Annons:
Etikettutställning
Läst 2473 ggr
beccis
2013-11-13 00:12

Vad anser ni?

En tanke så här mitt i natten :)Tycker ni det är okej att åka på utställning om ens katter varit i kontakt med katter som har en smitta? De kanske inte har några symptom?El anser ni att alla katter som kan vara smittade ska testas först? Erfarenhet av att vissa väljer att testa och andra inte. Jag anser att man ska testa.

Annons:
AngelsCo
2013-11-13 00:25
#1

Beror helt på vilken smitta. Kan ens egna katter vara symptomfria bärare skulle jag tycka att det var oschysst och otrevligt att åka på utställning med katterna…

Handlar det om mina katter är jag alldeles för rädd om dem för att åka på utställning om det finns en liten risk att de ska bära på skit. Tänk om de är symptomfria bärare på något och så åker jag på utställning och de får med sig något annat helt orelaterat och egentligen ofarligt virus och POFF så är de jättejättesjuka… Nej tack.

Nu är mitt scenario något av en katastroftanke, men jag är otroligt rädd om mina katter och har stor respekt för sjukdomar, samtidigt som jag vet att alla drabbas förr eller senare och att det inte finns någon anledning att anklaga varandra. Däremot tycker jag inte att man ska push ones luck. Har man utsatts för potentiell smitta ska man i mitt tycke betrakta det som att man fått in smitta till motsatsen är bevisad.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
2013-11-13 01:11
#2

Vet man att ens katter varit i kontakt med katter som bär på smitta bör man testa dem först och främst för sin egen skull kan jag tycka. Sedan hoppas jag att ingen med vilje riskerar att smitta ner andra oavsett situation.

[yellowriver]
2013-11-13 06:14
#3

2#, Nu blir jag riktigt glad och lättad att ni testat fritt från TF

Det är och känns hemskt när man kan ha smittat ner annat katteri så det var gott att höra 😃

kalindas
2013-11-13 09:05
#4

Bär katten på smitta som kan smitta andra katter (luftburen) så ska man absolut inte ställa ut. Är väl nästan en självklarhet. 🙂
Sen är det lite svårare med kontaktsmitta, som t.ex. TF som inte borde smitta om man bara håller god hygien och att katten inte är lös i magen. Har katten diarré så ska den ju absolut inte vara på utställning.
Anser inte att en katt med TF och bra mage, bör orsaka någon panik från andra. För risken att han ska smitta andra katter är minimal. Plus att nästan hälften av katterna på en utställning troligtvis redan har det. 🤐
Problemet är ju att behålla hygienen mot smitta via saliv som klamydia,fiv, felv och corona på domarbordet. Undvika att katten biter i vippor eller liknade.

Liten fundering som jag har. Hur gör ni som ställer ut med katter som är dolda bärare av t.ex. mykoplasma, calici och herpes?
Där har du katter som är helt friska och även kan vara helt fria från smitta. Ska dessa katter stoppas på utställning? 
Tror ju många katter bär på dessa sjukdomar. 😮

Mina bär ju t.ex. på herpes, det vet jag ju eftersom de varit sjuka i det för fyra år sedan. Men sen har inga varit sjuka efter det.
Enda problemet jag skulle se om jag ställde ut mina är att de blir stressade och sedan sjuka hemma. Risken att smitta andra där är minimal.

/Elisa

[lisme]
2013-11-13 17:06
#5

#4 Jeg vil påstå at faren for å bli smittet av TF er like stor som å bli smittet med Corona ;) De fleste kattene med TF har normal avføring hele tiden, men de skiller ut parasitter likevel

kalindas
2013-11-13 17:09
#6

#5
Jo, det har du rätt i. Glömde att corona också är via avföring. ☺️

Men ska man stoppa både TF katter och ev. coronakatter på utställningar. Så blir det inte många katter att ställa ut. 🤔

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: