där så hon kan ju fylla på med grejer som ja inte minns och sen ni andra som har tips å trix… 😊 Se vad ja kan fixa ikväll när stall å alla djur är fixade. 😊

Nebel
11/14/13, 11:37 PM
#16

#15 Bra initiativ, mycket intressant 👍!

Lejonhjarta
11/15/13, 12:37 AM
#17

Tiden tog slut ikväll men skall se om ja kan fixa lite bilder som kan illustrera lite av vad hon pratade om… Återkommer!

Nilla
11/15/13, 7:36 AM
#18

Jag har också katter som gillar plastpåsar. Två stycken närmare bestämt, så man får vara noga att inte lämna någon begärlig plast framme. 🤓

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

LottaL
11/15/13, 11:03 AM
#19

Min ena siamesdam tuggar på lite blandade material.
Råa kycklingvingar och grisknorrar ger henne utlopp för tuggandet och funkar bra hos oss.
(Japp, att plocka undan allt som gillas att tugga på samt att aktivera är också ett måste) ;)

cillaroten
11/15/13, 11:23 AM
#20

Du har fått många goda råd här! Tugg är toppen,tyvärr så har inte tillverkarna på "kattsidan" insett att katter har tänder… 😉så man får söka sig till hundsidan. Detsamma gäller leksaker!!! Har en hel del "hundleksaker" till mina katter,som dom älskar att släpa runt på och döda med jämna mellanrum 🙂

Tycker dom om rått kött,så finns det hur mycket som helst att erbjuda.

Lycka till

Annons:
Maria Gräddnos
11/15/13, 11:42 AM
#21

Nu när julgardinerna snart kommer upp blir Vår orientalherre Imse som tokig. Vävda och grova, härligt! Han sätter sig i fönstret bakom gardinerna och fram genom gardinen kommer fyra huggtänder som en grävskopa - gång på gång. Knirr-knarr, knirr-knarr.

Jag har fått någon kommentar om vilka underliga hålade mönster mina julgardiner har…… 🤪

Maria

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

lynxlo
11/15/13, 3:06 PM
#22

#17 TOPPEN!! 😃

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
11/16/13, 12:51 AM
#23

För tuggbehovet köper Let´s Bites, torkad ankbröst etc och ger dom. Köpes billigt på GeKås i Ullared. Även ett annat märke provar vi nu därifrån men minns inte vad dom heter. MKT populära kan ja lova!!

sofiepalsson
11/19/13, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Slänger in en uppdatering efter några dagar!

Jag beställare hem feliway spray samma kväll jag skrev denna tråd, fick hem den dagen efter (i fredags) och katten  tuggar INGENTING! Vi har även ställt fram några skor (han tuggade på dom med) och ingenting. Sådan befrielse att det gick så snabbt, nu ska vi bara skaffa lite olika sorters torkat kött som han får stimulera sig med!

Tack för alla superbra tips! :D

kalindas
11/19/13, 5:24 PM
#25

#24
Härligt att Feliway fungerade så bra! Fick en sådan supereffekt hos en av kattungarna jag sålde. Från att vara orolig och otrygg till somnade och kopplade av. Bara minuter efter att Feliway pluggades i! 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: