Annons:
Etikettavel
Läst 3042 ggr
SacredSouls
2013-11-04 11:13

Kolikk hjelp

 Er det noen som har erfaring med kolikk på små kattunger?

Vi har en liten jente på 9 dager som har fått konstatert kolikk hos veterinæren. Vi har fått med parafin olje hjem for å gi en dråpe 2-3 ganger i døgnet.

De første dagene klarte hun ikke suge helt riktig. Sugerefleksen satt ikke helt så hun fikk litt tillegg også. Gikk opp dårlig  (et par gram) i forhold til søsken som gikk opp mye. Men så plutselig satt sugerefleksen og hun begynte å gå opp 10 gram/ 20 gram + i døgnet og magen ble større og større jo mer hun spiste.Hun ynket seg og det virket som om hun prøvde presse innimellom.Vi hadde ikke sett henne bæsje og jeg trodde det var forstoppelse..Hun ville ikke ha pupp heller,virket slapp. Tilslutt fikk vi henne til å bæsje og da hadde hun tydelig smerter.Hun ble helt borte i lang tid.En god stund etterpå var hun i full fart igjen og alt virket normalt.Helt til i dag igjen hvor det samme skjedde.

(Var i dag morges vi var hos veterinæren ) 

Er det noe annet jeg kan prøve? Nå ligger hun oppe på varmepute.

Jeg tenkte på slike kolikk dråper man bruker til spedbarn. Er det noe man kan prøve?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
tuska
2013-11-04 14:41
#1

 Det  finns Semper droppar minns jag Rövardotters skrev mycket om, det är för gaser i magen. Sen talar många om laktulos som stimulerar tarmrörelserna.  Jag har själv inte använt mej av detta till kattungar, men tror att man kan förhindra tarminvagination med att hjälpa tarmen på traven och att man masserar lilla magen med cirkelrörelser är ju inte helt fel.

Lejonhjarta
2013-11-04 15:01
#2

Jag köpte Semperdroppar till mina efter mamman fått kejsarsnitt för flera år sedan. Och använde sådan droppar på mina 2-benta barn åxå då dom hade kolik bägge två. Funkar kanon.

kalindas
2013-11-04 17:10
#3

Laktulos har jag testat på katter och det fungerar. Det är bättre för tarmarna än paraffinolja. 
Caramel hade förstoppning när hon var väldigt liten, har för mig att hon fick Laktulos och sen extra vätska under huden för att minska förstoppningen på det viset. 
Är det gaser så se om du kan ge henne Minifom. Vet inte om katter tål det.
http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=19720825000037
Semperdroppar är säkert inte fel som extra skydd.

Försök få henne att röra sig så mycket som möjligt, massera magen, ge extra vätska. Kan nog även vara en idé att testa ett mer fiberrikt foder tillfälligt.
Även om jag normalt är emot Hills veterinärfoder så kan Hills w/d vara en idé att ge.

Hoppas den lilla blir bra!

/Elisa

Lejonhjarta
2013-11-04 17:26
#4

Tror Semperdroppar å Minifom är i stort sett samma. Använt bägge.

kalindas
2013-11-04 17:28
#5

#4
Är Semperdroppar gjorda för att lätta på gaser? Trodde mer att de var extra snälla bakterier? Fast jag kanske blandar ihop det? 😮

/Elisa

kalindas
2013-11-04 17:30
#6

Läste nu:
Semper = snälla bakterier för magen och minska surheten i magen.
Minifom = minska gasbildning

/Elisa

Annons:
MijmuPix
2013-11-04 17:33
#7

Nämen stackars liten! Jag tror också att Semperdroppar kan vara bra för en liten babymage vid kolik (undrar om inte damen på apoteket här dessutom kallade dem för "kolik-droppar"?).
På flaskan står det att man ger 5 droppar 1 gång per dag. Det är dosering för en människobebis så man kanske bör ta lite mindre till en kattungemage?

SacredSouls
2013-11-04 17:38
#8

Tusen takk alle for hjelp.❤️ Etter googling så jeg at det var litt forskjeller på disse to. Minifom er for å bryte ned luftboblene som dannes i tarmen,mens Semper er som kalindas nevner snille bakterier som skal underlette tarmens normale funksjon.

4 stk veterinærer senere har vi funnet ut at vi kan gi Minifom ( men ingen av dem hadde forsøkt det før) Hun ene var så "hyggelig" å nevne at de var oppe i kun 2 timer til tilfelle vi ville avlive.🤐

Hun lille har ikke orket å spise særlig i dag, men bæsjet noe voldsomt litt utpå dagen. Nå plutselig etter masse varme og forsiktig massage så våknet hun til og var skrubb sulten. Jeg får passe på så hun ikke spiser så mye også får vi prøve Minifom når Knut er tilbake fra Apoteket.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
2013-11-04 19:38
#9

   jag har läst hur de gör med små små hittekattungar för att få dem att bajsa, de lägger ungen med magen ner i  handflatan, står och baddar rumpan under rinnande ljummet vatten,  det ska tydligen få igång krystreflexen. Ibland kanske det inte räcker med en liten tuss att badda och dutta med.  Värt att försöka om du tycker ungen har svårt att trycka ut det som ska ut.  ja dessa små bebisar som ska strula.

kalindas
2013-11-04 20:03
#10

#8
Jag hoppas ni får igång henne att äta. Det är svårt, men bra att höra att hon bajsat!

Caramel gav jag även Microlax, men då hade hon förstoppning. Caramel var ca 5 veckor då hon blev sjuk.

Smilla hade ju även hon något liknade då hon var ca 11-12 veckor och jag fick hem henne. Magen svullnade upp och det var fullt med gaser i den. Hon utvecklade ju även leverförfettning pga. att hon inte fick i sig mat ordentiligt. Det som satte i gång magen på henne var vätskeersättning under huden blandat med B-vitamin. Detta ökade hennes aptit och hon började äta. Sen återhämtade hon sig väldigt snabbt.

Så försök få i den lilla näring, även om det bara är några klickar med a/d eller recovery. För matvägrar hon för länge och hon får leverförfettning, så kan det gå väldigt fort utför…

/Elisa

kalindas
2013-11-04 20:06
#11

Såg att hon bara var 9 dagar, då kan det vara svårt att ge Microlax och har för mig att man ska vara försiktig med a/d mat på en sådan liten. 😮
Men kanske det kan hjälpa att ge lite extra druvsocker i vatten, utöver mjölken? Eller prova att lägga lite druvsocker på tungan och se om det ökar sugreflexen.

/Elisa

lynxlo
2013-11-04 20:31
#12

Håller tummarna och hoppas det kommer att lätta med minifom! Stort lycka till med den lilla i kväll! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2013-11-04 22:08
#13

 Tusen takk alle. Hun har gudskjelov ikke forstoppelse. All luften kommer av at hun har spist alt for mye rett og slett. For mye og for fort i forhold til hva hun gjorde de første dagene. ( ifølge veterinæren)

Nå ligger hun veldig fornøyd og har spist litt hos mamman. Kvikk og rask igjen og sa ingenting da Sookie vasket henne bak. Håper vi har fått vekk det verste nå. Man lærer jo alltid noe det er sikkert og visst. 

Jeg har massert veldig forsiktig  i perioder hele kvelden og jeg synes magen virker mye mindre som en tromme nå. 

Bank i bordet (og slenger med svenske pepper pepper også) Vi håper det verste er over 🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2013-11-05 00:10
#14

#13
Härligt att höra! 😃

/Elisa

Nebel
2013-11-05 00:34
#15

#13 Gott att det hon mår bättre ❤

namsooks
2013-11-05 08:00
#16

Åh stackars liten! Håller tummar, tår och tassar för att det skall gå bra med den lilla!

Låter som det redan går lite bättre, bra att hon vill äta i alla fall.

[lisme]
2013-11-05 12:13
#17

Parafin kan hjelpe, men svelger kattungen feil, er løpet kjørt…. Du kan fint bruke vanlig matolje, både foran og bak 😉Vi har hatt en kattunge med samme problem, det tok faktisk opp mot tre uker før han ikke trengte hjelp lenger. Han fikk også erstatning, og ble ikke bedre før han begynte å spise litt våtfòr

tuska
2013-11-05 15:02
#18

 Man kan ju inte ge parafin en längre tid , det smörjer tarmen och den tar då inte upp de näringsämnen som kattungen behöver.   Hoppas att det går bra och kissen är en överlevare .

SacredSouls
2013-11-05 16:36
#19

 #17  Hadde deres forstoppelse eller kolikk ?  Jeg trodde egentlig parafin olje var for de som hadde forstoppelse jeg. Men han tenkte nok slik at han ville hun skulle få tømt tarmen slik at det ble lettere for henne tror jeg. Vi tenke å gi i dag også også fortsetter vi med  kun Minifom før hver gang hun får mat av Sookie.Hos menneskebabyer stod det at det kunne ta et par dager før effekt.

Ja jeg putter alltid en dråpe matolje i melken når jeg må gi erstatning og gjorde det også de første dagene.

Vi får bare håpe at hun får det til.Hun skulle visstnok helst ikke legge på seg så mye i døgnet men bare på få timer i natt hadde hun jo lagt på seg 12 gram.I dag har hun stort sett ligget hos meg men med små mat pauser hos Sookie.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2013-11-05 19:50
#20

Ut fra det du forteller må det ha vært kolikk, for det artet seg på akkurat samme måte. Du kan som sagt sette inn litt olje bak også hvis det er vanskelig for henne å få ut avføringen

Annons:
Missannas
2013-11-06 20:09
#21

Håller tummarna för den lilla ❤️ hoppas det går åt rätt håll.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
2013-11-07 19:53
#22

Håller tummarna hårt för den lilla!

tuska
2013-11-07 22:25
#23

  Hoppas din unge nu äter ock bajsar och ökar i vikt.

Upp till toppen
Annons: